• ojennifero

    Svårt att kissa klart

    Är en 23-årig tjej som i många år (typ så länge jag kan minnas) har haft svårt att kissa klart. Det är som att "reflexerna" i urinblåsan inte fungerar som de ska då strålen liksom upphör innan jag känner mig "färdigkissad". Det sista ska väl komma ut per automatik (vet att man inte kissar ut riktigt allt dock)? Får sedan inte igång strålen igen utan att behöva ställa mig upp först, och det kan ta långa stunder innan jag känner mig klar (alltså typ 5 - 15 min...). Vill bara kissa på en minut och inte tänka på det mer sen, som det ska vara. Har ej svårt att börja kissa dock och har inte inkontinensbesvär. Går på toaletten cirka 5 - 6 ggr per dag. Får en konstig "tryckande" känsla i ryggen, magen samt urinblåsan om jag skiter i att sitta kvar på toaletten. 

    Har ej fött barn och har inga sjukdomar som diabetes eller dylikt. Vet inte om det är gyn eller urologen jag bör skicka egenremiss till men vill helst slippa gå via vårdcentralen. 

    Skäms något oerhört över detta problem och det är sjukt psykiskt påfrestande. Har inte berättat om det för någon, inte ens min pojkvän. Undrar om jag är ensam om att vara så ung och ha dessa besvär, eller är det vanligt? Hur ska det ens vara att kissa normalt? Behöver alla krysta lite eller kommer det bara ut av sig självt? Lite nyfiken bara nu när jag tänker ta tag i problemet och söka hjälp för det, men är tacksam för lite tips och råd först. Gör vad som helst för att slippa skiten nu. 

    Tack på förhand och ursäktar för TMI :)

  • Svar på tråden Svårt att kissa klart
  • Anonym (Mamma)

    Kan inte heller kissa klart alla gånger. Ofta går det men ibland måste jag ställa mig upp och gå tillbaka efter nån kvart. Det är dock inte ovanligt eller farligt. Prova när du kissat att vicka lite från sida till sida på toastolen. Då kan det komma igång. Du ska aldrig behöva krysta fram strålen.

    Sök HC och be dom kolla hur mycket urin du har kvar i blåsan efter att du kissat.

Svar på tråden Svårt att kissa klart