• Anonym (Går det?)

Ha kvar bostad och köpa ytterligare en

Hej, skulle höra om någon kunnig inom ekonomi skulle kunna svara på detta?

- Jag har en bostad värd 5.000 000. Inga lån.

- Jobbar och får in runt 36.000 / månaden

Skulle jag kunna köpa ytterligare en bostad värd 6.000 000 och ta lån utan att behöva sälja befintlig bostad? Den befintliga bostad kan jag lätt hyra ut för 15.000 / månaden. Skulle den befintliga bostad kunna användas som någon form av säkerhet för lånet?

• Svar på tråden Ha kvar bostad och köpa ytterligare en
  • Anonym (.)

Du får fråga banken. Se till att få ett riktigt möte med en banktjänstemän. Det är inte inom standardramen för hur bankens standardmallar fungerar

. Dessa fungerar inte riktigt när det rör sig om kapitalstarka individer med relativt låga inkomster, speciellt med tanken på möjligheten till uthyrning som blir en företagsdel i princip.

Skulle dock tippa på att de vill ha med en medlåntagare eller borgenär

• Anonym (Går det?)

Ok, tack för lite feedback iaf. Anser inte mig direkt som låginkomst. Detta är min ingångslön, började för en månad sedan och hoppas detta ska öka med åren. Skulle kanske nämnt detta tidigare.

• Anonym (.)
    Anonym (Går det?) skrev 2020-07-11 23:57:34 följande:

Ok, tack för lite feedback iaf. Anser inte mig direkt som låginkomst. Detta är min ingångslön, började för en månad sedan och hoppas detta ska öka med åren. Skulle kanske nämnt detta tidigare.

Lönen är inte låg, men i förhållande till ett lån på typ 5mnkr är den det om man inte har medlåntagare. Kort anställningstid gör nog banken mer oroad.
  • Anonym (Anna)

Nuvarande bostad, är det en bostadsrättslägenhet eller en villa?

Det har stor betydelse. Är det en villa kan hyresinkomsterna räknas in som intäkt. Är det en bostadsrätt kan föreningen motsätta sig långvarig uthyrning och därav ingen säker inkomstkälla.

Man kan lägga in 3 milj i lån på vardera fastighet och på så vis komma under 70% belåningsgrad.

Det ser ändå ut som din inkomst blir för låg för ett lån om totalt 6 milj. Men kontakta din bank för ett möte.

• StevenDiese

Jag tycker inte det låter omöjligt i och med att du får en hyresintäkt. Men det hänger så klart lite på vad det är för objekt och vad det ligger. Är det en herrgård ute på bystan blir det svårare för då kanske det inte finns så många hyresgäster, men är det en kåk eller lägenhet i stan så borde det vara ganska lätt att hyra ut vilket gör banken positivare.

• Limeblad

Kom ihåg att det inte finns någon ovillkorlig rätt att hyra ut en bostadsrätt och att du behöver skatta på hyresintäkten.

Det framgår inte om 36 000 är före eller efter skatt. Oavsett tycker jag att 6 000 000 för en bostad låter högt på den inkomsten. Hur mycket tänkte du lägga som kontantinsats?

• Anonym (Går det?)

Det är en fristående villa nära Göteborg med ganska stor trädgård. Bra bussförbindelser också så den ligger bra till i ett attraktivt område nära havet. Jag är 30 och har ärvt den men skulle vilja köpa en lägenhet i Stockholm i framtiden så det är inte just nu detta är aktuellt. Vill inte sälja den, det är ett arv sedan flera generationer och kommer nog vilja bo där i framtiden någon gång. Är inte intresserad av att hyra något i Stockholm, svårt och extremt dyrt i de området jag vill söka mig till.

Lönen hoppas jag ökar med med tiden, jag är nyexaminerad med en master. Vet att den ändå är för låg för 6 milj. Därav tanken att det ändå är möjligt med huset som säkerhet samt en intäkt med uthyrningen.

• Anonym (Går det?)
    Limeblad skrev 2020-07-12 00:40:32 följande:

Kom ihåg att det inte finns någon ovillkorlig rätt att hyra ut en bostadsrätt och att du behöver skatta på hyresintäkten.

Det framgår inte om 36 000 är före eller efter skatt. Oavsett tycker jag att 6 000 000 för en bostad låter högt på den inkomsten. Hur mycket tänkte du lägga som kontantinsats?

Jag förstår att jag behöver skatta på uthyrningen. 36 är innan skatt men hoppas detta ska öka, är min ingångslön efter 5 års studier på universitet. Tänkte bo och leva extremt billigt och hyra ut min nuvarande bostad. Skulle kunna spara 20 i månaden ca. 10% på 6 milje är 600 000. Skulle ta runt 3 år att spara.

Är van att leva billigt, så många år som student vet man sina trix.
  • Anonym (Anna2)

Om du ska köpa för 6 miljoner, så ska du betala 900 000 kontant, dvs 15%.

Sedan får man låna högst 6 ggr årsinkomsten, så för att låna 5,1 miljoner behöver du ha en årsinkomst på 850 000 kr, dvs 70 000 kr i månaden.

• Anonym (Går det?)
    Anonym (Anna2) skrev 2020-07-12 00:51:43 följande:

Om du ska köpa för 6 miljoner, så ska du betala 900 000 kontant, dvs 15%.

Sedan får man låna högst 6 ggr årsinkomsten, så för att låna 5,1 miljoner behöver du ha en årsinkomst på 850 000 kr, dvs 70 000 kr i månaden.

Ok, tack. Hittade att det finns bostäder sålda för 4 milj också. Kanske lite rimligare. Får nog spara mer då hur mycket man får låna är spärrat. Men kan jag inte alls använda min nuvarande bostad som säkerhet? Det är ju inga lån och den är värderad till 5?
  • Anonym (Går det?)

Mina föräldrar skulle kunna hoppa in som medlåntagare om det skulle behövas. Jag räknar inte med att jag kommer ha en partner.

• Anonym (Besserwisser)

Din belåningsgrad per fastighet blir mycket lägre om du har lån på båda bostäderna. Dessutom behövs ingen kontantinsats för att få lånet på din befintliga bostad. Du belånar den befintliga bostaden till kanske 60% och använder en stor del av pengarna till en rejäl kontantinsats på den nya bostaden.

Som andra har nämnt är din inkomst troligen för låg för bankernas normala kalkyler, men du passar inte in i den normala "mallen". Med dagens räntor har du råd med sammanlagda bostadslån på 5 miljoner, så det kan finnas någon bank som beviljar sådana lån, framför allt om de tar med en inkomst från uthyrning.

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Går det?) skrev 2020-07-12 01:18:15 följande:

Mina föräldrar skulle kunna hoppa in som medlåntagare om det skulle behövas. Jag räknar inte med att jag kommer ha en partner.

Det bör räcka för att du ska få låna, om inte föräldrarna har för mycket egna lån, eller för låga inkomster.
  • Anonym (Går det?)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-07-12 01:34:38 följande:

Det bör räcka för att du ska få låna, om inte föräldrarna har för mycket egna lån, eller för låga inkomster.

Ne, bägge har bra inkomster, framförallt den ena. De har lån men det är inte mycket.
Svar på tråden Ha kvar bostad och köpa ytterligare en