• Anonym (Sara)

    Gravid av avbrutet samlag?

    Jag klarar inte av hormoner så bra och satte in en kopparspiral istället. Den skapar bara massa problem så ska ta ut den nästa månad och undrar då hur säkert det är att köra med avbrutet samlag? Kondomer funkar i typ 5 min sen skaver det och glidmedel hjälper inte.

    Blir inte klok på allt jag läser. Någon sida säger att spermier kan finnas i försatsen om mannen fått utlösning och inte urinerat innan han ska ha samlag igen. Andra säger att spermier inte finns. Någon säger att ett avbrutet samlag räknas som ?korrekt? om mannen avbryter några minuter innan orgasm, att det inte fungerar korrekt om han tar ut strax innan utlösning.

    Någon som vet? Jag är i fertil ålder. Vad händer om vi har avbrutet under ägglossning? Kan man verkligen bli gravid av försatsen?

  • Svar på tråden Gravid av avbrutet samlag?
  • CitronTulo

    Självklart är det stor risk att bli gravid om man förlitar sig på "avbrutet"!!
    Vet inte alla det?
    Så vill man verkligen inte bli gravid så hade jag inte förlitat mig på det!

  • CitronTulo

    Men låter jobbigt för dig om du inte klarar varken hormoner eller kopparspiral och att du får ont av kondom.. Har du kollat vad som är fel?

  • Anonym (Sara)

    Anonym - Jag har självklart googlat och hittat de sidor som ni så snällt länkat till mig. Har också hittat en uppsats från någon forskare där det bla stått att många säger att det endast krävs en spermie för att bli gravid som då kan finnas i försatsen - något som forskaren menar att nej det stämmer inte. Det krävs en full utlösning med miljoner av spermier för att man ska lyckas bli gravid. En man med enstaka spermier räknas som infertil. Sedan står det också att varför avbrutet samlag kan misslyckas är för att mannen inte kan kontrollera sig och råkar komma i en. Så ja, därav min förvirring :)


    CitronTulo skrev 2020-07-13 15:53:02 följande:

    Men låter jobbigt för dig om du inte klarar varken hormoner eller kopparspiral och att du får ont av kondom.. Har du kollat vad som är fel?


    Ja jag hade verkligen hoppats på kopparspiralen.. Jag tror att själva gummit på kondomen irriterar mina slemhinnor. Har dock aldrig sökt vård för detta. Hormoner får jag antingen akne av, minskad sexlust eller världens humörsvängningar. Testat olika p-piller i ungefär 10 år innan jag gav upp.
  • Anonym (Tuppis)

    Har ni testat latexfria kondomer? Många är lite känsliga mot just latex

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Tuppis) skrev 2020-07-13 16:29:03 följande:

    Har ni testat latexfria kondomer? Många är lite känsliga mot just latex


    Nej. Ska googla på det nu på direkten. Visste helt ärligt inte att det fanns!
  • Anonym (.)

    En pluggkompis hävdade stenhårt att det var absolut säker metod med avbrutet samlag bara man gjorde rätt. Han fick 5 barn på 5 år.
    Än mer pinsamt var att det var läkarlinjen och att det efter 5 år kröp fram att det kanske inte var säkert alls och att han helst inte velat haft alla dessa barn så fruktansvärt tätt...

Svar på tråden Gravid av avbrutet samlag?