• Katten346

    Kan en golvfläkt störa grannen???

    Det här kommer antagligen inte att låta klokt, men jag har problem med någon i hyreshuset och behöver därför ställa en konstig fråga.

    Jag flyttade in i min nuvarande lägenhet i februari (tredje våningen av fyra), och har de senaste veckorna vid två tillfällen hittat en anonym post-it lapp på min ytterdörr med texten: "Var tyst efter kl 22!!!"

    Jag har vid båda tillfällena gått och lagt mig vid 22-tiden och läst fram till ca 23 när jag somnade. Nästa morgon hittade jag lapparna. 

    Det enda ljud jag kan tänka mig från min lägenhet är en golvfläkt som jag har stående vid sängen och använder när det är riktigt varmt (jag har kvällssol i sovrummet så ibland blir det som en bastu nu på sommaren).

    Men kan en sådan verkligen orsaka sådant väsen att det stör folk ovanpå eller under lägenheten? Jag vet ju inte vem som skrivit lapparna, men utgår från att det måste vara någon som bor i direkt anslutning till min lägenhet...jag har dock en hörnlägenhet så det kan bara vara tre jag kan tänka mig - ovanpå,  under, bredvid på ena sidan. Men, som sagt, kan den typen av fläkt verkligen föra ett sådant väsen att det tränger genom golv, tak eller väggar? Själv har jag inte reagerat över att huset skulle vara direkt lyhört. Det är klart att man hör när folk slår igen dörrar, spelar musik eller borrar, men inte så att det blir störande. 

  • Svar på tråden Kan en golvfläkt störa grannen???
  • myskmalva

    Inte helt omöjligt, men den sortens ljud brukar vara rätt svåra att lokalisera så det är lite märkligt att grannen känner sig så säker på att det kommer från just din lägenhet. Ring på hos de närmsta grannarna och fråga om de skrivit lappen och vad för slags ljud de hört! Om det är fläkten som stör borde det bli bättre om du lägger något mjukt under den.

  • moaguuun

    Och se till att låsa dörren
    grannar som skriver osignerade lappar är inte att leka med

  • Katten346

    Tack till er som svarat!
    Jag följde rådet att lägga en filt under fläkten. Jag behöver inte använda den varje natt, men ibland när det blir riktigt varmt och kvalmigt kan den innebära skillnaden mellan en sömnlös natt och en natts god sömn. Dock räcker det att då sätta den i läge 1 ("låg").
    Den stör inte mig, så jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna störa grannar genom golv/tak...
    I förrgår natt använde jag fläkten. I går morse hittade jag följande ord textat i svart spritpenna tvärsöver ytterdörren: "OVÄSEN".
    Lika anonymt som tidigare.
    Nu börjar det här bli riktigt obehagligt...är inte det som hände i går skadegörelse?
    Jag har läst på lite om ljud, och det verkar som om ljud sprids uppifrån och ned. Med andra ord borde det rimligtvis vara de som bor under mig som klagat...så jag ringde på hos dem. De förnekade att de hade något med saken att göra, men det skulle jag också göra om jag visste att jag gått över gränsen. Grannarna ovanpå öppnade inte när jag ringde på, ej heller grannarna till höger (det finns ingen lgh till vänster om min). Att någon som inte bor direkt ovanför, under eller bredvid skulle ligga bakom har jag dock oerhört svårt att tro då de knappast skulle kunna härleda störande ljud till just min lgh...eller???
    Av vad jag läst mig till måste vissa ljud accepteras i hyreshus. Vad som är störande eller inte är inte hugget i sten (bortsett från uppenbara saker som att spela musik på högsta volym mitt i natten). Det beror också på hur välisolerad fastigheten är. Och jag undrar om det man verkligen kan förbjuda mig att använda en golvfläkt i sovrummet? Trots allt kan man väl inte hävda att det är extremt på något sätt...?
    Jag har sökt på störande fläktljud, men hittar ingenting om den här typen av fläkt (utan utsug och utan anslutning till något).

  • Kodia

    Du kan testa att lägga något annat under fläkten, tex liggunderlag eller yogamatta i flera lager. 
    Jag tycker också att du ska kontakta hyresvärden och berätta att du blir utsatt för anonyma trakasserier. Be dem komma hem till dig så att de kan höra hur fläkten låter. Det allra bästa är ju om de kan gå in till grannen också och höra hur mycket det hörs därifrån.

  • Mortiscia80
    Katten346 skrev 2020-07-26 11:10:52 följande:

    Tack till er som svarat!
    Jag följde rådet att lägga en filt under fläkten. Jag behöver inte använda den varje natt, men ibland när det blir riktigt varmt och kvalmigt kan den innebära skillnaden mellan en sömnlös natt och en natts god sömn. Dock räcker det att då sätta den i läge 1 ("låg").
    Den stör inte mig, så jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna störa grannar genom golv/tak...
    I förrgår natt använde jag fläkten. I går morse hittade jag följande ord textat i svart spritpenna tvärsöver ytterdörren: "OVÄSEN".
    Lika anonymt som tidigare.
    Nu börjar det här bli riktigt obehagligt...är inte det som hände i går skadegörelse?


    Det är dags att polisanmäla! Det där är hotfullt beteende och skadegörelse, och informera hyresvärden att din dörr har vandaliserats!
  • AnnaSthlm
    Katten346 skrev 2020-07-26 11:10:52 följande:

    Tack till er som svarat!

    Jag följde rådet att lägga en filt under fläkten. Jag behöver inte använda den varje natt, men ibland när det blir riktigt varmt och kvalmigt kan den innebära skillnaden mellan en sömnlös natt och en natts god sömn. Dock räcker det att då sätta den i läge 1 ("låg").

    Den stör inte mig, så jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna störa grannar genom golv/tak...

