• Anonym (Familjeliv = balle)

    Vad är dte för fel på människor - sluta döpa era barn till massa skeva namn som man inte ens döper ett husdjur till

    Senaste tiden har jag sett på Familjeliv och även läst i medier om folk som vill döpa sina barn till allt möjligt konstigt skit. Det kan vara allt från en sak som exempelvis kudde till ett adjektiv (ledsen).

    När man sedan tittar på vilka typ av människor det är som vill döpa sina barn till namn, som inte är namn, så är det företrädelsevis vänstermänniskor och samma typ av människor som är för att man sminkar pojkar och klär ut de till tjejer.

    SNÄLLA SLUTA DÖPA ERA BARN TILL SKEVA TING. Fattar ni inte att ert barn riskerar att bli mobbat? Inget barn vill heta blåbär eller brandbil. 

    Varför vill ni döpa era barn till detta? Vad är det för fel på er? Nej, ditt barn ska inte heta fotboll eller glasspinne. Är det så svårt att fatta? Skrikandes  

  • Svar på tråden Vad är dte för fel på människor - sluta döpa era barn till massa skeva namn som man inte ens döper ett husdjur till
  • Anonym (Hallon)

    Själv heter jag Hallon och har inga problem med det namnet. Aldrig haft heller.

    I en stadsdel med majoriteten invandrare var mitt namn inga konstigheter i skolan. Att namnge sina barn efter saker/företeelser är absolut inget nytt. Så har man gjort i alla år och är lika vanligt i andra länder också. Börja leta betydelsen av utländska namn så ser du snart att många barn heter "solstråle", "blå ögon" och "gud skrattar" på diverse språk.

  • Anonym (nejdå)

    Enligt namnlagen får man nog inte döpa barn till varken blåbär, brandbil, fotboll eller glasspinne.

    Mina barn heter Berättelse, Stark och Varg.

  • Anonym (Familjeliv = balle)
    Anonym (Hallon) skrev 2020-07-17 11:45:59 följande:

    Själv heter jag Hallon och har inga problem med det namnet. Aldrig haft heller.

    I en stadsdel med majoriteten invandrare var mitt namn inga konstigheter i skolan. Att namnge sina barn efter saker/företeelser är absolut inget nytt. Så har man gjort i alla år och är lika vanligt i andra länder också. Börja leta betydelsen av utländska namn så ser du snart att många barn heter "solstråle", "blå ögon" och "gud skrattar" på diverse språk.


    Men där i de länderna är det ju normalt. I Sverige är det inte normalt att heta fisken eller leksaken. Barn riskerar att mobbas. Ett bra exempel på detta är Michael Jacksons yngsta son som döptes till Blanket(filt på engelska). Han blev retad och vantrivdes med det namnet, så han bytte till Bigi.
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (Familjeliv = balle) skrev 2020-07-17 11:48:02 följande:
    Men där i de länderna är det ju normalt. I Sverige är det inte normalt att heta fisken eller leksaken. Barn riskerar att mobbas. Ett bra exempel på detta är Michael Jacksons yngsta son som döptes till Blanket(filt på engelska). Han blev retad och vantrivdes med det namnet, så han bytte till Bigi.
    Ingen kommer heta fisken eller leksaken i framtiden heller. Vi har som sagt en namnlag i Sverige.
  • Fjäril kär

    Det är verkligen inget nytt att vara lite innovativa i letandet efter nya namn. Det har vi gjort i tusentals år. Det finns liksom en anledning till att vi har namn som Björn, Klara och Sten tex.

    Min morfar släktforskade när han levde och i gamla kyrkböcker från mitten av 1800-talet sprang han på följande namn : Tolfta (flicka född som nr 12 i familjen), Leva (flicka nöddöptes och växte upp), Boj (pojke, ursprung o öde okänd)

  • Anonym (Familjeliv = balle)
    Anonym (nejdå) skrev 2020-07-17 11:51:35 följande:
    Ingen kommer heta fisken eller leksaken i framtiden heller. Vi har som sagt en namnlag i Sverige.
    Men jag diskuterar det faktum att allt fler verkar vilja döpa sina barn till det. I alla fall bland vänstermänniskor, har jag noterat att det finns ett extra stort intresse att döpa sina barn till bajskorven och andra skeva namn.
  • race race

    Är detta verkligen så vanligt? Jag vet att barn heter Tindra, Lycka, Sten, men Blåbär??

    Sen tycker jag att du är fördomsfull. Vad gör det att någon har på sig klänning oavsett kön?

  • Anonym (q)

    När någon faktiskt gått på alla trolltrådar om namn så får man väl gratulera trollen.


     

  • Nimzay
    Anonym (q) skrev 2020-07-17 14:12:08 följande:

    När någon faktiskt gått på alla trolltrådar om namn så får man väl gratulera trollen.


     


    Tänkte faktiskt lite samma ;D
  • Anonym (Smaken är som baken)

    För att inte alla har samma smak som dig kanske?

Svar på tråden Vad är dte för fel på människor - sluta döpa era barn till massa skeva namn som man inte ens döper ett husdjur till