• Dalkullan66

    Bilbälte under armen

    Vad är det med er tjejer egentligen, jag har flera väninnor som har bilbältet under armen, trots att det är jättefarligt, tjatar på dom, men det hjälper bara ett tag, hur tänker ni, vid en olycka så skär ju bältet in under revbenen å ni får livshotande skador. Trots att jag inte är jättelång, så har jag alltid bältet så högt upp det går, det skall ju ligga så nära halsen som möjligt, för vid en krock så åker det automatiskt ner lite när man slungas framåt. Tänk efter en extra gång, å sätt på bältet på rätt sätt.

  • Svar på tråden Bilbälte under armen
  • Kusinen

    Menar du att man har bältet under armen på båda sidorna? Alltså typ över magen?

  • Sisisisi

    Det är dessutom olagligt att ha bältet under armen, så blir man stoppad kan man få böter. Ser alldeles för ofta stackars barn som åker med bältet under armen, hemskt att ha så korkade föräldrar.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Themis
    Dalkullan66 skrev 2020-07-10 01:10:27 följande:

    Vad är det med er tjejer egentligen, jag har flera väninnor som har bilbältet under armen, trots att det är jättefarligt, tjatar på dom, men det hjälper bara ett tag, hur tänker ni, vid en olycka så skär ju bältet in under revbenen å ni får livshotande skador. Trots att jag inte är jättelång, så har jag alltid bältet så högt upp det går, det skall ju ligga så nära halsen som möjligt, för vid en krock så åker det automatiskt ner lite när man slungas framåt. Tänk efter en extra gång, å sätt på bältet på rätt sätt.


    Det var en helt ny form av idioti för mig, vet ingen som gör så.

    Men det finns folk till allt...
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Barbro45

    Ja, det är både olagligt och farligt. Med det sagt. Bilar är konstruerade av män, för män. Hur många gånger har jag inte suttit med bilbältet över halsen trots att jag höjt stolen och försökt ställa in på bästa sätt. Kvinnor som grupp är kortare än män som grupp det gör att i vissa bilmodeller hamnar bilbältet över halsen. 

Svar på tråden Bilbälte under armen