• Anonym (Hoppfull)

Hur få min kattunge att bli kompis med grannens nya katt?

Jag har en kattunge på 15 veckor. Nyligen upptäckte jag en ny katt på min tomt och den var bland det största jag sett i kattväg. Den var väldigt kelig och "snackig" och det visade sig att grannen köpt den från ett katthem för några veckor sen. Den är 11 år gammal och van utekatt. När den låg några meter från min ytterdörr så öppnade jag dörren och visade min lillkisse. Storkissen jamade lite annorlunda, nästan lite dovt morr också men när jag jamade åt den så gick den tillbaka till sitt vanliga vänliga jamande. Den låg hela tiden kvar och åmade sig. Den åmade sig lite närmare vilket skrämde in min katt men verkade inte aggressiv. Så hur kollar jag av läget ordentligt? Jag kan ju inte skicka fram min lillkisse för storkissen kan ju typ äta upp den med tanke på storleken. Hade ju varit väldigt trevligt om dom kunde vara kompisar i och med att den bor så nära.

• Svar på tråden Hur få min kattunge att bli kompis med grannens nya katt?
  • Anonym (...)

Katter är inte flockdjur. De kan såklart trivas bra med sina kompisar i samma hem, men att "bli kompis" med grannkatten är inget jag skulle sträva efter. Kan bli rejäla slagsmål och troligtvis är det din katt som skulle åka på däng. 

Jag har lite grannkatter som kollar läget i min trädgård ibland, min katt gillar inte att ha dem där men är ingen jättevan utekatt och skulle antagligen få storstryk om hon gett sig in i slagsmål med dem. Jag hjälper henne istället att jaga bort grannkatterna. Uppmuntra inte grannkatten att vara hos dig, det är din katt som kommer att bli drabbad av det.

• smulpaj01
    Anonym (...) skrev 2020-07-17 07:34:32 följande:

Katter är inte flockdjur. De kan såklart trivas bra med sina kompisar i samma hem, men att "bli kompis" med grannkatten är inget jag skulle sträva efter. Kan bli rejäla slagsmål och troligtvis är det din katt som skulle åka på däng. 

Jag har lite grannkatter som kollar läget i min trädgård ibland, min katt gillar inte att ha dem där men är ingen jättevan utekatt och skulle antagligen få storstryk om hon gett sig in i slagsmål med dem. Jag hjälper henne istället att jaga bort grannkatterna. Uppmuntra inte grannkatten att vara hos dig, det är din katt som kommer att bli drabbad av det.

Klokt svar, håller med!
  • Anonym (.)

Könen på katterna spelar roll... du bör bara avvakta och bara ingripa om det blir bråk. Låt dem bekanta sig om de själva vill det, forcera inget. Det kommer bli bråk om du lyfter fram din katt t.ex.

• Anonym (Hoppfull)
    Anonym (...) skrev 2020-07-17 07:34:32 följande:

Jag tänkte mest att jag vet att det går att introducera katter som ska bo ihop med varann och om min katt inte är nåt hot nu från början så kanske det går att vänja in dom. Storkatten verkar, än så länge i alla fall, inte vara nån jättefajter för den är rädd för en annan grannkatt som är hälften i storlek. Har inte heller hört några kattslagsmål än men det kanske beror på att den är lite osäker i och med att den är ny i grannskapet
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym (.) skrev 2020-07-17 07:42:11 följande:

Könen på katterna spelar roll... du bör bara avvakta och bara ingripa om det blir bråk. Låt dem bekanta sig om de själva vill det, forcera inget. Det kommer bli bråk om du lyfter fram din katt t.ex.

I det här fallet är storkisse en kastrerad hankatt. Min hankatt är inte kastrerad än men kommer kastreras när den är 6 mån. Jag har dessutom bara ute min katt i sele än så länge men jag vill så klart inte att storkatten gör nåt utfall från nåt buskage på min tomt om jag är ute med lillkissen där.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2020-07-17 08:54:03 följande:

I det här fallet är storkisse en kastrerad hankatt. Min hankatt är inte kastrerad än men kommer kastreras när den är 6 mån. Jag har dessutom bara ute min katt i sele än så länge men jag vill så klart inte att storkatten gör nåt utfall från nåt buskage på min tomt om jag är ute med lillkissen där.

Tror knappast att katten gör ett utfall mot din katt om du är närvarande. Dessutom brukar kattslagsmål ofta föregås av rätt mycket högljudda/varnande mjauanden.
  • Physalis

Katter är självständiga djur och har revir. Bjuder du in grannkatten så kan det bli då att den tycker att din tomt är dens revir och då blir din katt kanske bortjagad därifrån. Tycker inte heller att du ska visa kattungen för grannkatten, utan låta de närma sig varandra på egen hand om det är något som intresserar dem.

Jag hade jagat bort grannkatten på ett vänligt sätr tills din katt etablerat sitt revir.

Korrekturläser som en kratta
  • Glinda från Oz

Morrandet är ett sätt att markera revir. Jag förstår inte varför de ska bli kompisar, din katt är för liten för att vara ute själv.

• Anonym (Hoppfull)
    Glinda från Oz skrev 2020-07-18 12:44:57 följande:

Morrandet är ett sätt att markera revir. Jag förstår inte varför de ska bli kompisar, din katt är för liten för att vara ute själv.

Men morrandet gick över direkt och han slutade då också fixera på min katt.. Det tror jag inte han hade gjort om han var en riktig fajter.

Ja min katt får gå i sele men han är så klart nyfiken av sig och utelivet lockar. Veterinären tror han kommer bli en stor kille men jag tvivlar starkt på att han blir lika stor som grannkatten.
  • Anonym (Hoppfull)
    Physalis skrev 2020-07-18 10:39:29 följande:

Katter är självständiga djur och har revir. Bjuder du in grannkatten så kan det bli då att den tycker att din tomt är dens revir och då blir din katt kanske bortjagad därifrån. Tycker inte heller att du ska visa kattungen för grannkatten, utan låta de närma sig varandra på egen hand om det är något som intresserar dem.

Jag hade jagat bort grannkatten på ett vänligt sätr tills din katt etablerat sitt revir.

Jag tänker inte skrämma bort storkissen innan jag verkligen sett vad den har för sinnelag. Att skrämma bort katten kommer dessutom bara göra att den förknippar just mig med obehag och inte min tomt. För det krävs att den associerar platsen och inte mig med tråkigheter.

Min kisse hade nog gärna gått ut och kollat närmare men honom hade jag koll på i min dörröppning. Däremot blev han nervös när storkissen ålade sig närmare så då gick han in.
Svar på tråden Hur få min kattunge att bli kompis med grannens nya katt?