    I förrgår natt använde jag fläkten. I går morse hittade jag följande ord textat i svart spritpenna tvärsöver ytterdörren: "OVÄSEN".

    Lika anonymt som tidigare.

    Nu börjar det här bli riktigt obehagligt...är inte det som hände i går skadegörelse?

    Jag har läst på lite om ljud, och det verkar som om ljud sprids uppifrån och ned. Med andra ord borde det rimligtvis vara de som bor under mig som klagat...så jag ringde på hos dem. De förnekade att de hade något med saken att göra, men det skulle jag också göra om jag visste att jag gått över gränsen. Grannarna ovanpå öppnade inte när jag ringde på, ej heller grannarna till höger (det finns ingen lgh till vänster om min). Att någon som inte bor direkt ovanför, under eller bredvid skulle ligga bakom har jag dock oerhört svårt att tro då de knappast skulle kunna härleda störande ljud till just min lgh...eller???

    Av vad jag läst mig till måste vissa ljud accepteras i hyreshus. Vad som är störande eller inte är inte hugget i sten (bortsett från uppenbara saker som att spela musik på högsta volym mitt i natten). Det beror också på hur välisolerad fastigheten är. Och jag undrar om det man verkligen kan förbjuda mig att använda en golvfläkt i sovrummet? Trots allt kan man väl inte hävda att det är extremt på något sätt...?

    Jag har sökt på störande fläktljud, men hittar ingenting om den här typen av fläkt (utan utsug och utan anslutning till något).


    Ta bild och polisanmäl!
  • LukeStairwalker

    Vilket skitsnack! Det är uppenbarligen en dåre/psykopat som skriver lapparna. Polisanmäl trakasserierna!

  • Katten346

    Foto taget och mail skickat till hyresvärden. Det känns faktiskt inte riktigt normalt det här...först anonyma lappar och nu detta. Detta kan trappas upp om inget görs nu.

  • Litorina

    Bra att du kontaktat värden!

    Polisanmäl också. Helt sjukt ju att skriva på dörren!

    Just fläktar låter ofta betydligt mer hos grannen än hos dig, så ställ den på en stadig kudde. (Sätt en hink över huvudet och skrapa försiktigt på den så förstår du - mycket mer ljud inuti än utanpå.)

    Men oavsett om det låter hos grannen eller ej så är det där beteendet oacceptabelt.

  • LukeStairwalker
    Litorina skrev 2020-07-26 17:30:53 följande:

    Bra att du kontaktat värden!

    Polisanmäl också. Helt sjukt ju att skriva på dörren!

    Just fläktar låter ofta betydligt mer hos grannen än hos dig, så ställ den på en stadig kudde. (Sätt en hink över huvudet och skrapa försiktigt på den så förstår du - mycket mer ljud inuti än utanpå.)

    Men oavsett om det låter hos grannen eller ej så är det där beteendet oacceptabelt.


    En hink som du beskriver är inte jämförbart. Huset är byggt av betong och en golvfläkt kan knappast göra skrapljud i betongbjälklaget som låtet hos grannen på det viset.

    Det är en psykopat som hittar på för att jävlas.
  • Litorina
    LukeStairwalker skrev 2020-07-26 18:04:58 följande:

    En hink som du beskriver är inte jämförbart. Huset är byggt av betong och en golvfläkt kan knappast göra skrapljud i betongbjälklaget som låtet hos grannen på det viset.

    Det är en psykopat som hittar på för att jävlas.


    Jo, det är det. En jag känner (i betonghyreshus) hade ett starkt surr i sitt sovrum som var jättestörande. Han knackade på hos grannen ovanför och förklarade läget. Det visade sig vara fläkten i en stationär dator som lät. Det lät en hel del mer i lägenheten under än i rummet där datorn stod. Betong överför dova ljud väldigt effektivt och rummet under blir en resonanslåda.

    Sen verkar ju TS granne vara mer än lovligt galen. Där är vi helt överens.
  • LukeStairwalker
    Litorina skrev 2020-07-26 21:15:13 följande:
    Jo, det är det. En jag känner (i betonghyreshus) hade ett starkt surr i sitt sovrum som var jättestörande. Han knackade på hos grannen ovanför och förklarade läget. Det visade sig vara fläkten i en stationär dator som lät. Det lät en hel del mer i lägenheten under än i rummet där datorn stod. Betong överför dova ljud väldigt effektivt och rummet under blir en resonanslåda.

    Sen verkar ju TS granne vara mer än lovligt galen. Där är vi helt överens.

    Möjligtvis om det var en dieseldriven fläkt. Jag tror tyvärr att din vän tog i från knäna.


    Jag bor själv i betonghus och har både dator och två golvfläktar igång i olika rum. Gammalt hus med fiskbensparkett i sort sett direkt på bjälklaget. Grannen under har inte noterat något oljud. 


     

  • Litorina
    LukeStairwalker skrev 2020-07-27 02:02:46 följande:

    Möjligtvis om det var en dieseldriven fläkt. Jag tror tyvärr att din vän tog i från knäna.

    Jag bor själv i betonghus och har både dator och två golvfläktar igång i olika rum. Gammalt hus med fiskbensparkett i sort sett direkt på bjälklaget. Grannen under har inte noterat något oljud. 

     


    Det kan du få tro om du vill. :) Kul att det funkar bättre i ert hus.
  • myskmalva
    Katten346 skrev 2020-07-26 17:08:03 följande:
    Foto taget och mail skickat till hyresvärden. Det känns faktiskt inte riktigt normalt det här...först anonyma lappar och nu detta. Detta kan trappas upp om inget görs nu.

    Hur har det gått? Har du fått någon respons från värden?
Svar på tråden Kan en golvfläkt störa grannen???