• Izza79

    Gamla ärvda pengar

    Hej.

    Vet inte hur jag ska tänka behöver lite hjälp. Det är så att min älskade sambo tog upp ekonomi fråga här hemma.

    Varit en del utlägg med bostad och bil. Vi är inte gifta och har 3 underbara barn tillsamans. Varit ihop nu snart 20 år.

    Vi har delat licka med räkningar helatiden har gått bra. Sambon har högre lön en vad jag har. Och jag vabbar mer samt lägger ut för barn och mat. Samt jobbar ej 100.

    Vi köpte hus pga att jag sålde min lägenhet. Har även ett arv på banken.

    Under många år nu har jag försökt att ta upp just hur vi ska göra med vardags ekonomin för jag kan inte personspara eller lägga undan ett månadsparande till varken mig el barn.

    Nu nu sissta tiden har jag betalat för all mat samt hans lunchlådor som han nu senaste året börjat ta med sig för att spara lite pengar. Jag går oftast + - 0.

    Jag köpper oftas presenter, julklappar till alla vad det nu innebär.

    Vist lägger han också pengar men mera engång summor på bil,hus, el någon enstaka present.

    Nu kom det upp en diskution om att tyckte att han har lagt ute för mycket bla en resa vi gjorde i vintras och förra året (dock var det en av dom jag betalade ett hotell samt all mat).

    Då är frågan om jag ska ge pengar alltså ta ut pengar som kommer skattas och ge helften och fortsätta som förr. Kan ju lägga till att jag har lagt halva bilen men ej reperation eftersom jag ej har körkort. Jag betalar även huslånet helt själv. Vi delade men vet varför inte han slutade betala helften. Slarvigt av mig kanske att påmina. Men vi har oftat tyckt inga problem har dykt upp. Fören nu på sissta tiden.

    Vet inte om han har rätt till att jag har mer pengar på banken...men samtidigt så kan jag ju inte spara nått extra nu el har kunnat göra under ett antal år. Så jag är så förrvirad på hur man ska göra. Har min sambo rätt att jag är skyldig massa samt han har mindre pga inget arv. El har sambon fel? Hjälp hatar att bråka om pengar!!!

  • Svar på tråden Gamla ärvda pengar
  • Anonym (Yconoma)

    Enda sättet jag vet att sluta bråka och veta om det är rättvist är att göra en budget, se till att pengar kommer in från båda på ett gemensamt konto, och följa upp vart pengar går och vem som spenderar dem.

    Vet man inte vad pengarna går till blir det lätt så att båda tror att de betalar mer.

    Sen kan man diskutera om man ska bidra 50-50 eller procentuellt i förhållande till sin nettoinkomst.

    Om du vabbar mer borde han dela med sig mer av sin inkomst för det.

    Om du är hemma med barnen mer borde han betalat extra pensionsavsättningar för dig. Annars har du egentligen inte råd med att vara hemma så länge- du ska väl kunna leva som äldre också, eller?

    Boka möte och gå till din bank och be dem ge dig råd om hur man kan dela hushållets ekonomi, du ska inte förlora en massa pension på att ta hand om era gemensamma barn.

    50% av alla äktenskap tar slut, 60% av alla samborelationer, det är fakta.

    Tänk på det och ta din ekonomi på allvar.

  • Anonym (H)

    Hänger inte riktigt med angående er vardagsekonomi, men jag tycker att du ska skriva testamente särskilt om du har ett arv. Är huset också bara ditt?

    Barnen ärver allt om du inta har testamente, men även om du vill ha det så så är det bra med testamente då du kan ange att arvet efter dig är enskild egendom och ska falla ut när barnen fyller 25 år till exempel, eller hur du nu vill ha det.

  • Skogshuggaren

    Vi håller isär vardagsekonomi och "kapitalekonomi", delvis för att vi har äktenskapsförord om detta.

    Vill man bidra till den gemensamma potten med sina sparpengar (kapital) är det frivilligt. Inget som man kan kräva av den andre.

  • Norrländskan123

    Varför har ni inte gemensam ekonomi när ni varit ett par i 20 år? Ni har ju era liv tillsammans.

    Alternativ är ju att ni tex för över 10.000kr på ett gemensamt konto varje månad och alla gemensamma utgifter dras därifrån. Även sånna utgifter ni har som är likvärdiga. tex mobilabonnemang, fackavgift. Tjänar har mycket mer är dig kanske det är rimligt att han bidrar med lite mer och du lite mindre. Kanske 13000 från han och och 7000kr från dig?

    Ni bör nog sätta er ner och göra upp en budget. Hur mkt utgifter har ni per månad? Vad är rimligt att spara? Jag tycker det är viktigt att spara även om det bara är 200kr i månaden.

  • Anonym (.)

    Räkna ihop alla era utgifter och om ni prompt ska ha separat ekonomi försök fördela den procentuellt och /eller lägg in privata pensionssparanden som en av de fasta utgifterna. Att betala olika saker och tro att det går jämt upp i slutändan är en utopi.

    Vi har inte gemensam ekonomi fullt ut, utan vi har räknat ut hur mycket utgifter vi har totalt och målet är att vi bägge ska ha lika mycket kvar att röra oss med (till privat sparande och nöjen/m.m.) efter att vi satt in varsin summa till gemensamma utgifter. Jag bidrar med 13 000 till det kontot varje månad, min partner med 9000 kr. Själva ska vi ha 10 000 kr vardera kvar till privat sparande, fickpeng och nöjen.

  • Olympia

    Bestämde ni inte hur ni skulle fördela utgifter och sparande när ni flyttade ihop eller skaffade barn? Det är obegripligt för mig att man kan bo ihop i tjugo år och inte ha en plan för det.


    Kan du inte använda dina ärvda pengar till pensionssparande?


    Äger du huset eftersom du står på lånet?

    Angående sparande till barnen så borde väl det ligga på honom också.

  • Anonym (Bio)

    Jätterörigt.

    Ni behöver skapa system och struktur på er ekonomi, inte lösa en grej i taget vartefter de dyker upp. En vanlig variant är att ha ett gemensamt konto som båda för över pengar till, ibland olika mycket i förhållande till den egna inkomsten. Sen betalar ni allt gemensamt från det kontot.

    Superbra att du tänkt på pensionen. Har du gått ner i tid ska han givetvis kompensera dig ekonomiskt för det genom pensionsspar och kompensation för försämrad sgi.

    Sen bör ni gifta er alternativt skriva testamente. När en av er dör ärver barnen, så som ni har det nu. Det kan sluta riktigt illa.

    Jag skulle föreslå att ni hör efter om ni kan få hjälp av kommunens budgetrådgivare och ser över hela er ekonomi och hur ni smartast delar upp det mellan er. Sen bokar ni möte med en jurist och kollar upp allt kring arv och eventuell bodelning.

Svar på tråden Gamla ärvda pengar