• Anonym (Jossan)

Någon som valt sin andrahandsval på högskolan?

Någon här som var sitt andra/tredjehands val på högskolan? Valt de för att man faktiskt hellre vill gå d än sitt första handsval. Jag är reserv på förstahandsvalet och kom in på andrahandsval. Jag är nästan mer å mer sugen på mitt andrahandsval, men vill inte känna att "det får duga för jag inte kom in på första"

• Svar på tråden Någon som valt sin andrahandsval på högskolan?
  • Anonym (Elliot)

Välj det som du kan tänka dig att jobba med och som du är intresserad av, känn efter "vill jag det här". Fastna inte på vad du kommit in på eller inte. Är så himla många som "väljer fel" (tar det dom kom in på) istället för att våga vänta och söka igen nästa gång och komma in på det man faktiskt ville från början, det är bara slöseri med CSN att påbörja en utbildning du egentligen inte vill gå eftersom risken är stor att du hoppar av. 

Så andrahandsval eller inte; välj det du är genuint intresserad av. Har du inte kommit in på just den utbildningen? Jobba ett halvår/ett år och sök igen. Spara pengar. Skriv högskoleprovet (om du inte gjort det eller vill förbättra ditt resultat). Ett halvår/ett år går väldigt, väldigt fort. 

• Anonym (Jossan)

I början var jag säker på att jag ville gå mot förstahandsval, men nu är jag verkligen inte säker. När jag smält saker och ting lite

• Anonym (Lisa)

Vad för roliga utbildningar har du sökt? Jag sökte ämneslärare och kom in :)

• Anonym (Jossan)

Jag sökte socionom 1 och förskollärare 2, socionom hade jag inte tänkt från början. Sökte mest för att en kompis tjatade. Men tror jag skulle passa bättre som förskolelärare

• neverpreggo

Jamen om du inte ens tänkt det från början, vad är då problemet? Du vill ha val 2.

• Anonym (Jossan)

Jo men jag är så velig ???? tänk om inte utbildningen är rolig

• Anonym (Jossan)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-07-10 17:46:00 följande:

Vad för roliga utbildningar har du sökt? Jag sökte ämneslärare och kom in :)

Va kul! Vart i Sverige? Vilket ämne? Önskar dig lycka till :)
  • Anonym (vad du vill)
    Anonym (Jossan) skrev 2020-07-10 21:29:29 följande:
    Jo men jag är så velig ???? tänk om inte utbildningen är rolig
    Det är inte utbildningen som skall vara rolig. Det är yrkeslivet. Vill du ägna dig åt att jobba som förskollärare under många år? Då skall du självklart välja det istället för något som "en kompis tyckte".
    Det är inte fel att inse att man hellre vill något annat än det man först tänkte.
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (vad du vill) skrev 2020-07-10 21:32:30 följande:

Det är inte utbildningen som skall vara rolig. Det är yrkeslivet. Vill du ägna dig åt att jobba som förskollärare under många år? Då skall du självklart välja det istället för något som "en kompis tyckte".

Det är inte fel att inse att man hellre vill något annat än det man först tänkte.

Kanske inte hela livet, men just nu tycker jag det låter kul. Senare kan jag tänka mig läsa län kurs i specialpedagogik kanske
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jossan) skrev 2020-07-10 21:30:14 följande:

Va kul! Vart i Sverige? Vilket ämne? Önskar dig lycka till :)

Tack detsamma !

Jag kommer plugga på Mälardalens högskola, vart ska du plugga?
  • Anonym (...)

Jag tackade nej till mitt förstahandsval och valde att stå kvar som reserv på andra, tredje och fjärdehandsvalet. Jag har helt enkelt tänkt om sedan jag ansökte och inser att förstahandsvalet inte passade mig och min livssituation.

• Charge

Grattis! Jag tackade ja till mitt andraval som ämneslärare och ska plugga vid Luleå högskola . Bättre att tacka ja till andra valet än att riskera att inte komma in? Eller är du ganska säker på att du kommer få ditt förstaval också ?

• Anonym (Jossan)
    Charge skrev 2020-07-11 11:56:16 följande:

Grattis! Jag tackade ja till mitt andraval som ämneslärare och ska plugga vid Luleå högskola . Bättre att tacka ja till andra valet än att riskera att inte komma in? Eller är du ganska säker på att du kommer få ditt förstaval också ?

Nej d är jag absolut inte säkert att jag gör. R jag fick beskedet var andrahandsvalet långt borta. Men nu har jag smält de lite å funderat en hel del. Jag kan se mig själv mer som förskolelärare än socionom
Svar på tråden Någon som valt sin andrahandsval på högskolan?