• Anonym (Disku­ssion)
    Wed 15 Jul 2020 18:25
    3017 visningar
    14 svar
    14
    3017

    Fira examen?

    Jag och sambon kom i en diskussion häromdagen.

    Diskussionen handlade om huruvida man firar sin partner om denne har slutfört en högskoleutbildning, specifikt en magisterexamen..

    Om man firar, firar man sin partner med en blomma, ett restaurangbesök, en god middag hemma eller en present? Eller räknas en högskoleexamen som något "alla" skaffar sig så ett firande känns inte nödvändigt?

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Fira examen?
  • Anonym (Firad­)
    Wed 15 Jul 2020 18:44
    #1

    Jag blev firad av hela släkten när jag tog magisterexamen. Nu som vuxen kan jag väl tänka att det var lite väl. Men absolut fira med god middag eller restaurang och en liten present. Magisterexamen är ju större än student, tycker jag.

  • Wed 15 Jul 2020 18:57
    #2

    Även om "alla" gör det kan det väl vara värt att fira? "Problemet" är väl att det inte alltid är så tydligt när man är klar. Det är inte som på gymnasiet där man vet att sista dagen på terminen är då det ska firas. Så vill man bli firad är det bäst att kommunicera när.

    Jag hade två firanden, en middag för familjen efter presentationen av exjobbet, och en rejäl fest för släkt och vänner i samband med examenshögtiden. Det blev ca ett år emellan pga några resttentor. Jag ordnade båda festerna själv.

  • Anonym (Tills­ammans­.)
    Wed 15 Jul 2020 19:03
    #3

    Det är väl ett bra tillfälle att fira med god middag eller en utflykt. Men jag skulle välja att planera och fira tillsammans.

  • Wed 15 Jul 2020 19:06
    #4

    Det gör man väl som man vill.

    Jag skulle inte vilja bli firad. Vill inte fira min födelsedag heller.

  • Thu 16 Jul 2020 09:11
    #5

    Jag tog visserligen "bara" en kandidatexamen nu i juni men jag hade planerat ett rejält firande. Att ta examen var stort för mig och något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Nu, iom corona, så fick jag planera om lite. Det där stora firandet med släkt och vänner fick ställas in och istället blev det att min mamma bjöd mig och familjen på grillat. Hon hade dekorerat med ballonger och blommor och jag fick en present. Min man hade några dagar tidigare köpt en fantastisk ring till mig några dagar tidigare (som jag var med och valde ut) och den fick jag av honom på min examensdag. Mina ungar hade ritat teckningar till mig, en moster hade lämnat blommor hos mamma som var till mig och två kompisar skickade ett blombud. Jag kände mig otroligt uppmärksammad och kände att de som står mig nära verkligen brydde sig om mig och var stolta över vad jag åstadkommit. 

    Jag älskar att fira andra och hade blivit besviken om mina närmsta inte hade firat mig överhuvudtaget på en så pass stor dag som jag själv ansåg att det var.
     

  • Kusine­n
    Thu 16 Jul 2020 09:23
    #6

    Att "alla" gör det är inget bra argument mot tycker jag. "Alla" tar ju studenten också , väldigt många gifter sig och bokstavligen alla fyller år och det firas ändå.

    Däremot finns det väl inte så stora traditioner kring det som kring andra saker. Men vardör inte? Så länge ens partner inte har något emot (och tvärtom uppskattar det) att bli firad så är det väl bara att köra på. Ta vara på guldkornen i ivet och fira när det går, tycker jag.

  • Thu 16 Jul 2020 09:42
    #8

    Jag tycker det är en prestation att ta examen. Dessutom firas ju ganska många saker stort utan att det ligger någon prestation bakom utan snarare delar man glädjen och firar händelsen, tänk födelsedagar och giftermål.

    Jag tycker man kan fira det rejält om personen i fråga gillar sådant och själv eller har någon i sin närhet som drar igång det hela.

    Det man inte kan göra är att förvänta sig att någon annan ska anordna ett firande utan att själv uttrycka en önskan om det.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Hade velat)
    Thu 16 Jul 2020 10:24
    #9
    +1

    Jag tycker att det är en sak att fira. Jag hade velat fira ordentligt. Jag fick barn som tonåring och tog inte ens studenten, nu 14 år senare har jag en examen efter 6 års högskolestudier (va en lång utbildning) och vägen till att överhuvudtaget kunna söka in på utbildningen va lite snårig. Jag känner mig skitstolt... dock så ryckte min man bara på axlarna och tyckte inte att det va värt att ens lägga pengar på en god middag eller en blomma, hans attityd förstörde hela grejen om jag ska vara ärlig. Slutade med att jag köpte en tårta på Ica och firade lite med barnen. Just för Corona och min man är i riskgrupp kunde jag inte bjuda hem någon alls, förmodligen hade han bara blivit irriterad om jag gjort det (om det inte varit Corona)

  • Thu 16 Jul 2020 10:36
    #10
    Anonym (Hade velat) skrev 2020-07-16 10:24:51 följande:

    Jag tycker att det är en sak att fira. Jag hade velat fira ordentligt. Jag fick barn som tonåring och tog inte ens studenten, nu 14 år senare har jag en examen efter 6 års högskolestudier (va en lång utbildning) och vägen till att överhuvudtaget kunna söka in på utbildningen va lite snårig. Jag känner mig skitstolt... dock så ryckte min man bara på axlarna och tyckte inte att det va värt att ens lägga pengar på en god middag eller en blomma, hans attityd förstörde hela grejen om jag ska vara ärlig. Slutade med att jag köpte en tårta på Ica och firade lite med barnen. Just för Corona och min man är i riskgrupp kunde jag inte bjuda hem någon alls, förmodligen hade han bara blivit irriterad om jag gjort det (om det inte varit Corona)


    Vilken surpuppa!

    Stort grattis till examen, starkt jobbat!
  • Anonym (Disku­ssion) Trådstartaren
    Thu 16 Jul 2020 13:01
    #11

    Tack för alla svar!

  • Anonym (E)
    Thu 16 Jul 2020 13:51
    #12

    Hade jag tagit en examen från högskola/lärlingsprogram(vux). Jag vill ha mat och tårta. Samt tårtresterna med mig hem tack. Haha.

  • Anonym (E)
    Thu 16 Jul 2020 13:52
    #13

    Mycket hellre än vad jag ville fira studenten där jag ändå inte hade fullständiga betyg.

  • Anonym (A)
    Thu 16 Jul 2020 15:57
    #14
    Anonym (Tillsammans.) skrev 2020-07-15 19:03:43 följande:
    Det är väl ett bra tillfälle att fira med god middag eller en utflykt. Men jag skulle välja att planera och fira tillsammans.
    Tycker jag med
Svar på tråden Fira examen?