• Anonym (Ts)

Godispåse kalas

Hej! Ska anordna barnkalas för sonen efter sommaren. Barnen som kommer går i samma dagisgrupp och träffas dagligen så ingen fara.

Funderar lite på godispåsarna dock, vill inte lägga i lösgodis i dess tider.

Tänkte köpa lösgodis som är inslaget istället. Tips på vad man ska köpa?

• Svar på tråden Godispåse kalas
  • Elmanoli

Vill du ha inslaget godis så finns det en färdig påse från Malaco som heter "Kalaspåsen" eller liknande. Lite lagom med godis i, dock inte lösgodis.

• Anonym (J)

Smittan sprids inte via saker man äter

• Anonym (Lisa)

Jag brukar köra typ en klubba, en tablettask, några chokladpengar och kanske något litet till. Det brukar uppskattas av föräldrarna att de inte är så stora mängder i påsen.

• Anonym (Ihopplock)

Köp små styckessaker, sånt som brukar finnas vid tablettaskarna. Typ Käck, Zoo/Fruxo/Pimpim/Tuttifrutti-tablettask, Kinderägg, Cloetta har påse med blandade klubbor kan även finnas Chupa chups på påse, olika "godisrör" typ mentos, haribos. Sen såna där extra små choklad-styckbitar som brukar finnas vid kassan, som är typ kreditkortsstora, då kan man ta lite olika, Japp, vanlig mjölkchoklad osv. Vill man göra det extra festligt så kan man ha en styckespackad delicato-fikabit i påsen också, brukar vara populärt :)
    Tips! Försök ha exakt samma grejer i alla påsar så det inte blir gråt och grin eller gnäll om orättvisa (talar av egen erfarenhet här, haha). Förutom om någon är allergisk eller så. 

• Anonym (Nä)

Strunta i det, har inte barnen fått nog med sötsaker på kalaset? Dumheternas påfund, dags att bryta det där! Det är dessutom en tuff kostnad för de som inte har så gott ställt, räkna på 40 kr/påse och15 barn så är det vips 600 kronor!

• Elmanoli

Behöver inte bli så dyrt. Jag kollade och påsen jag pratade om i första inlägget heter "kalaspatrullen" och kostar ca 15-16 kr per påse på Ica. Helt överkomligt tycker jag.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Nä) skrev 2020-07-12 23:08:06 följande:

Strunta i det, har inte barnen fått nog med sötsaker på kalaset? Dumheternas påfund, dags att bryta det där! Det är dessutom en tuff kostnad för de som inte har så gott ställt, räkna på 40 kr/påse och15 barn så är det vips 600 kronor!

Håller med. Och det här är dagisbarn. Hur mycket socker behöver dem egentligen? 
  • malle88

Senaste kalaset la vi i en klubba, två chokladpengar, en ballong och en tatuering med dinosaurie på. Var uppskattat. Då var barnen 4-5 år.

• Anonym (A)
    Håller med
  • Gryntroll

Håller med ovan, förskolebarn blir lika glada över att få en upplåst ballong och kanske såpbubblor i snöret.

Vill ni absolut ha godis så kör på en tablettaskar och några fruktkolor och kanske någon Dumle i papper.

• Anonym (T)

Det gjordes ett helt inslag på tv4 om hur virus inte kan smitta via det vi äter. Viruset dör i magen. Det är via utandningsluften samt om man tar i slemhinnor/ögon som det kan smitta

• Anonym (U)

Strunta i att hålla kalas . Bäst för alla .
  • Anonym (Nä)
    Anonym (U) skrev 2020-07-13 18:24:06 följande:

Strunta i att hålla kalas . Bäst för alla .

Varför?
  • hammarhajen

40 kronor? Det är ju flera hekto, mer än tillräckligt med godis till en hel familj en hel helg. Till förskolebarn självklart betydligt mindre mängd, max ett par bitar, blir inte många kronor per barn. Som någon skrev, en klubba eller två,  en chokladpeng och en ballong. Alldeles lagom.
  • hammarhajen

Inte så mycket till förskolebarn. 

En klubba, någon Dumle-kola kanske, eller en liten tablettask. Hellre fylla ut påsen med t.ex. en ballong, något klistermärke eller liknande. Såpbubblor är också bra, om det inte känns för dyrt.

• Anonym (Nä)
    hammarhajen skrev 2020-07-13 23:43:53 följande:

40 kronor? Det är ju flera hekto, mer än tillräckligt med godis till en hel familj en hel helg. Till förskolebarn självklart betydligt mindre mängd, max ett par bitar, blir inte många kronor per barn. Som någon skrev, en klubba eller två,  en chokladpeng och en ballong. Alldeles lagom.

Det är inklusive present som många stoppar i, ett armband eller såna saker.

Tycker det är fullkomligt onödigt ändå. Låt föräldrarna välja om de vill ge godis eller inte. Men om vi låtsas att det kostar 20 kr så tycker jag ändå det är dumt, både för hälsan och för plånboken hos den som arrangerar kalaset.
  • Anonym (Majken)

Mina barn föredrog klistermärken och "tatueringar" i fiskedammen fram för godiset som följde med. Men annars rekomenderar jag följande; en Dumleklubba, en zooask, någon fruktkola (som oftast finns i storpack) och en mandarin!

Svar på tråden Godispåse kalas