• Willandre

    Vän som slutar höra av sig

    Hej,

    Jag har en vän som jag betraktat som min närmaste vän och som jag känt i nio år. Vi har arbetat tillsammans och därför fram till i höstas träffat varje dag. Hon slutade på jobbet och började jobba för en man hon har ett förhållande med sedan ca två år tillbaka. Så länge vi arbetade tillsammans märktes inget konstigt förutom att då hon fick ett sms från honom avbröt hon sig mitt i samtalet och smsade med honom. Allt ändrades dock vid årsskiftet då hon inte låtsades om ifall jag i sms frågade om jag kunde ringa och hon ibland inte

    svarade på sms eller först ett par dagar senare. När vi pratade i telefon en gång kom hennes kille in två ggr. En annan gång involverade hon honom i telefonsamtalet som var ett privat och känsligt samtal då en grej hänt mig. Hon låtsas heller inte om när jag frågat om vi kan äta lunch. Nu smsade jag och föreslog att vi skulle prata i telefon eftersom det var längesedan och hon säger att det gör hon gärna och att hon ska ringa men det gör hon inte. När jag påpekade att hon inte hörde av sig började en lång harang av förklaringar om hur mkt hon haft nu. Samtidigt har hon kunnat sitta och smsa i 40-45 minuter. Den senaste tiden är det mest hon som hört av sig per sms så det verkar inte direkt som om hon vill släppa kontakten. Min teori är att hennes kille inte gillar att hon ringer mig. Ngt slags kontrollbehov. Smskonversation kan man ju avbryta närsomhelst. Då hon nu två veckor senare ännu inte ringt funderar jag vara på att skriva till henne att om hon vill förklara vad som pågår kan hon bestämma när vi ska träffas eller iallafall allra minst prata i telefon. Det känns jättejobbigt att förlora sin närmaste vän och jag vet att hon också betraktade mig som sin bästa vän. Men jag vet inte vad jag kan göra.

    Hur skulle ni ha gjort ? Hej

  • Svar på tråden Vän som slutar höra av sig
  • viseversa

    Jag hade inte lagt ner mer tid på henne. Hon väljer ju bort dig medvetet. Träffa vänner som bryr sig om dig för denna sk vän gör det inte. 

  • Physalis

    Jag får känslan av att det är mannen som kan vara problemet. Kanske misshandlar han henne och försöker isolera henne?

    Jag hade varit försiktig med hur jag formulerade mig i skrift och försökt få ut henne på en träff. Kanske har ni ett internt språk som kan hjälpa dig att säga saker till henne utan att skriva något som kan vara misstänksamt för mannen?


    Korrekturläser som en kratta
  • Fillibom
    Physalis skrev 2020-07-18 09:56:03 följande:

    Jag får känslan av att det är mannen som kan vara problemet. Kanske misshandlar han henne och försöker isolera henne?

    Jag hade varit försiktig med hur jag formulerade mig i skrift och försökt få ut henne på en träff. Kanske har ni ett internt språk som kan hjälpa dig att säga saker till henne utan att skriva något som kan vara misstänksamt för mannen?


    Precis den här känslan får jag också. Om hon bara ville låta er vänskap "rinna ut i sanden" av någon anledning skulle hon inte smsat heller nämligen.
    Din vän kanske är utsatt av mannen som vill kontrollera henne och då är ett av de första stegen att avskärma kvinnan från hennes vänner och familj.
  • Willandre

    Ja jag tror att han är en stor del i allt detta. Problemet är att hon är helt beroende av honom nu. Han är hennes arbetsgivare, hon har sagt upp sin lägenhet och ska tillsammans med sin dotter flytta till honom ute på landet i hans hus. Hon har inget körkort så både hon och dottern är helt beroende av honom för att komma fram och tillbaka. Hon har ingen familj kvar då alla är döda och jag är nog en av de vänner hon är närmast. Jag får en känsla av att ngt inte stämmer gällande honom. Hans fd fru har orosanmält gällande de gemensamma barnen men de ( min vän och mannen) vill få det till att det är fd frun som är helt galen. Jag har träffat mannen ett par ggr och jag upplever honom som enormt självcentrerad. Pratar själv hela tiden utan att lyssna eller vara intresserad av ngn annan.

  • Physalis
    Willandre skrev 2020-07-18 14:52:28 följande:

    Ja jag tror att han är en stor del i allt detta. Problemet är att hon är helt beroende av honom nu. Han är hennes arbetsgivare, hon har sagt upp sin lägenhet och ska tillsammans med sin dotter flytta till honom ute på landet i hans hus. Hon har inget körkort så både hon och dottern är helt beroende av honom för att komma fram och tillbaka. Hon har ingen familj kvar då alla är döda och jag är nog en av de vänner hon är närmast. Jag får en känsla av att ngt inte stämmer gällande honom. Hans fd fru har orosanmält gällande de gemensamma barnen men de ( min vän och mannen) vill få det till att det är fd frun som är helt galen. Jag har träffat mannen ett par ggr och jag upplever honom som enormt självcentrerad. Pratar själv hela tiden utan att lyssna eller vara intresserad av ngn annan.


