• Thu 16 Jul 2020 00:19
    1207 visningar
    2 svar
    2
    1207

    Bli av med orange/brunt hår - har ej blekt det

    Hejsan!
    För några dagar sedan försökte jag färga mitt hår mitt LIVE Pastel rosa färg. Tyvärr var mitt hår för mörkt och nu skiftar håret i orange/brun liknande färg. Jag vill gärna färga med hår i den rosa färgen men måste då få ljusare hårfärg.

    Jag vill ogärna bleka håret, tycker det skadar håret för mycket, men räcker det med en ljusblond toning för att bli av med det och eventuellt silver schampoo i några kurer?

  • Svar på tråden Bli av med orange/brunt hår - har ej blekt det
  • Anonym (blek)
    Thu 16 Jul 2020 00:29
    #1
    Amiiss skrev 2020-07-16 00:19:14 följande:

    Hejsan!
    För några dagar sedan försökte jag färga mitt hår mitt LIVE Pastel rosa färg. Tyvärr var mitt hår för mörkt och nu skiftar håret i orange/brun liknande färg. Jag vill gärna färga med hår i den rosa färgen men måste då få ljusare hårfärg.

    Jag vill ogärna bleka håret, tycker det skadar håret för mycket, men räcker det med en ljusblond toning för att bli av med det och eventuellt silver schampoo i några kurer?


    Nej, ditt hår kan inte bli ljusare av toning och silverschampoo är till för hår som redan är blont men som vill bli av med gula(ej orangebrun)nyanser. 

    Det finns bara blekning om du ska ljusa upp ditt hår. Visst sliter blekning på håret men om ditt hår är hyfsat välmående nu lär det inte göra någon extrem skada direkt om du gör allt rätt. 
  • Anonym (blek)
    Thu 16 Jul 2020 00:47
    #2

    Toning tillsätter färg i ditt hår medan blekning strippar ditt hår på färg. Hårfärger finns på en skala på 1-10 där 10 är ljusaste. Samma sak med toning, de har nivåer mellan 1-10. För att en toning ska fungera måste toningen vara antingen på samma nivå som håret eller mörkare. Använder du alltså en blond nivå 9-10 toning på en brunett kommer det inte göra någonting i princip. För att en sådan toning ska fungera måste du först bleka håret till samma nivå. 

    Vill du enbart bli av med det orangea i ditt hår behöver du tillsätta någon toning eller liknande med blåa nyanser. Silverschampo som brukar vara lila neutraliserar gula färger. Vill du neutralisera röda toner använder du grönt. 

    Men ännu igen: enbart blekning ljusar upp håret. 

Svar på tråden Bli av med orange/brunt hår - har ej blekt det