• Anonym (kaffedraken)

Personkemi. Kan du avgöra om två personer har det

eller inte?

Det kunde min syster göra. Hon har aldrig träffat en kvinna som jag var kär i. Men hon sa att kvinnan inte är intresserad. Många som skrev i mina trådar höll med min syster, och kunde också avgöra det.

Hur är det med dig, kan du avgöra om två personer har personkemi?
    (den ena personen har du aldrig ens träffat)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-17 08:29
    Jag inser nu i efterhand att tråden lika gärna kunnat heta "Attraktion. Kan du avgöra om två personer har det".

Personkemi tycker jag att vi hade. Men det föll nog på att hon inte var attraherad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Personkemi. Kan du avgöra om två personer har det
  • Anonym (Carlsson)

Känner du till begreppet "kvalificerad gissning"? Det är det som din syster och många som svarat i dina trådar har gjort. De är inte synska, bara erfarna. De vet att det är ovanligt att unga kvinnor faller för nästan dubbelt så gamla män och de vet att det är vanligt att en person som kärat ner sig i en annan misstolkar den personens ord och handlingar. Med ledning av det har de dragit slutsatsen att det mest sannolika är att dina känslor inte var besvarade.

• Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Carlsson) skrev 2020-07-11 19:29:02 följande:

Känner du till begreppet "kvalificerad gissning"? Det är det som din syster och många som svarat i dina trådar har gjort. De är inte synska, bara erfarna. De vet att det är ovanligt att unga kvinnor faller för nästan dubbelt så gamla män och de vet att det är vanligt att en person som kärat ner sig i en annan misstolkar den personens ord och handlingar. Med ledning av det har de dragit slutsatsen att det mest sannolika är att dina känslor inte var besvarade.

Min syster gissade inte. Hon sa "hon är inte intresserad".
    Min syster var säker på det. That's it.
    Och många höll med min syster.

Själv tyckte jag att vi hade personkemi, jag och den yngre kvinnan.
  • Anonym (Carlsson)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-11 19:40:18 följande:
    Min syster gissade inte. Hon sa "hon är inte intresserad". Min syster var säker på det. That's it. Och många höll med min syster. Själv tyckte jag att vi hade personkemi, jag och den yngre kvinnan.

Att hon uttryckte sig så betyder inte att hon inte gissade. Det är inte bara killar som uttrycker gissningar som om de vore sanningar.
  • Anonym (??)

Jag börjar fundera på om jag ska anmäla dina trådar som spam, TS, för det är väldigt vad du fyller forumet med samma sak igen och igen. Du är värre än "korta tjejer-trådar" - skrivaren. 

• Anonym (??)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-11 19:40:18 följande:
    Min syster gissade inte. Hon sa "hon är inte intresserad".
    Min syster var säker på det. That's it.
    Och många höll med min syster.

Själv tyckte jag att vi hade personkemi, jag och den yngre kvinnan.
    Du kan enbart få svaret från den unga kvinnan. 
  • Anonym (Sara)

Jag kan givetvis avgöra om jag upplever att två personer har personkemi. Det är väl något som man tex upplever när man ser en film. Då är det ju min upplevelse om skådespelarna har kemi eller inte som spelar roll inte hur skådisarna faktiskt känner för varandra.

Men du kanske menar något annat med begreppet? Det låter ju mer som om du frågar om jag säkert kan veta att två personer är intresserade av varandra. Det kan jag inte säkert, men det är ju något annat tycker jag.

• Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Sara) skrev 2020-07-11 20:24:19 följande:

Jag kan givetvis avgöra om jag upplever att två personer har personkemi. Det är väl något som man tex upplever när man ser en film. Då är det ju min upplevelse om skådespelarna har kemi eller inte som spelar roll inte hur skådisarna faktiskt känner för varandra.

Men du kanske menar något annat med begreppet? Det låter ju mer som om du frågar om jag säkert kan veta att två personer är intresserade av varandra. Det kan jag inte säkert, men det är ju något annat tycker jag.

Ja, jag menar om du känner en person som berättar att han/hon blivit kär. Du har aldrig träffat personen som din bekanta har blivit kär.
    Du kan ändå avgöra om de har personkemi.

Samma om du läser om det här. Du har inte träffat varken trådstartaren eller personen som trådstartaren är kär i. Du kan avgöra om dom två personerna har personkemi.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sara) skrev 2020-07-11 20:24:19 följande:

Håller med
  • Anonym (Sara)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-11 20:27:26 följande:

Ja, jag menar om du känner en person som berättar att han/hon blivit kär. Du har aldrig träffat personen som din bekanta har blivit kär.

Du kan ändå avgöra om de har personkemi.

Samma om du läser om det här. Du har inte träffat varken trådstartaren eller personen som trådstartaren är kär i. Du kan avgöra om dom två personerna har personkemi.

Eftersom personkemi är något som syns i kontakten så måste jag ha sett personerna interagera för att kunna uppleva personkemi dem emellan. Enklast förstås genom att se dem umgås, tex två skådisar i en film, men antar att det skulle gå att uttyda genom en brevväxling eller liknande också, kanske.

Gissa om man tror att en person är intresserad av en annan kan man ju däremot göra på andra grunder. Nu har jag personligen inte för vana att ägna mig åt det alls. Men det är som sagt något annat än personkemi. Man behöver ju inte vara intresserade av varandra på ett sexuellt eller romantiskt plan för att ha personkemi.
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Sara) skrev 2020-07-11 20:56:54 följande:
    Eftersom personkemi är något som syns i kontakten så måste jag ha sett personerna interagera för att kunna uppleva personkemi dem emellan. Enklast förstås genom att se dem umgås, tex två skådisar i en film, men antar att det skulle gå att uttyda genom en brevväxling eller liknande också, kanske.

Gissa om man tror att en person är intresserad av en annan kan man ju däremot göra på andra grunder. Nu har jag personligen inte för vana att ägna mig åt det alls. Men det är som sagt något annat än personkemi. Man behöver ju inte vara intresserade av varandra på ett sexuellt eller romantiskt plan för att ha personkemi.
    Själv skulle jag inte kunna avgöra om två personer har personkemi, om jag bara träffat en av personerna, eller ingen av dom.
    Jag skulle inte heller kunna avgöra om en person är intresserad av t ex en bekant, när jag aldrig har träffat personen.
    Men det verkar finnas många såna människor, bl.a. här. De skulle ha nytta av sina förmågor, om de eventuellt har funderat på att byta jobb.
    Profilerare hos FBI kanske?
Svar på tråden Personkemi. Kan du avgöra om två personer har det