• Magda11

    Känner mig så uppgiven...

    Efter mitt missfall i april har min cykel varit heeeeelt rubbad och varit allmänt konstig. Har kommit mycket mer blod, haft ONT (har aldrig haft mensvärk tidigare) och lutealfasen har blivit jättekort (om jag nu haft ägglossning när jag plussat för det). 

    Innan missfallet hade jag cyklar på 37-40 dagar. De två månaderna efter missfallet hade jag cyklar på 24 och 22 dagar, med lutealfas på ca 7 dagar. Senaste cykeln hade jag, förmodligen, ägglossning på dag 26 (vilket jag brukade efter missfallet), så tänkte att YES nu är kroppen återställd. Men nej... Jag fick mens fem dagar sedan och blödde bara i fyra dagar (brukar blöda i sju dagar). 

    Förutom detta har jag även haft väldigt ont kring livmodern/äggstockarna och känt mig allmänt svullen i samma område. Har blivit mer och mer orolig för att något ska vara fel (som ej har med missfallet att göra).

    Kontaktat gyn flera ggr, men ingen som lyssnat (både privat och sjukhuset)

    För ett par veckor sedan när jag helt plötsligt bara blött i fyra dagar och dessutom haft väldigt mycket värk som bara blir värre så kontaktade jag gyn igen. De sa att jag skulle gå via vårdcentralen och få remiss till dom där. Gjorde det och var där i fredags och läkaren skickade remiss.

    Idag fick jag ett samtal från vårdcentralen som sa att gyn nekat min remiss...


    Har till och från så ont att jag inte vet vad jag ska ta mig till och cykeln är ju fortfarande helt märklig - och INGEN vill ens göra ett djävla (förlåt för jag svär) ultraljud på mig för att se om jag har någon cysta eller något annat som spökar.

    Vet egentligen inte riktigt varför jag skriver här. Blir bara så himla frusterad och känner mig så uppgiven när det kommer till barnbiten. Känns som jag aldrig kommer få bli mamma... 

    Hoppas kanske att någon varit med om något liknande och kan ha något råd...


    Ska man behöva kontakta gyn i någon annan region för att få ett ultraljud eller vad tusan ska jag göra? Hur håller man hoppet uppe? Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Känner mig så uppgiven...
  • Anonym (Falabella)

    Ring tillbaka till VC och be dom dra det ett varv till, på vilken grund har Gyn nekat remissen?

    Eller sök privat gynklinik- ring runt.

    Eller om det blir så mycket smärta igen ta med en kasse mat och åk och parkera dig på gynakuten och ställ till med helvete tills de undersöker dig. Inget man bör göra varje vecka precis men ibland är det faktiskt nödvändigt.

  • Magda11
    Anonym (Falabella) skrev 2020-07-15 20:47:35 följande:

    Ring tillbaka till VC och be dom dra det ett varv till, på vilken grund har Gyn nekat remissen?

    Eller sök privat gynklinik- ring runt.

    Eller om det blir så mycket smärta igen ta med en kasse mat och åk och parkera dig på gynakuten och ställ till med helvete tills de undersöker dig. Inget man bör göra varje vecka precis men ibland är det faktiskt nödvändigt.


    De säger att jag ska vänta till vi försökt bli gravida ett år (är på 9onde månaden nu). Förstår inte vad det har med min smärta och konstiga cykel att göra... 

    VC säger att de inte kan skicka en remiss igen när de nekat, men har skrivit till gyn och frågat vad det är de håller på med...

    Den privata kliniken här har sommarstängt just nu :( 

    Lutar åt att chansa på gynakuten om det fortsätter bli värre innan privata gyn öppnar...

  • Anonym (Falabella)
    Magda11 skrev 2020-07-15 20:55:36 följande:

    De säger att jag ska vänta till vi försökt bli gravida ett år (är på 9onde månaden nu). Förstår inte vad det har med min smärta och konstiga cykel att göra... 

    VC säger att de inte kan skicka en remiss igen när de nekat, men har skrivit till gyn och frågat vad det är de håller på med...

    Den privata kliniken här har sommarstängt just nu :( 

    Lutar åt att chansa på gynakuten om det fortsätter bli värre innan privata gyn öppnar...


    Jag hade en vätskefylld cysta som hann bli 4.5 cm i diameter efter mitt missfall och den upptäcktes såklart med ultraljud. Men två gynläkare missade den (för de kollade ju bara på själva livmodern för att se om MA var avsluttat och den satt högst uppe på äggstocken. Läkare nr 3 blev både lite chockad när han såg den och tyckte det var pinsamt för kollegorna. Han var från Iran och troligen den mest kompetenta gyn jag har träffat.

    Men en så stor cysta känns när man går, det gungade som om jag hade en vattenballong i magen när jag gick i trappor. Och när den sprack blev det som helt varmt inne i mig när vätskan flödade ut- väldigt obehaglig känsla.

    De varnade för att det kan göra hemskt ont när en cysta spricker men det gjorde det inte för mig. De varnade också för att plötslig stark smärta kan vara att cystan har snott sig om äggstocken och kan snöra av och döda den på 24 h så då måste man omedelbart till akuten.
  • Anonym (Falabella)

    Tillägg: Men då talar vi om smärta så att man ligger på marken och skriker ungefär, inte mensvärk.

