• FROFF

    Problem med brännande läppar (mysteriet som ingen läkare kan förklara)

    Hej!

    Nu har jag fått det här problemet för sjätte gången. Förloppet börjar som så att jag kanske sover dåligt eller dricker alkohol, immunförsvaret går lite ner och jag får en vanlig herpesblåsa. Jag börjar använda munsårsalva och efter några dagar börjar min läpp sakta men säkert "brinna". Brännandet övergår tillslut i ett tillstånd där läpparna är konstant svullna och hela läppen blir vätskande av var, detta kommer en gång om halvåret och sist hade jag problemet i cirka 2 månader innan det gick över. Har varit hos flera läkare i Sverige och aldrig någon som sett något liknande. De hittar aldrig bakterier så att det ska vara stafylokocker är uteslutet. En gång fick jag 3 antibiotikakurer som inte hjälpte. Nu har jag börjat fått detta igen och jag försöker hela tiden analysera vad det är som triggar det och gjort inte uteslutningsmetod.

    -Det sker alltid efter en kväll med alkohol och några dagar efter en herpesinfektion

    -Varje gång jag får herpes så smörjer jag med anti-kräm och det börjar några dagar efter detta.

    Slutsatsen som jag hittills kan dra är att det antingen är herpes som triggar reaktionen eller en allergireaktion mot anti-krämen. Vad tror ni? Någon som varit med om nåt liknande? Detta är ett mysterium för de läkare jag träffat och har de väl brutit ut så får jag utstå ett helvete i 2 månaders tid med konstant värk, varande läpp och som en röd markant linje under läppen.

  • Svar på tråden Problem med brännande läppar (mysteriet som ingen läkare kan förklara)
  • Fillibom

    Låter helt klart som att du får en allergisk reaktion mot krämen. Alt. använder du mycket smink såsom foundation, läppstift, läppenna, glans etc? Vaxar du överläpp/underläpp? Sådant kan funka i vanliga full utan att du får någon reaktion, men om du redan har ett sår pg munblåsan kan sådana produkter som jag räknat upp ovan trigga ytterligare reaktion när du använder det.

  • Themis

    Förslag: 

    1. Byt till en annan munsårssalva, det finns flera olika nuförtiden så det borde väl inte vara ett problem egentligen? (en i familjen här har också munherpes)
    Om det bränner så fortsätter du väl inte att använda den heller?

    Man kan mycket väl vara allergisk eller överkänslig mot ämnen i läkemedel också. Att de är testade betyder bara att de flesta inte reagerade men ett litet fåtal kan göra det. 

    2. Ta en antihistamintablett (vanliga tabletter mot pollenallergi) direkt för att dämpa reaktionen när du får den om ingen har föreslagit det ännu, och fortsätt några dagar längre än du har besvär. Att kyla försiktigt med isbitar i plastpåse kan också lindra.

    3. Var försiktig med maten när du är så irriterad om läpparna. Undvik åtminstone naturligt irriterande färska frukter som tex ananas, kiwi, tomat och syrliga saker samt alkohol.
    Juice kan drickas med sugrör för att inte röra vid läpparna.

    4. Avstå helst från alla produkter i ansiktet medan du har reaktionen, risken är annars att den sprider sig om du provocerar detta ännu mer, eller att du får allergiska reaktioner mot fler ämnen.

    5. Försäkra dig om att du inte har brist på något, kör 2 månader med multivitaminer bara och se om du känner någon skillnad i kroppen, eller med herpesutbrotten.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Problem med brännande läppar (mysteriet som ingen läkare kan förklara)