• Kluckpang

    Byta jobb under deltidssjukskrivning

    Tänkte kolla här om det kanske finns någon som har lite koll på regelverket?

    Jag är för tillfället 100% sjukskriven. Jag kommer att vara 100% sjukskriven minst 9 månader (februari-oktober) innan jag kan börja återgå till arbete.

    Ponera nu att när jag börjar arbeta igen så börjar jag på 25%, för att sen efter ett tag gå till 50% och sen upp till 100% igen. Jag räknar med att jag är tillbaka på 100% någon gång under våren. Under tiden som jag jobbar 25% och 50% (kanske möjligen 75% också), kan jag då byta arbete? Kommer det bli massa tjafs med Förnedringskassan om jag försöker byta jobb och behålla min deltidssjukskrivning under min återuppbyggnad till 100%?

    Och en lite moralisk fråga, finns det någon arbetsgivare som är villig att anställa någon som är deltidssjukskriven och på väg tillbaka? :)

  • Svar på tråden Byta jobb under deltidssjukskrivning
  • Anonym (Klo)

    Mitt syskon har bytt jobb som deltidssjukskriven. Hon har ett jobb inom ett bristyrke, där det är relativt lätt att få jobb. Hon bytte till ett jobb där hon kan styra sina arbetstider mer efter hur hon mår, och tanken är att hon ska jobba heltid på sikt. Så visst finns det arbetsgivare som vågar satsa. Men jag tror att det var många ansökningar som inte ledde till intervju också.

Svar på tråden Byta jobb under deltidssjukskrivning