• Anonym (Ace)

Är jag asexuell?

Jag har aldrig satt mig in i spektrumet av könsidentiteter och har nu förstått att det finns något som heter ?ace? och ?gray ace?. Mer eller mindre asexuell som jag förstår det som. Tidigare har jag trott att asexuella saknar förmågan att bli kåt helt och hållet så jag har aldrig kunnat tänka mig att jag skulle kunna vara det. Men nu undrar jag...

Jag har haft sex med 8 män och jag har aldrig varit kåt under samlag. Aldrig ens tyckt att det varit skönt eller varit nära att komma. Ändå har jag varit kräsen och valt ut personer som jag blivit attraherad av (vilket sällan händer). Vissa känner jag ett starkt sug efter tills det väl är dags för sex, då försvinner lusten helt. Kan tex chatta med någon och onanera till dennes bilder och när vi väl ses så ser jag fram emot sex, blir kåt av dennes blickar och kan till och med bli extremt kåt (så pass att jag blir våt) om denne tafsar på mig offentligt eller liknande. MEN, när det väl kommer till kritan är jag inte längre kåt och all lust försvinner. Såhär har det varit sedan jag blev sexuellt aktiv när jag var 15 och nu är jag 25.

Min man till exempel. Vi chattade och pratade i tel länge innan vi sågs och jag var attraherad och kåt då. Sen sågs vi äntligen för första gången och jag blev kåt när han började hångla upp mig men när vi gick till sängen så försvann kåtheten. Idag, 2 år senare har vi fortfarande ett ?aktivt? sexliv (2-3 ggr i veckan) men jag har sex för hans skull. Egentligen föredrar jag att onanera med min vibrator bara för att komma. Kan läsa nyheter eller kolla FB samtidigt som jag onanerar eftersom jag ej blir kåt av porr eller liknande. Jag vill bara ha den fysiska stimulansen som leder till orgasm.

Detta är inget jag tidigare funderat så mycket på. Jag har tänkt att jag kanske är normal och att många tjejer inte är så kåta. Dessutom har jag alltid trott att jag en dag ska möta mina drömmars man som kommer göra mig superkåt och som jag kommer njuta att ha sex med. Men det tror jag inte längre för jag har insett att det alltid är samma visa med alla män jag träffar. Har för övrigt försökt med en tjej också för att utesluta att jag är lesbisk.

Skulle vara kul att höra vad ni som kan mycket om sexualiteter har att säga. Stämmer jag in på ace/gray ace?

• Svar på tråden Är jag asexuell?
  • Xzx

Det låter helt klart så, ja. Att vara ace innebär inte avsaknad av sexuell lust, vilket många ofta tror. Men det handlar snarare om brist på attraktion/lust till Andra - vilket ju verkar vara ungefär vad du beskriver. Ofta är det också bara själva orgasmen som är intressant, resten är bara en transportsträcka dit.

Inget fel med det alls - vissa bara funkar så =) 

• Anonym (Ace)
    Xzx skrev 2020-07-16 18:17:38 följande:

Det låter helt klart så, ja. Att vara ace innebär inte avsaknad av sexuell lust, vilket många ofta tror. Men det handlar snarare om brist på attraktion/lust till Andra - vilket ju verkar vara ungefär vad du beskriver. Ofta är det också bara själva orgasmen som är intressant, resten är bara en transportsträcka dit.

Inget fel med det alls - vissa bara funkar så =) 

Vilken enorm chock att höra det! Har som sagt aldrig tänkt så tidigare. Det är först nu som jag börjar förstå att folk njuter hela tiden under sex och onani och inte bara vid orgasm...

Då undrar jag förstås om det finns någon behandling eller medicin? Nån slags terapi kanske?
  • Xzx
    Anonym (Ace) skrev 2020-07-16 18:35:41 följande:

Vilken enorm chock att höra det! Har som sagt aldrig tänkt så tidigare. Det är först nu som jag börjar förstå att folk njuter hela tiden under sex och onani och inte bara vid orgasm...

Då undrar jag förstås om det finns någon behandling eller medicin? Nån slags terapi kanske?

Ja, kan lätt vara så i början, när man inser att man inte följer normen. Men det är med det här som med mycket annat - det är säkert vanligare än man tror, just för att vi är så vana vid att vilja passa in, vara som andra - vara "normala". Så såhär inledningsvis är mitt råd till dig att försöka låta bli att tänka på det i termer av "jag är dålig, det är något fel på mig, jag behöver fixas" osv.

Mig veterligen finns det ingen behandling som så (iaf ingen beprövad medicinsk sådan, vad jag känner till), delvis för att det inte ses som någon sjukdom. Det är inget Fel! =) Sen kan det så klart finnas ett värde i att prata med exempelvis en sexolog eller psykolog om det, men det brukar snarare handla om att acceptera vem och hur du är, snarare än att försöka ändra på dig. För, och jag säger det igen: Det är inget Fel på dig! Lite samma här som med t.ex. Homosexualitet - det är inget man försöker bota eller ens åtgärda - för det är inget fel!
Svar på tråden Är jag asexuell?