• Anonym (Mia)

13 år och 186 cm vad lär längden landa på?

Min son på 13 år är i dagsläget 186 cm och har inte kommit in i puberteten ordentligt (ingen mörkare eller kraxig röst, ingen tillstymmelse till ansiktsbehåring..). Vad kan slutlängden tänkas bli?

• Svar på tråden 13 år och 186 cm vad lär längden landa på?
  • Anonym (tobbe)

Är han 13 då bör han kommit in i puberteten. När det gäller längden så är det svårt att säga. När jag växte upp då växte en del killar fort i början men det stannade av senare. Sen hade vi en kille som helt plötsligt var skitlång när han kom tillbaka efter sommarlovet i nian. Så det är svårt att säga om han blir längre. Fast han kanske blir 190 200

• Anonym (Florian)
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-12 23:35:34 följande:

Min son på 13 år är i dagsläget 186 cm och har inte kommit in i puberteten ordentligt (ingen mörkare eller kraxig röst, ingen tillstymmelse till ansiktsbehåring..). Vad kan slutlängden tänkas bli?

Svårt att säga - jag är ingen fackman - men om du oroar dig för att han skall bli extremt lång, skulle jag kontakta sjukvården om jag vore du. Jag hade en klasskompis (tjej) som var ca. 185 cm när vi gick i sjuan och hennes föräldrar hade farhågor att hon skulle bli väldigt lång. Via skolsköterskan (tror jag) fick de remiss till en läkare, som gjorde en ordentlig utredning och där framkom att hon inte skulle komma att bli så värst mycket längre och att det därför inte behövdes sättas in någon behandling för att bromsa hennes tillväxt. Mycket riktigt stannade hon sedan på 188 cm.

Så se till att kolla upp det där om du misstänker att din son kan komma att dra i väg extremt i längden. Då kan adekvat behandling sättas in om nödvändigt och om inte kan du släppa oron.
  • Anonym (Lilly)

Hur långa är ni föräldrar?Långa föräldrar får långa barn?

• Anonym (Längd)

Är det inte så att en människa har vuxit färdigt på längden omkring 20-21?

• Anonym (Varierar)
    Anonym (Längd) skrev 2020-07-13 10:03:53 följande:
    Är det inte så att en människa har vuxit färdigt på längden omkring 20-21?  

Nää det varierar mellan pojkar och flickor men vid ca 17-19 är normalt att ha växt färdigt. Själv är jag 33 idag och exakt lika lång som när jag va 14.
  • Anonym (Längd)
    Anonym (Varierar) skrev 2020-07-13 10:09:44 följande:

Nää det varierar mellan pojkar och flickor men vid ca 17-19 är normalt att ha växt färdigt. Själv är jag 33 idag och exakt lika lång som när jag va 14.
    Aha hade fått för mig att kroppen  växt färdigt vid 21. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Varierar) skrev 2020-07-13 10:09:44 följande:

Jag har haft samma längd sedan jag mättes i sexan vid 12 år ålder. Är 50+.
  • Anonym (Fanny)

Fast 188 som tjej måste vara sjukt jobbigt. Jag är 180 och gillar min längd NU när jag är över 30 år. Men hade absolut inte velat vara ens en centimeter längre. Att vara 188 som kvinna lär ju inte vara alltför kul.

Anonym (Florian) skrev 2020-07-13 02:17:00 följande:

Svårt att säga - jag är ingen fackman - men om du oroar dig för att han skall bli extremt lång, skulle jag kontakta sjukvården om jag vore du. Jag hade en klasskompis (tjej) som var ca. 185 cm när vi gick i sjuan och hennes föräldrar hade farhågor att hon skulle bli väldigt lång. Via skolsköterskan (tror jag) fick de remiss till en läkare, som gjorde en ordentlig utredning och där framkom att hon inte skulle komma att bli så värst mycket längre och att det därför inte behövdes sättas in någon behandling för att bromsa hennes tillväxt. Mycket riktigt stannade hon sedan på 188 cm.

Så se till att kolla upp det där om du misstänker att din son kan komma att dra i väg extremt i längden. Då kan adekvat behandling sättas in om nödvändigt och om inte kan du släppa oron.

• Anonym (Längd)
    Anonym (Fanny) skrev 2020-07-13 11:06:01 följande:

Fast 188 som tjej måste vara sjukt jobbigt. Jag är 180 och gillar min längd NU när jag är över 30 år. Men hade absolut inte velat vara ens en centimeter längre. Att vara 188 som kvinna lär ju inte vara alltför kul.

varför skulle inte det vara kul? 
  • Anonym (Snabb uträkning)

En enkel uträkning där man ungefärligen kan räkna ut slutlängden är mammas längd + pappas / 2. Därefter adderar man 10 cm för pojke och subtraherar 10 cm för tjej. Det brukar stämma ganska bra.

Läkarna tittar naturligtvis bakåt på ytterligare släktförhållanden om det är någon speciell fundering kring patienten

Svar på tråden 13 år och 186 cm vad lär längden landa på?