• Anonym (Ts)

Jobbigt med andningen

Hej! Har haft svårt att andas till och från den här veckan... Händer mest när jag ligger i sängen.

Nu sen igår har jag haft det nästan konstant, dock endast legat i sängen då jag varit bakis och haft oro. Känns som att jag inte blir helt tillfredsställd av syret eller något. Andas ändå hyfsat lugnt tror jag? Kanske lite ytligt.

Är det någon annan som har så här av ångest? Eller ska jag fortsätta var livrädd?

• Svar på tråden Jobbigt med andningen
  • Anonym (Mia)

Oavsett så ska du inte vara livrädd. Ring 1177 och be om råd! Och om du kan ta dig upp och röra lite på dig så gör det.

• Anonym (snabb)

När man av olika skäl inte mår bra eller är stressad är det lätt att börja andas för snabbt och ytligt och det leder till att det känns som man får syrebrist. Jag har fått det vid lite olika tillfällen i livet. Förut blev jag väldigt rädd vilket gjorde det ännu värre.

Det finns en hel del andningsövningar på nätet.

Jag brukar se till att komma igång och motionera mer. Ofta räcker det med att gå raska promenader (då jag gärna lyssnar på ljudbok eller någon podd).

Och dessutom göra lite övningar liggandes i sängen där jag andas in rejält i lugnt takt och känna hur först magen och sen bröstet fylls. Sen hålla andan en stund och därefter sakta andas ut. Och sen upprepa några gånger.

Men sen finns det såklart andra orsaker till att man kan få jobbigt med andningen och då bör du söka hjälp såklart.

• Anonym (Besserwisser)

Du skulle ha nytta av en pulsoximeter: Antingen för att lugna dig, eller för att indikera att du bör besöka en läkare.

Normalt visar en pulsoximeter 93-100% syremättnad.
    Om du ligger under 90% är det dags att besöka en läkare, då kanske det räcker med syrgas. De som kommer in akut pga Covid-19 ligger ofta en bra bit under 90%,

4health.se/lakaren-screena-for-covid-19-med-pulsoximeter

Exempel på produkt:
    www.vidaxl.se/e/0754495640530/digital-pulsoximeter

Sök på t.ex prisjakt eller pricerunner för att hitta andra leverantörer.

• Anonym (Ts)

Tack för svar! Jag hade liknande i maj när jag var orolig för corona... Men det hade försvunnit och nu verkar det vara tillbaka. Känns som lite oroligt högt upp i magen, som att jag spänner magen för mycket när jag andas eller något.

Kan ju vara en idé att testa gå en promenad för att få upp flåset... Då kanske det släpper ett tag iaf. Känner mig bara trött och ligger i sängen, knappt ätit i helgen heller. Är bara orolig och fokuserar stenhårt på andningen vilket gör det väldigt jobbigt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-07-12 13:02:24 följande:

Du skulle ha nytta av en pulsoximeter: Antingen för att lugna dig, eller för att indikera att du bör besöka en läkare.

Normalt visar en pulsoximeter 93-100% syremättnad.

Om du ligger under 90% är det dags att besöka en läkare, då kanske det räcker med syrgas. De som kommer in akut pga Covid-19 ligger ofta en bra bit under 90%,

4health.se/lakaren-screena-for-covid-19-med-pulsoximeter

Exempel på produkt:

www.vidaxl.se/e/0754495640530/digital-pulsoximeter

Sök på t.ex prisjakt eller pricerunner för att hitta andra leverantörer.

En sån skulle vara bra att ha, särskilt för att lugna sig kanske men har tyvärr väldigt ont om pengar så blir svårt.
  • Anonym (snabb)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-12 13:05:59 följande:

Tack för svar! Jag hade liknande i maj när jag var orolig för corona... Men det hade försvunnit och nu verkar det vara tillbaka. Känns som lite oroligt högt upp i magen, som att jag spänner magen för mycket när jag andas eller något.