  • Magda11
    Anonym (Falabella) skrev 2020-07-15 21:06:51 följande:
    Jag hade en vätskefylld cysta som hann bli 4.5 cm i diameter efter mitt missfall och den upptäcktes såklart med ultraljud. Men två gynläkare missade den (för de kollade ju bara på själva livmodern för att se om MA var avsluttat och den satt högst uppe på äggstocken. Läkare nr 3 blev både lite chockad när han såg den och tyckte det var pinsamt för kollegorna. Han var från Iran och troligen den mest kompetenta gyn jag har träffat.

    Men en så stor cysta känns när man går, det gungade som om jag hade en vattenballong i magen när jag gick i trappor. Och när den sprack blev det som helt varmt inne i mig när vätskan flödade ut- väldigt obehaglig känsla.

    De varnade för att det kan göra hemskt ont när en cysta spricker men det gjorde det inte för mig. De varnade också för att plötslig stark smärta kan vara att cystan har snott sig om äggstocken och kan snöra av och döda den på 24 h så då måste man omedelbart till akuten.

    Usch :( 

    Jag har väldigt ont till och från. Är väldigt smärttålig och tycker ändå jag får väldigt ont... Men enda gången det gjort så ont att jag trott jag skulle dö är den dagen jag/läkaren tror jag fick missfall... Nu blir jag väldigt orolig att det ska ha hänt nåt med äggstocken :( 

    Men sedan dess har smärtan kommit och gått. Först var det främst på höger sida (fick t.ex. ont när jag böjde mig), men nu pendlar det mellan båda äggstockarna och livmodern - och ibland hugger det till utav bara helvete (ursäkta för jag svär) och sen gör det så ont ett tag och sen går det tillbaka till mildare smärta.

    Tycker det är så konstigt att kroppen totalt ballat ur...
    Har ju som sagt inte ens haft mensvärk förut, men nu har jag ju ont till och från varje dag under cykeln.

    Något måste ju vara fel...

  • Anonym (Tips)

    Har fått lära mig att ofrivillig barnlöshet ändrar en människa för alltid och kan till och med orsaka ptsd hos människor, jag känner flera tyvärr. Så jag vill tipsa dig om att kolla upp vulverinekoos på Instagram. Där finns massor med information om kvinnokroppen, tex vad de symptom du beskriver betyder och hur man åtgärdar dem för att bli fertil. Det finns även information om varför många får missfall efter missfall och hur man själv kan åtgärda det. Helt enkelt så tar man makt över sin kropp och situation!

    Jag har 3 barn och två av dem blev till med hjälp av information från vulverinekoos (jag behövde sluta med koffein och äta vissa vitaminer för att bli gravid tex, men det är olika för alla). Min kollega som var ofrivilligt barnlös i nästan 2 år blev gravid efter 3 månader efter att jag tipsat om denna sida!

  • Zaxika

    Det där med smärtan behöver du kolla upp, så du inte har någon infektion eller rester kvar efter missfallet?

    Jag hade tidigare en cykel på 34-42 dagar, men sedan upptäcktes det att jag hade hypotyreos. Jag äter levaxin nu och har bra sköldkörtelvärden. Min cykel är numera 28-32 dagar. Tänkte i och med att din cykel verkar väldigt lång.

  • Magda11
    Zaxika skrev 2020-07-15 21:39:53 följande:

    Det där med smärtan behöver du kolla upp, så du inte har någon infektion eller rester kvar efter missfallet?

    Jag hade tidigare en cykel på 34-42 dagar, men sedan upptäcktes det att jag hade hypotyreos. Jag äter levaxin nu och har bra sköldkörtelvärden. Min cykel är numera 28-32 dagar. Tänkte i och med att din cykel verkar väldigt lång.


    Har försökt, men gyn vägrar ju ta emot mig :(

    Har tagit sköldkörtelprover nyligen som det tydligen inte var något fel på, så borde inte vara det :/
  • Magda11
    Anonym (Tips) skrev 2020-07-15 21:39:06 följande:

    Har fått lära mig att ofrivillig barnlöshet ändrar en människa för alltid och kan till och med orsaka ptsd hos människor, jag känner flera tyvärr. Så jag vill tipsa dig om att kolla upp vulverinekoos på Instagram. Där finns massor med information om kvinnokroppen, tex vad de symptom du beskriver betyder och hur man åtgärdar dem för att bli fertil. Det finns även information om varför många får missfall efter missfall och hur man själv kan åtgärda det. Helt enkelt så tar man makt över sin kropp och situation!

    Jag har 3 barn och två av dem blev till med hjälp av information från vulverinekoos (jag behövde sluta med koffein och äta vissa vitaminer för att bli gravid tex, men det är olika för alla). Min kollega som var ofrivilligt barnlös i nästan 2 år blev gravid efter 3 månader efter att jag tipsat om denna sida!


    Ska kolla upp! Men har bara fått ett förmodat missfall (gyn brydde sig aldrig om att kolla upp det, utan sa bara att det förmodligen var det jag fått...). 

    Dricker inget koffein och tar vitaminer :)

    Men är smärtan som oroar mig nu.
  • Anonym (Falabella)

    Ge dig inte nu, på dem igen! Så här ska du inte behöva ha det!

    Hjärta

Svar på tråden Känner mig så uppgiven...