• Sanonym

    Avbrytande av abort

    Hej jag är gravid i v17 med en ostabil partner och har sen v12 velat fram och tillbaka angående abort.. Idag gick jag till kk och efter många försök tog jag den första tabletten (mifepristone) i ett tvåstegsavbrytande. Sprang ut därifrån direkt efter i ångest och tvingade mig själv att spy. Kunde inte se någon tablett utan det kom bara klar vätska..

    Som många andra fick jag instruktioner att om man spyr efter 30 min så behöver man kontakta dom för att få en ny. Fick även sagt till mig att om man tar denna tablett så MÅSTE man gå vidare med aborten.

    Jag ångrade mig direkt när jag tog den och har sån ångest nu att jag inte vill gå vidare med avbrytandet. Nu till min fråga, är det någon här som har varit i en liknande situation som har valt att inte fortsätta aborten och har du/ditt barn fått några komplikationer efter ha tagit denna tablett??

    Obs snälla endast svar på frågan, andra kommentarer är inte av intresse!

  • Svar på tråden Avbrytande av abort
  • Frenja07

    Har erfarenhet från mitt jobb. Har varit med om

    flera som ångrat sig efter mifepristone och gått vidare med graviditeten och friska barn. Man kan ju såklart inte säga till hundra procent att allt går bra men chansen är stor!

  • Sanonym
    Frenja07 skrev 2020-07-13 20:05:57 följande:

    Har erfarenhet från mitt jobb. Har varit med om

    flera som ångrat sig efter mifepristone och gått vidare med graviditeten och friska barn. Man kan ju såklart inte säga till hundra procent att allt går bra men chansen är stor!


    Tack för snabbt och relevant svar ?? tycker detta är jättejobbigt och önskar att jag inte hade behövt ta det här beslutet alls. Vet du om någon av dessa kvinnor har fått en blödning efter de tagit det första pillret? Känner inte så mycket än så länge och det har gått 10h och har bara som en svag mensvärk på ena sidan.. Tror jag känner av lite för mycket själv men är så orolig så det är svårt att inte känna efter..
  • Sanonym

    Jag var på ul förra veckan då såg allt bra ut med hjärta hjärna och lungor, hon hade utvecklats fint och bm såg inga problem. Jag tänker att graviditeten har gått såpass långt att jag hoppas att hon inte får större skador av att jag tog tabletten men är orolig ändå.

  • Frenja07
    Sanonym skrev 2020-07-13 22:01:43 följande:

    Tack för snabbt och relevant svar ?? tycker detta är jättejobbigt och önskar att jag inte hade behövt ta det här beslutet alls. Vet du om någon av dessa kvinnor har fått en blödning efter de tagit det första pillret? Känner inte så mycket än så länge och det har gått 10h och har bara som en svag mensvärk på ena sidan.. Tror jag känner av lite för mycket själv men är så orolig så det är svårt att inte känna efter..


    Det är väldigt vanligt att man får en liten blödning av första tabletten. Den är ju till för att mjuka upp livmodertappen och den KAN även göra så att du aborterar men det är ganska ovanligt.

    Det enda du kan göra nu är att vänta och se. Jag håller verkligen tummarna att det går bra för dig!
  • Solblomma30

    Såhär står det i Janusinfo som är Stockholms läns landstings databas med bl.a info till vårdpersonal om läkemedel vid graviditet och amning:

    Om kvinnan önskar fortsätta graviditeten efter ett påbörjat abortförsök med enbart mifepriston, torde risken för fosterskada vara liten. Det finns ingen anledning att diskutera att avbryta graviditeten av detta skäl. Vid ett misslyckat abortförsök med kombinationen av mifepriston och en prostaglandinanalog kan man inte bortse från möjligheten att behandlingen indirekt skadat fostret genom effekten på uterus. Den normala handläggningen är att avsluta graviditeten på annat sätt. Risken för fosterskada är dock så liten att det inte är indicerat att rekommendera abort om kvinnan bestämmer sig för att behålla graviditeten. Ett riktat ultraljud kan vara indicerat, både efter kombinationen mifepriston och prostaglandin och efter tillförsel av mifepriston ensamt.

    Bakgrund

    Mifepriston används i Sverige alltid tillsammans med prostaglandin för att avbryta graviditet. Prostaglandin tillförs då 36-48 timmar efter mifepriston. Om abortförsöket misslyckas efter kombinationen mifepriston och prostaglandin finns risk för att en skada på fostret uppstått men storleken av denna risk är av litteraturen att döma liten. Om kvinnan önskar fortsätta graviditeten är en ultraljudsundersökning 2-3 veckor efter abortförsöket motiverad för att kontrollera att en partiell placentaavlossning inte skett. Därefter kan ett riktat ultraljud i vecka 16-18 och att följa fostrets tillväxt, rekommenderas.

    Efter tillförsel av enbart mifepriston som är ett relativt ineffektivt abortmedel när det ges ensamt, torde risken för fosterskada vara mindre än efter kombinationen med prostaglandin. Erfarenheten är dock begränsad. Även i detta fall kan ett riktat ultraljud vara motiverat.

    I det svenska Medicinska födelseregistret finns 19 barn vars mödrar angivit användning av mifepriston ? ingen missbildning fanns registrerad hos barnen. Dock var tre barn födda för tidigt (1 förväntat), och två barn var lätta för tiden (0-1 förväntat).

    Det verkar alltså vara väldigt goda chanser att det går bra för din bebis :)

Svar på tråden Avbrytande av abort