• Anonym (Mjöl)

Vad gör du om du upptäcker mjölbaggar?

Om du upptäcker mjölbaggar, vad gör du?

Petar du bort dem ur maten och fortsätter äta? Eller kastar du maten?

Min man kallar mig löjlig för att jag inte vill äta maten där de varit. Han tycker förövrigt att viska börja äta insekter.

• Svar på tråden Vad gör du om du upptäcker mjölbaggar?
  • Tiffany

Kastae hela påsen. Ursh

• Fjäril kär

Mjölbaggar är klassad som skadeinsekter och all mat ska kastas. Mjölbaggar lämnar efter sig rester av sina skal samt bajs och maten är otjänlig.

• Anonym (Jenny)

Kasta, kasta, kasta. Jag gick igenom hela skafferiet och kastade samt stoppade allt nytt i lufttäta burkar. Vi blev av med problemet på en gång medan våra grannar drogs med mjölbaggar i månader

God hygien i köket känns rätt så grundläggande och ingen lyx, även om det nog inte är många som dör av mjölbaggar.

• Anonym (Larvig ;))

Kastar förpackningarna jag hittar dem i (i soptunnan ute). Städar skafferiet grundligt. Tar ur hyllplanen och gör rent bakom dem tex. Efter en långdragen historia med mjölmott har vi numera mjöl, ris och gryn i täta burkar. Då blir inte mer än en råvara angripen om man skulle få med något från affären. Vi har också tejp över hålen i skafferiets sidstycken (där man sätter plupparna som hyllplanen vilar på).

• Anonym (Annan sak)

Kastar maten så klart! Man kan inte jämföra skadedjur med insekter och larver som blivit uppfödda i en ren miljö just för att vi ska äta dom. Det är en helt annan sak.

• Anonym (Idefix)

Jag kastar allt angripet och alla öppnade förpackningar, städar alla hyllor och behållare väldigt noga.

Där det inte syns något/obrutna paket plastar jag tätt i plastpåse med påsklämmor och ser om det blir några skalbaggar (det kan sitta ägg utanpå förpackningarna). Om inget händer på några veckor så kan i så fall de sakerna användas men som regel förvaras allt i väl försluten plast i flera månader efter ett mjölbaggeangrepp. 

• Anonym (Självklart)

Som alla ovan säger- kastar allt som är angripet och städar som en tok.

• Mascaraklumpar

Vi kastade allt som var öppnat och köpte massor med plastburkar på Ikea som vi numera förvarar alla torrvaror i.

Svar på tråden Vad gör du om du upptäcker mjölbaggar?