• Vårdepp

    Kan man göra om radhus till tvåfamiljshus?

    Som rubriken lyder: Kan man göra om ett friköpt radhus, hörntomt med två våningar, till tvåfamiljshus? Det kvittar egentligen om det på pappret är en bostad, tänker mer på om man får sätta in ett till kök på bottenplan och en till tvättmaskin på överplan samt göra någon sorts vägg för trappan? Det finns en altandörr som kan bli den andra entrédörren.

  • Svar på tråden Kan man göra om radhus till tvåfamiljshus?
  • Anonym (A)

    Ja, det borde du kunna göra. Med rätt bygglov då förstås

  • hawthorne

    Du måste kolla upp det med din kommun.
    Min kommun har lika många krav på bygglov som bibeln har sidor, grannkommunen har bara en bråkdel...

  • MammaTillDansband

    Mycket troligt att det behövs bygglov, oavsett om det är bostadsrätt eller ägt radhus.
    Äger du radhuset kan du fråga kommunens byggförvaltning (eller motsvarande), gärna via mail så du har skriftligt för senare behov. Fråga om fastigheten "Hörntomten 1" får göras om som du tänkt, och isf om bygglov behövs för detta.

    Du kan också läsa detaljplanen för området, där kan stå hur husen ska vara beskaffade. Detaljplaner brukar finnas att ladda ner från kommunens hemsida!

  • MammaTillDansband

    Mycket troligt att det behövs bygglov, oavsett om det är bostadsrätt eller ägt radhus.
    Äger du radhuset kan du fråga kommunens byggförvaltning (eller motsvarande), gärna via mail så du har skriftligt för senare behov. Fråga om fastigheten "Hörntomten 1" får göras om som du tänkt, och isf om bygglov behövs för detta.

    Du kan också läsa detaljplanen för området, där kan stå hur husen ska vara beskaffade. Detaljplaner brukar finnas att ladda ner från kommunens hemsida!

  • Steven01

    Vad är syftet? Om ni tänker er att hyra ut den ena delen är det inget problem. Men om ni tänker er att sälja en del är det en helt annan sak.

  • Vårdepp

    [quote=80529545][quote-nick]Steven01 skrev 2020-07-17 22:28:05 följande:[/quote-nick]Vad är syftet? Om ni tänker er att hyra ut den ena delen är det inget problem. Men om ni tänker er att sälja en del är det en helt annan sak.[/

    Jag vågar knappt säga det, men min sambo och jag slutade vara tillsammans för ett år sedan. Vi har två barn och bor bilfritt, nära badsjö och natur och vill bo kvar fast isär.

  • Anonym (tobbe)

    Det borde inte vara något problem. Du behöver bara söka bygglov.

Svar på tråden Kan man göra om radhus till tvåfamiljshus?