• Anonym (Kokt)

    Jag har autism, låt mig vara ifred!

    Överallt jag går, speciellt nu på sommaren, så är det alltid någon som ska komma fram och prata. Det är nästan alltid en äldre person som vill prata med mig, en äldre gubbe eller tant.

    Som idag. Jag satte mig på en bänk för att bara sitta där och njuta av tystnaden. Så skönt att vara ensam. Då ser jag att en tant med rullator kommer gåendes och då förstår jag direkt att det är kört. Hon sätter sig på bänken mittemot mig och börjar genast prata. Jag svarar kort och slutar sedan att svara, för att hon ska förstå att jag inte är intresserad av att samtala. Hon fortsätter att babbla på och stör min frid och det slutar med att jag säger åt henne ?Ursäkta mig men jag vill inte prata!? varpå hon fnyser åt mig att jag är otrevlig och går därifrån. Hur är man otrevlig bara för att man inte vill ha en konversation?

    Suck. Hur kan man INTE märka om en person inte vill prata? Ska det vara så svårt att förstå? Antingen kan man vara tyst, eller så kan man väl sätta sig någon annanstans!

    Tycker att det händer ofta nu på sommaren att folk sätter sig bredvid en eller i närheten av en och vill prata och som sagt är det oftast gamlingar det handlar om. Alla vill inte prata, men det verkar de inte bry sig om. Jag vill vara ifred, så låt mig vara ifred. Jag vill inte prata om väder och vind och jag vill heller inte prata om djupa saker. Jag vill inte vara din psykolog eller lyssna på dig. Jag har autism, låt mig vara ifred. Är också övertygad om att även fast man inte har autism så är det långt ifrån alla som vill småprata med främlingar.

  • Svar på tråden Jag har autism, låt mig vara ifred!
  • Anonym (U)

    Fast du borde vara glad att de är snälla och vill väl. Att de inte sätter sig bredvid dig och säger elaka saker.

    Men ja, är lite samma. När jag är ute med min hund och det kommer någon som ska prata så tänker jag, neeeeej. Men tror det är viktigt att förstå att de vill väl och att själv vara artig.
    Sen brukar jag bara gå iväg lite diskret så fort jag kan.

  • Anonym (S)

    Har du testat att ha hörlurar på eller en bok eller tidning i knät?

  • Anonym (Kokt)
    Anonym (U) skrev 2020-07-12 17:05:27 följande:

    Fast du borde vara glad att de är snälla och vill väl. Att de inte sätter sig bredvid dig och säger elaka saker.

    Men ja, är lite samma. När jag är ute med min hund och det kommer någon som ska prata så tänker jag, neeeeej. Men tror det är viktigt att förstå att de vill väl och att själv vara artig.

    Sen brukar jag bara gå iväg lite diskret så fort jag kan.


    Nej, jag tycker bara att det är irriterande, så jag blir inte glad!

    De vill bara prata av sig och verkar inte förstå när den andra inte vill samma sak. Det är respektlöst. Vem sätter sig ens bredvid en och säger elaka saker?
  • Anonym (Kokt)
    Anonym (S) skrev 2020-07-12 17:09:46 följande:

    Har du testat att ha hörlurar på eller en bok eller tidning i knät?


    Har nästan alltid på mig hörlurar men det verkar ingen bry sig om eller förstå. Hade även hörlurar på mig denna gång.
  • Anonym (Festprisse)
    Anonym (Kokt) skrev 2020-07-12 17:10:37 följande:
    Nej, jag tycker bara att det är irriterande, så jag blir inte glad!

    De vill bara prata av sig och verkar inte förstå när den andra inte vill samma sak. Det är respektlöst. Vem sätter sig ens bredvid en och säger elaka saker?
    Du är inte deras terapeut. De väljer förmodligen ut dig för att du ser snäll eller svag ut. Inte svag, men mjuk.

    Gör det enkelt för dig, be de dra åt helvete bara.  
  • Anonym (tja)

    Förstår att det är jobbigt för dig men  tyvärr är det många som är väldigt ensamma ,speciellt i år under Corona.Som någon tipsade om-försök se upptagen ut.Eller res dig och gå vidare till en avskild plats.

  • Anonym (Kokt)
    Anonym (tja) skrev 2020-07-12 17:15:22 följande:

    Förstår att det är jobbigt för dig men  tyvärr är det många som är väldigt ensamma ,speciellt i år under Corona.Som någon tipsade om-försök se upptagen ut.Eller res dig och gå vidare till en avskild plats.


    Jo, vet att många känner sig ensamma, särskilt nu i dessa coronatider men det är ändå inte mitt ansvar att vara deras sällskap. Brukar alltid ha på mig hörlurar men det verkar inte hjälpa..
  • Anonym (C)

    Tråkigt för dig, men de flesta uppskattar ändå att människor kommer fram och småpratar, särskilt när det är ensamma gamla tanter, många är ensamma och blir så glada när man stannar upp och pratar en stund :)

    Ta på dig stora lurar så borde färre personer börja prata. Eller flytta ut på landet långt från folk.

  • Anonym (Kokt)
    Anonym (C) skrev 2020-07-12 17:18:54 följande:

    Tråkigt för dig, men de flesta uppskattar ändå att människor kommer fram och småpratar, särskilt när det är ensamma gamla tanter, många är ensamma och blir så glada när man stannar upp och pratar en stund :)

    Ta på dig stora lurar så borde färre personer börja prata. Eller flytta ut på landet långt från folk.


    De flesta verkar inte uppskatta det. I Sverige är vi ju kända för att vara tysta och att var och en håller sig på sin kant.

    Man märker väl ändå om en person är intresserad eller inte intresserad av att samtala?

    Brukar alltid ha på mig hörlurar, som sagt, men det hjälper ju inte. Tänker inte flytta ut på landet bara för att det finns personer som inte respekterar att jag inte vill prata..
  • Anonym (S)

    Det kan ju också sprla roll var man sitter. Dels är väl vissa parker poppis bland äldre och dels kan man ju tänka på bänkarnas placering. Det kanske finns bänkar som står lite mer ensamt utan en annan mittemot. I dessa coronatoder brukar ju inte folk sätta sig bredvid på samma bänk alla fall

  • Anonym (U)
    Anonym (Kokt) skrev 2020-07-12 17:10:37 följande:
    Nej, jag tycker bara att det är irriterande, så jag blir inte glad!

    De vill bara prata av sig och verkar inte förstå när den andra inte vill samma sak. Det är respektlöst. Vem sätter sig ens bredvid en och säger elaka saker?

    Det finns folk som är väldigt elaka utan anledning. Tex folk som argt säger åt mig att hålla in hunden när de anser att jag har för långt koppel. Trots att det är en park där man ska gå ut med hundar. Och att min hund är liten.
    uppskattar därför snälla människor..
    Men de kan vara väldigt irriterande de med.


    De förstår inte att du inte vill prata. Så tycker inte du ska tänka att de är respektlösa.  

  • Johan70

    Om du pekar menande på din telefon som om du är i ett samtal, så kan det tänkas att de låter dig vara ifred.

Svar på tråden Jag har autism, låt mig vara ifred!