• Anonym (Fula naglar utan nagelsvamp)

Vad sjutton är det för fel på mina naglar?

Sex av mina tånaglar är supertjocka, gula med bruna inslag. Stortånaglarna är för tjocka för att klippa med vanlig nageltrång, de är skrovliga, skivar sig och är smuliga (i brist på bättre ord) 

För mig var det självklart att det är nagelsvamp. VC tog bort en av stortånaglarna (hela nageln eftersom den slutat växa på längden och bara växer på höjden) och skickade på analys, de tog prover på nagelbädden också och det fanns inte ett spår av svamp. Vad kan det då vara? VC säger bara att de inte vet och räknar ärendet som avslutat. Jag vill gärna veta, dels för att jag vill göra något åt det och dels för att kolla att det inte är smittsamt. 

• Svar på tråden Vad sjutton är det för fel på mina naglar?
  • Snuttis2

Ingen aning men jag hade inte accepterar att vc slutar utredda! Boka ny tid! Du kan ju även kontakta en fotterapeut de är ju riktigt duktiga på olika fot åkommor.

• Stumpan83

Jag hade kontaktat en medicinsk fotterapeut istället för VC. En medicinsk fotterapeut har troligen mer koll på detta än VC.

• Petrellie

Candida? Det är ju också en svampinfektion men som kan sätta sig i hela kroppen och behöva behandlas på annat sätt. En väninna till mig hade diagnosen psoriasis (som också kan ge sådana naglar) i 20 år innan en läkare gav henne rätt diagnos. Tre månaders behandling och naglarna var helt perfekta igen.

Tack för era svar, det betyder mycket. Jag ska kolla upp candida, tror inte det är psoriasis eftersom jag bara har det på naglarna. 

• Anonym (Lilly)

Jag har inget svar på vad det kan vara men min pappa har haft samma i många många år. Ingen i familjen som blivit smittad och det har inte blivit värre. Det är inte svamp men ingen läkare som vet vad det är.

• Anonym (Nagelsvamp)

Det skadar väl inte att testa medel mot nagelsvamp?

Jag började med Nalox, som ganska snabbt gjorde att naglarna såg bättre ut, men de var fortfarande tjocka.

Jag testade sedan Amorolfin ABECE 5%.Jag vet inte om jag gjorde något fel, men något i flaskan dunstade väldigt snabbt, så jag hann inte göra så många behandlingar innan det bara var en trög gegga kvar, som inte gick att använda.

Nu har jag ett medel från Scholl och det är väldigt drygt, vilket är bra eftersom det tar lång tid att bli helt bra från nagelsvamp. Naglarna ser ganska bra ut, men är fortfarande inte helt normala.

• Anonym (Fotvård)

Tjocka naglar kallas kartnaglar och behöver inte bero på svamp. Jag hade en sån, den slipades ner helt av en fotvårdare. Kom inte tillbaks. V.c går man inte till för sånt.

• Glinda från Oz
    Anonym (Nagelsvamp) skrev 2020-07-15 12:37:09 följande:

Jag började med Nalox, som ganska snabbt gjorde att naglarna såg bättre ut, men de var fortfarande tjocka.

Jag testade sedan Amorolfin ABECE 5%.Jag vet inte om jag gjorde något fel, men något i flaskan dunstade väldigt snabbt, så jag hann inte göra så många behandlingar innan det bara var en trög gegga kvar, som inte gick att använda.

Nu har jag ett medel från Scholl och det är väldigt drygt, vilket är bra eftersom det tar lång tid att bli helt bra från nagelsvamp. Naglarna ser ganska bra ut, men är fortfarande inte helt normala.

Jag använder Loceryl sedan 1 1/2 år tillbaka, jag slutade använda det några månader innan de tog bort nageln för att resultatet inte skulle bli missvisande. Naglarna ser bättre ut (men inte bra) med det men det är ingen permanent lösning.
    Anonym (Fotvård) skrev 2020-07-15 14:30:37 följande:

Tjocka naglar kallas kartnaglar och behöver inte bero på svamp. Jag hade en sån, den slipades ner helt av en fotvårdare. Kom inte tillbaks. V.c går man inte till för sånt.

Tack för tipset!
  • Anonym (U)

Min syster har jätte tjocka naglar. Kan inte använda vanlig nagelsax utan tar kökssaxen... 

• Anonym (Nagelsvamp)
    Anonym (U) skrev 2020-07-15 14:40:50 följande:

Min syster har jätte tjocka naglar. Kan inte använda vanlig nagelsax utan tar kökssaxen... 

Nagelsaxar och vanliga saxar är värdelösa för tjocka naglar.
    Det bästa verktyget är en sidavbitare avsedd för elektronikarbete.
    De klarar vilka naglar som helst.

Exempel:
    www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/tanger-kabelskalare/sidavbitare-p40212

Observera att det finns många andra typer av sidavbitare/avbitare som inte är lämpliga för naglar,
  • Anonym (.)
    Anonym (Nagelsvamp) skrev 2020-07-15 12:37:09 följande:

Jo det skadar.

Problemet är att du alltid har svamp på dig, det är bara ibland de ger problem. När du använder svampmedel utan att behöva det så blir resultatet att svampen blir resistent.
    Den processen går fort. Vill det sig illa så går det jättefort.

Jämför med antibiotikaresistenta bakterier och de problem i världen som finns kring det. Det handlar om exakt samma sak. "Det skadar inte att testa att äta lite penicillin".
    Det skadar också och det tror jag att du vet?

Svar på tråden Vad sjutton är det för fel på mina naglar?