• Mon 13 Jul 2020 16:08
    1791 visningar
    12 svar
    12
    1791

    Rädd för att gå till tandläkaren

    Hej! Jag har ett problem som tynger mig så oerhört mycket och det är min rädsla för att gå till tandläkaren. Egentligen har jag inget problem med att gå till tandläkaren för undersökningar och så utan det är när det är andra former av ingrepp. Det grundar sig i min fobi för nålar så blodprov och sprutor till exempel är hemskt för mig. Jag har tidigare lagat hål i mitt liv utan bedövning. Då har det bara känts lite då hålet antagligen inte var så djupt. I januari i år skulle jag laga ett hål, valde såklart då att köra utan bedövning. Det gick bra till en början men sen klarade jag inte av smärtan då det antagligen var ett ganska djupt hål. Det blev nästan klart men inte helt så vi avbröt och de fyllde igen hålet. Planen var att jag skulle få komma tillbaka om någon månad och då få lugnande innan. Problemet blev ju att Coronaviruset gjorde att tandläkarmottagningen stängde och det var bara jourtandläkaren som var öppen. Jag hade inga större besvär fram tills april då det började göra ont. Jag hade väldigt ont i ett par dagar, det gick sedan över och efter det har jag haft ett väldigt jobbigt obehag i tanden samt att det ilar lite i tanden. Det ilar lite då och då men även när jag äter och dricker ibland. Jag har blivit erbjuden tider för att laga tanden men har inte kunnat då jag har jobbat. Nu har jag i flera dagar velat ringa jourtandläkaren för att få det fixat, jag tycker det börjar bli lite väl jobbigt att ha tanden så här. Jag tänker varje kväll när jag är ledig dagen efter att jag ska ringa direkt på morgonen, men det blir inte så. Jag vågar helt enkelt inte men jag vill så gärna få tanden fixad. Jag tänker på det här i princip hela tiden och det är jättejobbigt. De sa att jag kan få lugnande hos jourtandläkaren också. Jag vill få lugnande innan men jag har aldrig fått det förut så blir nervös över det också. Har ni några tips till mig? Har ni tagit lugnande hos tandläkaren? Har det funkat bra för er? Dela gärna med er av era upplevelser så jag förhoppningsvis kan bli lite lugnare. Ska försöka ringa jourtandläkaren imorgon igen.

  • Svar på tråden Rädd för att gå till tandläkaren
  • Mon 13 Jul 2020 16:19
    #1

    Ring genast, tanden kan bli så dålig att du måste dra ut den. Eller kan du i värsta fall få blodförgiftning och det sprider sig jättesnabbt från käken. Det höll jag på att råka ut för i höstas, jag var tvungen att få intravenöst antibiotika.

    Tandläkare idag har många bra sätt för smärtlindring och att hantera tandläkarskräck. Det kommer att gå bra!

  • Mon 13 Jul 2020 16:27
    #2

    Ja jag vet att det kan bli värre, det är jag också orolig för. Jag har inte tagit blodprov eller fått en spruta på säkert 10 år då jag faktiskt har varit väldigt frisk överlag, så nu känns det så himla hemskt bara. Jag får tvinga mig själv att ringa imorgon helt enkelt.

  • Tue 14 Jul 2020 16:17
    #3

    Hej, 
    Lugnande är det enda som ens kan få mig till tandläkaren! Tidigare i livet blivit sövd alltså narkos o senare testat lustgas - jag har en stor tandläkarskräck.
    Även gått på KBT för det men gick väl sisådär. 
    Behövde dra ut en tand för något åt sen, gick med den allt för länge och fick en rejäl infektion i käkbenet.
    Tack vare allt lugnande jag fick så kommer jag bara ihåg att jag skrattade över att tanden behövdes slås i bitar för att komma ut. 
    Kommer inte ihåg någon smärta, inte ens att tandläkaren då verkligen slagit sönder tanden i delar för att få ut den. Kan tänka mig att han fick ta i en hel del. 
    Det positiva är ju att man minns inte efteråt - bra skit det där haha. Nackdelen är ju att det kostar en hel del extra då det behövs extra personal i rummet mm. 

  • Anonym (T)
    Tue 14 Jul 2020 16:20
    #4

    Var glad du ens får gå till tandläkaren

    jag missade ett besök och blev avskriven från folktandvården 

    nu får jag stå i kö i flera år för att bli inskriven igen

  • Tue 14 Jul 2020 16:33
    #5

    Min första spontana tanke är......vad kostar det? När jag går till tandläkaren numer så har jag inte ångest för sprutor och borren och hela proceduren utan för VAD det kommer kosta. Var på min årliga undersökning nyligen och det kostade 1080 :- ! röntgen och tandsten och hela baletten........och då har jag ändå bara 12 TOLV fasta tänder. (resten är protes)! Jag betalade och GRÄT inombords.....

  • Anonym
    Tue 14 Jul 2020 16:40
    #6
    Elvira2020 skrev 2020-07-14 16:17:25 följande:

    Hej, 
    Lugnande är det enda som ens kan få mig till tandläkaren! Tidigare i livet blivit sövd alltså narkos o senare testat lustgas - jag har en stor tandläkarskräck.
    Även gått på KBT för det men gick väl sisådär. 
    Behövde dra ut en tand för något åt sen, gick med den allt för länge och fick en rejäl infektion i käkbenet.
    Tack vare allt lugnande jag fick så kommer jag bara ihåg att jag skrattade över att tanden behövdes slås i bitar för att komma ut. 
    Kommer inte ihåg någon smärta, inte ens att tandläkaren då verkligen slagit sönder tanden i delar för att få ut den. Kan tänka mig att han fick ta i en hel del. 
    Det positiva är ju att man minns inte efteråt - bra skit det där haha. Nackdelen är ju att det kostar en hel del extra då det behövs extra personal i rummet mm. 