Kan ju vara en idé att testa gå en promenad för att få upp flåset... Då kanske det släpper ett tag iaf. Känner mig bara trött och ligger i sängen, knappt ätit i helgen heller. Är bara orolig och fokuserar stenhårt på andningen vilket gör det väldigt jobbigt.

För mig har det alltid blivit värre ju mer jag fokuserat på andningen. I synnerhet i sängen eller soffan. Men testa även att göra lite långsamma djupandningar och där du håller andan en stund innan du släpper ut luften.
    Lägg handen på magen och se till att andas in så även magen höjer sig.
    Håll andan en stund (3 - 5 sekunder?). Andas sen långsamt ut. Men gör man för många i rad är det lätt att bli lite yr. Sen gäller det som sagt att distrahera kroppen vilket en promenad kan göra och i synnerhet om du lyssnar på något som får dig att koppla bort tankarna på det som oroar dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-12 12:29:41 följande:
    Oavsett så ska du inte vara livrädd. Ring 1177 och be om råd! Och om du kan ta dig upp och röra lite på dig så gör det.
    Håller med, ring 1177.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (snabb) skrev 2020-07-12 13:51:38 följande:

För mig har det alltid blivit värre ju mer jag fokuserat på andningen. I synnerhet i sängen eller soffan. Men testa även att göra lite långsamma djupandningar och där du håller andan en stund innan du släpper ut luften.

Lägg handen på magen och se till att andas in så även magen höjer sig.

Håll andan en stund (3 - 5 sekunder?). Andas sen långsamt ut. Men gör man för många i rad är det lätt att bli lite yr. Sen gäller det som sagt att distrahera kroppen vilket en promenad kan göra och i synnerhet om du lyssnar på något som får dig att koppla bort tankarna på det som oroar dig.

Hej tack för svar. Ska nog prova om det blir hemskt igen... Har varit borta nu och träffat familj så har släppt det lite men känt oro bak i huvudet hela tiden fast andningen har väl varit ok.

Varit lite konstig i kroppen bara men tror det är för oro och ångest förhoppningsvis. Har nog rätt friska lungor hoppas jag och bör inte ha covid 19 då jag inte har några symptom förutom detta då.

Mvh
  • Anonym (Besserwisser)

Andningen blir oftast "konstig" om man fokuserar på den, eftersom det är enkelt att påverka den viljemässigt. Läkare och sjuksköterskor som ska "mäta" andningen hos en persone kan aldrig säga det, eftersom den då blir "konstig". De låtsas därför ta pulsen eller något annat, för att personen inte ska tänka på sin andning.

Vi andas bra naturligt, men det finns personer som har "lärt sig" en felaktig andning och gjort det till en vana. Vid en korrekt andning är det magen som rör sig in/ut, inte bröstkorgen. Dessutom ska luften gå in och ut genom näsan, om man inte anstränger sig så mycket att man måste andas genom munnen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-07-12 23:52:17 följande:

Andningen blir oftast "konstig" om man fokuserar på den, eftersom det är enkelt att påverka den viljemässigt. Läkare och sjuksköterskor som ska "mäta" andningen hos en persone kan aldrig säga det, eftersom den då blir "konstig". De låtsas därför ta pulsen eller något annat, för att personen inte ska tänka på sin andning.

Vi andas bra naturligt, men det finns personer som har "lärt sig" en felaktig andning och gjort det till en vana. Vid en korrekt andning är det magen som rör sig in/ut, inte bröstkorgen. Dessutom ska luften gå in och ut genom näsan, om man inte anstränger sig så mycket att man måste andas genom munnen.

Hej! Jo har förstått att det är så... Kan inte släppa oron nu nästan, blev värre nu ikväll igen. Är rädd jag har covid 19 nu. Fyfasen vad jag blir tokig.

Känns halvjobbigt att andas till och från men är allmänt orolig i kroppen också.

