• springintheforest

    Hur får man tag på en bondkatt?

    Hej!

    Vi förlorade vår fina katt i en olycka för en liten tid sedan.

    Sedan en vecka har vi sökt efter två nya familjemedlemmar. Vi är ganska bestämda med att det ska vara två kattbröder och de ska vara bondkatter utan långhåriga anlag.

    Men det verkar vara en svår uppgift. Vi har svarat på flera annonser på Blocket och i dagstidningarna. Vi har hört runt bland vänner, grannar och bekantar. Tyvärr har vi inte fått några positiva svar och de som har svarat vill ha flera tusen för en vanlig bondkatt (vilket inte är aktuellt!).

    Var finns det fler annonser? Hittar inga grupper på fb där köp och sälj är tillåtet. Är det kattbrist nu i coronatider?

    Är det någon som har tips på hur vi ska hitta katter till en rimlig summa?

  • Svar på tråden Hur får man tag på en bondkatt?
  • Mortiscia80

    Blocket svämmar över av bondkatter men många har överpris. Jag betalar inte flera tusen för en blandraskatt. Sedan beror det på var man bor hur lätt det är att få tag i en katt, runt storstäderna är det svårare och därmed dyrare men om ni är beredda att åka några mil kanske ni har bättre tur med ett större sökområde.

  • springintheforest
    Mortiscia80 skrev 2020-07-12 10:21:05 följande:

    Blocket svämmar över av bondkatter men många har överpris. Jag betalar inte flera tusen för en blandraskatt. Sedan beror det på var man bor hur lätt det är att få tag i en katt, runt storstäderna är det svårare och därmed dyrare men om ni är beredda att åka några mil kanske ni har bättre tur med ett större sökområde.


    Ja, det är det som gör mig förvånad. Vi bor på landet och det brukar vara en massa katter som dräller överallt. Men inte ens bönderna här runt har några katter. En som jag pratade med hittar inte ens sin egen för den är borta sedan några veckor.

    Normalt kostar en kattunge runt en femma tassen och även om jag är beredd att ge mer än så tänker jag inte ge flera tusen. Vi bor på en populär semesterort och här kryllar av storstadsmänniskor som köper katter. Jag är lite rädd att de lämnar sina små djur när de ska hem till stan i slutet av sommaren även om detta fenomen var vanligare när jag var liten. Då fick jägaren skjuta av alla kvarlämnade katter på hösten. Fruktansvärt beteende.
  • springintheforest
    Lodjursungen skrev 2020-07-12 10:46:36 följande:

    Var bor du?


    I södra Sverige.

    Är beredd att hämta kattungar från Jönköpingstrakten ända ner till Trelleborg. Men då ska det inte vara några fantasipriser.
  • Deeru
    springintheforest skrev 2020-07-12 10:45:35 följande:
    Ja, det är det som gör mig förvånad. Vi bor på landet och det brukar vara en massa katter som dräller överallt. Men inte ens bönderna här runt har några katter. En som jag pratade med hittar inte ens sin egen för den är borta sedan några veckor.

    Normalt kostar en kattunge runt en femma tassen och även om jag är beredd att ge mer än så tänker jag inte ge flera tusen. Vi bor på en populär semesterort och här kryllar av storstadsmänniskor som köper katter. Jag är lite rädd att de lämnar sina små djur när de ska hem till stan i slutet av sommaren även om detta fenomen var vanligare när jag var liten. Då fick jägaren skjuta av alla kvarlämnade katter på hösten. Fruktansvärt beteende.
    Det är just därför "vanliga bonnkatter" SKA kosta några tusenlappar. För att folk inte ska ha dom som nöje över sommaren och sen kasta ut dom. Kattens värde måste höjas.... Du får väl punga ut lite helt enkelt.
  • springintheforest
    Deeru skrev 2020-07-12 10:49:26 följande:

    Det är just därför "vanliga bonnkatter" SKA kosta några tusenlappar. För att folk inte ska ha dom som nöje över sommaren och sen kasta ut dom. Kattens värde måste höjas.... Du får väl punga ut lite helt enkelt.


    Det verkar ju inte hjälpa heller. Förra året var här minst fem katter i vår närhet som saknade sin familj i slutet av augusti...
  • Lodjursungen
    springintheforest skrev 2020-07-12 10:49:16 följande:

    I södra Sverige.

    Är beredd att hämta kattungar från Jönköpingstrakten ända ner till Trelleborg. Men då ska det inte vara några fantasipriser.


    Okej. Synd. Finns här i Hälsingland
  • springintheforest
    Lodjursungen skrev 2020-07-12 10:53:11 följande:

    Okej. Synd. Finns här i Hälsingland


    Vad synd. Tack så jättemycket ändå. Hoppas att du hittar fina hem till de små.
  • Mint
    springintheforest skrev 2020-07-12 10:45:35 följande:

    Ja, det är det som gör mig förvånad. Vi bor på landet och det brukar vara en massa katter som dräller överallt. Men inte ens bönderna här runt har några katter. En som jag pratade med hittar inte ens sin egen för den är borta sedan några veckor.

    Normalt kostar en kattunge runt en femma tassen och även om jag är beredd att ge mer än så tänker jag inte ge flera tusen. Vi bor på en populär semesterort och här kryllar av storstadsmänniskor som köper katter. Jag är lite rädd att de lämnar sina små djur när de ska hem till stan i slutet av sommaren även om detta fenomen var vanligare när jag var liten. Då fick jägaren skjuta av alla kvarlämnade katter på hösten. Fruktansvärt beteende.


    Det beteendet är ju en direkt konsekvens av att katter inte anses vara värda någonting.

    Vill ni ha en katt nästan gratis får ni nog leta utanför både Facebook och Blocket, som båda har regler för hur djur ska säljas. T ex att de ska kosta minst en viss summa, vara vaccinerade, chippade och så vidare.
  • Majjsan74

    Jamen vänta till hösten då och sätt ut en annons i augusti att du vill ta över en katt som dessa storstadsmänniskor lämnar efter sig...

    Du får en gratis katt, katten får ett hem. Alla glada och nöjda!

Svar på tråden Hur får man tag på en bondkatt?