    Jag opererade bort en kindtand på käkkirurgen för ett par år sedan. 
    Neddrogad rejält, låg och fnittrade medans tandläkaren sågade itu tanden för att få ut den. Ordentligt bedövad var jag också.

    Jag minns inte ens att vi var på apoteket innan vi åkte hem för att hämta mina smärtstillande.
    Fast när bedövningen släppte skrattade jag inte längre, än mindre skrattade jag när jag fick infektion i hålet trots att de sytt ihop det.
  • Tue 14 Jul 2020 17:15
    #7

    Är man rädd för sprutor så är det illa att gå till en vanlig tandläkare om man har rejäla hål, men IDAG finns det ju hjälp att få för den som är det! Specialtandläkare och sköterskor som tar hand om en. Tycker mig läst ngt om lustgas!? Det som man kan få på BB när man föder För den som klarar sprutor så är dagens bedövning sådan att man inte känner ngt alls. INGET!

  • Tue 14 Jul 2020 22:01
    #8
    Elvira2020 skrev 2020-07-14 16:17:25 följande:

    Hej, 

    Lugnande är det enda som ens kan få mig till tandläkaren! Tidigare i livet blivit sövd alltså narkos o senare testat lustgas - jag har en stor tandläkarskräck.

    Även gått på KBT för det men gick väl sisådär. 

    Behövde dra ut en tand för något åt sen, gick med den allt för länge och fick en rejäl infektion i käkbenet.

    Tack vare allt lugnande jag fick så kommer jag bara ihåg att jag skrattade över att tanden behövdes slås i bitar för att komma ut. 

    Kommer inte ihåg någon smärta, inte ens att tandläkaren då verkligen slagit sönder tanden i delar för att få ut den. Kan tänka mig att han fick ta i en hel del. 

    Det positiva är ju att man minns inte efteråt - bra skit det där haha. Nackdelen är ju att det kostar en hel del extra då det behövs extra personal i rummet mm. 


    Skönt att det funkade bra med lugnande för dig! Hoppas det funkar bra för mig med :)
  • Tue 14 Jul 2020 22:02
    #9
    Anonym (T) skrev 2020-07-14 16:20:58 följande:

    Var glad du ens får gå till tandläkaren

    jag missade ett besök och blev avskriven från folktandvården 

    nu får jag stå i kö i flera år för att bli inskriven igen


    Jag är väldigt tacksam över att jag har möjlighet att gå till både tandläkare och läkare när det behövs, jag är fortfarande väldigt rädd för det ändå.
  • Tue 14 Jul 2020 22:04
    #10
    mari123 skrev 2020-07-14 16:33:38 följande:

    Min första spontana tanke är......vad kostar det? När jag går till tandläkaren numer så har jag inte ångest för sprutor och borren och hela proceduren utan för VAD det kommer kosta. Var på min årliga undersökning nyligen och det kostade 1080 :- ! röntgen och tandsten och hela baletten........och då har jag ändå bara 12 TOLV fasta tänder. (resten är protes)! Jag betalade och GRÄT inombords.....


    Förstår verkligen att det är jobbigt att ha det ekonomiska att tänka på. Jag är 22 år gammal nu så har fri tandvård tills nästa år, det är verkligen skönt.
  • Tue 14 Jul 2020 22:06
    #11
    mari123 skrev 2020-07-14 17:15:57 följande:

    Är man rädd för sprutor så är det illa att gå till en vanlig tandläkare om man har rejäla hål, men IDAG finns det ju hjälp att få för den som är det! Specialtandläkare och sköterskor som tar hand om en. Tycker mig läst ngt om lustgas!? Det som man kan få på BB när man föder För den som klarar sprutor så är dagens bedövning sådan att man inte känner ngt alls. INGET!


    Ja jag har aldrig haft några problem med att gå till tandläkaren i sig förut. Det enda jag är rädd för är ju att jag behöver ta en bedövningsspruta. Är dock lite rädd för att laga klart tanden nu också då det gjorde väldigt ont sist och det var inte alls kul. Jag vet att jag kommer få bedövning men jag har faktiskt aldrig varit bedövad tidigare så det känns också läskigt. Ja jag ska få lugnande innan i alla fall, sen verkar det som att vissa kliniker har lustgas också.
  • Tue 14 Jul 2020 22:08
    #12
    Anonym skrev 2020-07-14 16:40:23 följande:

    Jag opererade bort en kindtand på käkkirurgen för ett par år sedan. 

    Neddrogad rejält, låg och fnittrade medans tandläkaren sågade itu tanden för att få ut den. Ordentligt bedövad var jag också.

    Jag minns inte ens att vi var på apoteket innan vi åkte hem för att hämta mina smärtstillande.

    Fast när bedövningen släppte skrattade jag inte längre, än mindre skrattade jag när jag fick infektion i hålet trots att de sytt ihop det.


    Skönt att det funkade med lugnande då. Hoppas det funkar för mig med :)
Svar på tråden Rädd för att gå till tandläkaren