Har redan gjort en sån här resa för typ två månader sen och nu verkar det hända igen. Hälsoångest. Fast man vet ju aldrig om det är riktigt eller bara ångest.

Känns bara som döden är nära :(
  • Anonym (Maria)

Känns det dom lufthunger kan det vara babesia som är nästan lika vanligt som borrelia.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-13 00:31:33 följande:

Hej! Jo har förstått att det är så... Kan inte släppa oron nu nästan, blev värre nu ikväll igen. Är rädd jag har covid 19 nu. Fyfasen vad jag blir tokig.

Känns halvjobbigt att andas till och från men är allmänt orolig i kroppen också.

Har redan gjort en sån här resa för typ två månader sen och nu verkar det hända igen. Hälsoångest. Fast man vet ju aldrig om det är riktigt eller bara ångest.

Känns bara som döden är nära :(

Förminska det inte till "hälsoångest". Många har mycket jobbigt i livet men inte får man en massa kroppsliga symtom för det. Och får man det så är det ofta att immunförsvaret inte prkar hålla nere cirus och bakterier cid syress och då blossar de upp. Läkarna har avfärdat mina problem som hälsoångest men det visade sig att jag var sjuk på riktigt. De sätter stämpeln Hälsoångest på allt de inte hittar eller orkar hitta svar på. Fortsätt söka! Kolla så du inte har nån propp i lungan,t.ex.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-13 00:42:34 följande:

Förminska det inte till "hälsoångest". Många har mycket jobbigt i livet men inte får man en massa kroppsliga symtom för det. Och får man det så är det ofta att immunförsvaret inte prkar hålla nere cirus och bakterier cid syress och då blossar de upp. Läkarna har avfärdat mina problem som hälsoångest men det visade sig att jag var sjuk på riktigt. De sätter stämpeln Hälsoångest på allt de inte hittar eller orkar hitta svar på. Fortsätt söka! Kolla så du inte har nån propp i lungan,t.ex.

.

Har aldrig haft fästingar så tror ej det är babesia.

Jag tror ändå jag har hälsoångest... Haft i 6 år från och till. Trott jag haft alla möjliga sjukdomar. Nu på senaste är det corona såklart (borde klara mig bra då jag inte ens är 30) och även lite orolig för andra grejer. Tror andningen är ett nytt symtom på min ångest i samband med coronakaoset.

Om det inte lugnar sig i veckan får jag väl åka till vårdcentralen, drar mig alltid från att kontakta läkare.

Kan tillägga att jag äter ssri också sedan någon månad och jag dricker en del alkohol på helger så antar det går dåligt ibland.

Mvh
  • Anonym (Ts)

Tror det går bra att andas när jag sover och sådär... Känner det ganska snabbt efter vaknat, eller jag ligger väl och tänker på andningen såklart.

Fyfan vad jobbigt det är att inte kunna slappna av/tänka på annat. Är jobbigt när man bor själv också. Får se hur det går idag, var jobbigt till och från i natt men när jag skulle somna var jag så trött så det gick hyfsat bra.

• Anonym (Ebba)

Hej! Jag sökte till VC för detta symptom då det var riktigt illa. Hatar känslan av att inte få tillräckligt med luft!! Kunde inte få tillräckligt med luft från ett enda andetag jag tog och kunde inte heller framkalla en gäspning. Kiropraktorn där kollade eventuella låsningar i bröstryggen lite men hänvisade mig sedan till en psykolog. Jag hade ganska nyss gått igenom en jobbig förlossning och fått barn men var absolut inte deprimerad eller så.

I dag har jag diagnosen Generaliserat ångestsyndrom - GAD. Efter 1-2 gånger hos psykologen blev det genast SÅ mycket bättre. Sedan har det successivt blivit bättre och bättre nu under ett halvår. Numer har jag vissa dagar som är bättre och andra sämre. Ibland går det flera dagar utan att jag känner det. :)

Lycka till!!

Svar på tråden Jobbigt med andningen