    Du får fundera på hur engagerad du vill vara i detta. Kanske orkar du inte alls, eller så kanske du orkar vara hennes klippa, det kan bara du avgöra. Det du dock bör göra även om du väljer att backa är att göra det tydligt att du inte är arg på henne för hur hon beter dig utan står där den dag hon är redo att komma tillbaka. Du kan fundera på om du kan vara en resurs på något sätt om hon måste lämna snabbt (t ex förvara grejer och erbjuda sovplats) .
    Korrekturläser som en kratta
  • isotop

    Är han väldigt kontrollerande? Hade en narcissistisk kille med stort kontrollbehov som på något sätt tvingase mig att avsluta alla sociala kontakter med folk. 

  • Willandre

    Jag känner inte honom så väl. Har bara träffat honom ett fåtal ggr. Men intrycket jag får av honom är att han är osäker och hela tiden måste prata om olika saker för att visa att han vet mkt och inte är det minsta intresserad av vad ngn annan har att säga. Tyvärr tror jag att min vän bidrar till denna osunda tvåsamhet där det verkar vara de två mot världen. Hon är extremt rädd att misshaga ngn. Ett exempel är när hon för några år sedan inte kunde äta lunch med oss sina fd kollegor ngn gång för en annan kollega visade sitt missnöje om hon satt med oss i matsalen. När hon en gång satt med oss så verkade hon jättenervös och sade att hon måste gå tillbaka till de andra. Därför tror jag han har extremt lätt att styra henne bara gm att visa sig ogillande till att hon t. ex ringer ett samtal. Jag tror dock inte det är fråga om misshandel utan mer att han är så rädd att bli ensam att han vill se till att hon bara har honom. Ska försöka föreslå att vi ses men har ingen större förhoppning om att hon kommer nappa på detta. Antagligen samma förklaringar som till att hon inte kan ringa.

  • Physalis
    Willandre skrev 2020-07-19 13:28:55 följande:

    Jag känner inte honom så väl. Har bara träffat honom ett fåtal ggr. Men intrycket jag får av honom är att han är osäker och hela tiden måste prata om olika saker för att visa att han vet mkt och inte är det minsta intresserad av vad ngn annan har att säga. Tyvärr tror jag att min vän bidrar till denna osunda tvåsamhet där det verkar vara de två mot världen. Hon är extremt rädd att misshaga ngn. Ett exempel är när hon för några år sedan inte kunde äta lunch med oss sina fd kollegor ngn gång för en annan kollega visade sitt missnöje om hon satt med oss i matsalen. När hon en gång satt med oss så verkade hon jättenervös och sade att hon måste gå tillbaka till de andra. Därför tror jag han har extremt lätt att styra henne bara gm att visa sig ogillande till att hon t. ex ringer ett samtal. Jag tror dock inte det är fråga om misshandel utan mer att han är så rädd att bli ensam att han vill se till att hon bara har honom. Ska försöka föreslå att vi ses men har ingen större förhoppning om att hon kommer nappa på detta. Antagligen samma förklaringar som till att hon inte kan ringa.


    Isåfall tänker jag att situationen är väldigt annorlunda. Det är alltså hon som väljer att distansera sig pga sina egna problem. Då får du nog bara respektera att hon är som hon är och utgå ifrån det. Det finns inget som tyder på att hon kommer att ändra sig till det bättre, snarare verkar hon bete sig mer och mer illa som vän. Någonstans måste man flytta fokus från anledningen till hennes beteenden till vad för effekt hennes beteenden har. Du blir ju i dagsläget sårad av hennes beteende och behöver därför skydda dig på något sätt.
    Korrekturläser som en kratta
  • Willandre

    Ja så är det nog. Alla har ett ansvar för hur man beter sig mot andra oavsett orsak. Detta är en person som vanligtvis är en väldigt empatisk person men i dessa situationer beter hon sig inte bra. Jag känner också att jag måste skydda mig själv för jag har givit denna vän en väldigt stor betydelse i mitt liv och till och från varit väldigt nere på grund av detta i ett halvår nu. Jag ger henne en chans till att fundera på och berätta för mig vad som pågår men vill hon inte det så får jag nog backa för jag mår inte bra av detta.

  • Earlgrey

    Det verkar av vad jag läst i tråden som att det är hennes man som är problemet....jag tycker att hon behöver lämna honom....för problemet kan eskalera....det kan bli psykisk o fysisk misshandel...han kontrollerar ju o isolerar henne redan nu som det ser ut.... ju fortare man handlar desto bättre....
    kontakta kvinnojouren och fråga vad du kan göra.... dom har erfarenhet... vet en kvinna som råkat illa ut...det va psykisk misshandel, isolering och ekonomisk misshandel o kontroll under knappt ett år, innan hon kom ur det hela tack o lov....om du vågar så kontakta mannens ex som oros anmält och fråga henne om hur han betett sig i deras förhållande....   om hon ger bilden av en kontrollerande person...?  
    Viktigt att du som vän inte kritiserar mannen utan mera fokuserar på att styrka din vän, att hon har rätt att leva sitt liv som hon vill och få prata med vem hon vill....så att hon inte hamnar i försvarsställning, samtidigt som hon behöver få upp ögonen för att han försöker stjäla hennes frihet.... extra allvarligt att hon har ett barn oxå... barn ska inte behöva växa upp med människor som är störda känslomässigt och inte kan se andras behov utan bara ser till sig själv....


    anonym
Svar på tråden Vän som slutar höra av sig