• Lisa says

Hormoner och gråt?

Är i v 30, har grinat mig igenom nästan hela graviditeten, men nu är det nog värre än nånsin. Grät på ultraljuden, varje gång hos bm, grät på jobbet.. Nu har jag semester och sen antagligen graviditetspenning men gråter istället ner sambon, soffan, katterna, dag efter dag efter dag. Vill inte träffa nån men heller inte vara själv. Känner mig så sjukt jobbig som flickvän! Hur orkar han? Så läser man om baby blues, att det kan bli rätt mycket gråt efter förlossningen... jaha, gött. Ser andra gravida som verkar gå runt och mysa och tillochmed handlar mat utan att gråta i kassan. Nån som haft det såhär? Kommer det nånsin bli bättre eller är det såhär livet kommer fortsätta?

• Svar på tråden Hormoner och gråt?
  • Anonym (Ss)

Är i v17, första barnet och jag gråter för ALLT. Vet själv inte varför de kan va för att jag är sugen på något som inte finns eller för att jag inte vet vad jag är sugen på, jag gråter för att jag känner mig ensam men samtidigt blir jag så arg på min sambo när jag är med honom att jag skickar ut honom ur huset. Gråter på bussen, på jobbet, när folk frågar hur jag mår blir det värre:') imorse vaknar jag och sambon gosar med mig får efter nån minut höra vad snyftar du åt nu är du förkyld, han åkte ur sängen ganska snabbt :')

Tycker att det är jättejobbigt och bävar för 5 månader till med gråt.. Otroligt påfrestande att vara ledsen när det egentligen ska vara den lyckligaste tiden i vårt liv. Hoppas det blir bättre efter fl, och att det lugnar sig lite för er snart!

• Anonym (granit)

Hormonet heter prolaktin och styr både mjölkbildning och tårbildning.

Just nu byggs ni om för att förse ett barn med mjölk och mer prolaktin i kombo med galet höjda oxytocinnivåer gör många mer gråtbenägna än normalt.

Östrogen och progesteron håller tillbaka prolaktinets effekt så länge man är gravid, sen dippar de och prolaktinet slår igenom fullt och mjölken kommer igång. 

Det blir bättre när barnet är fött för många och går normalt över när amningen upphör.

Jag började gråta av bland annat att se ett gammalt lejon som suttit på ett betonggolv på zoo hela sitt liv känna gräs under tassarna för första gången.
    Det var inte alls jag.

Svar på tråden Hormoner och gråt?