• Anonym (Ren och fin)

Bra silikonfritt schampo för långt hår?

Jag vet att google finns så det behöver ni inte säga.

Har försökt leta efter ett vettigt silikonfritt schampo halva dagen men det går sådär. Jag har väl för många krav tydligen. Oskyldig

Inte djurtestat. Katt Det viker jag inte på! 

Gärna parfymfritt eller väldigt svagt parfymerat.

Silikonfritt.

För obehandlat och fint hår.

Får lätt fett hår så inget supervårdande.

Gärna så naturligt som möjligt utan att vara från hälsokosten.

Få ingredienser är alltid bra då min skalp lätt börjar klia av nästan alla schampon.

Har använt och gillar apotekets egna märke men ibland måste jag byta ett tag annars skär håret ihop.

Alla mina krav måste inte uppfyllas men där är ett urval av mina önskningar.

• Svar på tråden Bra silikonfritt schampo för långt hår?
  • Anonym (Y:R)

Yves Rocher har silikonfritt schampo och testar inte på djur.

• Anonym (älskar det)

Function of beauty! Jag upptäckte det i vintras-våras och gud så bra det är! Det är veganskt och inte djurtestat. Man gör en liten quizz om hur ens hår är och vad man vill att håret ska hjälpa med, förutom att bli rent då. Under quizzen får man också älja om man vill ha silikon-fritt och man får välja om man vill ha färg på schampot och doft. Man kan välja parfym och färgfritt och på doften ka man välja doftstyrka, lätt medium eller starkt. Mitt schampo har jag valt lavendel och eukalyptus mellan på för jag tättar alltid håret innan jag går och lägger mig och lavendel ska ju vara avslappnande säger de.

Mitt hår har bivit jättefint och min hårbotten har blivit bättre från att ha varit supertorr.

• Anonym (Nea)

För mig har det varit viktigare med sulfatfritt schampo för att håret inte ska bli fett fort och slita på både hår och hårbotten, i kombination med silikonfritt balsam och inpackning (är vanligare med silikon i balsam och inpackning än i schampo). Jag har väldigt känslig hårbotten och väldigt fint hår, tunna, fina hårstrån men mycket hår, tar för evigt att självtorka. 

Jag använder Urtekrams schampo och balsam (pendlar mellan deras brown sugar och coconut). Det är prisvärt och funkar för mig. 

Sen är tekniken man använder minst lika viktig som själva produkterna. Att t.ex. inte schamponera hela håret utan bara schamponera själva huvudet och ingenting alls på längderna har gjort under för mitt långa hår. Samt att schamponera försiktigt och inte "gnida runt" schampot (fattade aldrig varför håret var nästan tovigare närmast hårbotten jämfört med topparna men nu förstår jag varför). Det går även åt mindre schampo och behöver inte ta lika mycket balsam. Så; hett tips! Massera försiktigt med schampot och sätt bara schampo i själva hårbotten, inte i övriga håret. 
    Att inte vira in det i en handduksturban direkt efter duschen har också gjort stor skillnad, och att låta det torka ganska mycket innan jag kammar igenom, och att kamma nerifrån och upp. 

Sorry, nu fick du mer än bara schampotips men jag kunde inte hålla mig :) Är så kul med hårvård.

Svar på tråden Bra silikonfritt schampo för långt hår?