• Anonym (?)

    Tampong utan mens?

    Är det farlig att använda tampong när man inte har mens? Kan det orsaka infektion lätt?

  • Svar på tråden Tampong utan mens?
  • Anonym (Lite salt)

    Det torkar ut underlivet eftersom tamponger suger upp vätska, och sidan behöver vara lite fuktig. Torra slemhinnor blir sköra och du kommer att få klåda och obehag, och dessutom ökad risk för olika underlivsproblem.

    Absolut inte att rekommendera.

  • Anonym (Lite salt)

    *sidan =slidan (autokorrekt slår till igen)

  • Anonym (varför)

    Det är inte bra att använda tampong när man inte har mens av flera orsaker. Den torkar ut, risk för infektion, sabbar ph-värdet, orsakr svamp etc

    Varför undrar du? Vad ska du med tampongen till om du inte har mens? Den fyller ju ingen funktion om du inte blöder. 

  • Anonym (?)
    Anonym (varför) skrev 2020-07-12 23:57:10 följande:

    Det är inte bra att använda tampong när man inte har mens av flera orsaker. Den torkar ut, risk för infektion, sabbar ph-värdet, orsakr svamp etc

    Varför undrar du? Vad ska du med tampongen till om du inte har mens? Den fyller ju ingen funktion om du inte blöder. 


    Tänkte badda den i filmjölk och föra in. På vilket sätt gör det att infektions risken ökar om jag är noga med att rengöra händerna innan jag för in tampongen?
  • Pierott
    Anonym (?) skrev 2020-07-13 00:00:07 följande:

    Tänkte badda den i filmjölk och föra in. På vilket sätt gör det att infektions risken ökar om jag är noga med att rengöra händerna innan jag för in tampongen?


    Det finns lämpligare receptfria alternativ om du har svamp.
  • Anonym (?)
    Pierott skrev 2020-07-13 00:01:30 följande:

    Det finns lämpligare receptfria alternativ om du har svamp.


    Provat allt och även varit hos gyn. Mer vill jag inte gå in på, vill bara ha svar på frågan.
  • Pierott
    Anonym (?) skrev 2020-07-13 00:02:31 följande:

    Provat allt och även varit hos gyn. Mer vill jag inte gå in på, vill bara ha svar på frågan.


    Om inte det hjälper så kommer garanterat inte en tampong med filmjölk göra det heller. Dessutom riskerar du att förvärra allt eftersom tampongen trots att den är baddad i fil kommer torka ut dina slemhinnor och låter bakterier fästa på ett ögonblick.
  • Anonym (ssk)
    Pierott skrev 2020-07-13 00:06:06 följande:
    Om inte det hjälper så kommer garanterat inte en tampong med filmjölk göra det heller. Dessutom riskerar du att förvärra allt eftersom tampongen trots att den är baddad i fil kommer torka ut dina slemhinnor och låter bakterier fästa på ett ögonblick.
    Precis vad jag skulle svara. Det är en väldigt dålig idé.
  • Anonym (...)

    Jag har ganska ofta tampong trots att jag inte har mens... Helst på stranden då jag inte vill ha fläckar från flytningar i bikinitrosor. Har aldrig varit några problem...

  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (?) skrev 2020-07-13 00:00:07 följande:
    Tänkte badda den i filmjölk och föra in. På vilket sätt gör det att infektions risken ökar om jag är noga med att rengöra händerna innan jag för in tampongen?
    Det här hittade jag på två sekunder: "Det är en vanlig uppfattning att det skulle hjälpa med yoghurt, filmjölk eller någon annan huskur mot svampinfektion, men det finns inget som tyder på att det fungerar."

    https://www.apotea.se/svampinfektion-1
Svar på tråden Tampong utan mens?