• saaatine

Missat en Telia räkning för ett halvår sen nu har de stängt av mig

Jag missade en Telia räkning som skulle betalas sista dec . Jag har betalt en Telia räkning men har tagit fel räkning .

Månaderna gick och jag har fortsatt betalt . I veckan fick jag från kronofogden och jag fick panik och betala direkt . Pratade med Telia o de sa att nätet skulle vara igång om senast 5 dagar . Igår fick jag brev om att de sagt upp mitt abonnemang och om jag inte betalt före 13 juli .

Och jag kan inte ringa dem dörren måndag

Jag betalade 13 juli men de har ju inte pengarna på samma dag . Detta är ett misstag men det är fortfarande jag som gjort fel

Är det helt kört för mig nu ?

• Svar på tråden Missat en Telia räkning för ett halvår sen nu har de stängt av mig
  • Friger

Jag förstår det som att du betalade en faktura men att det var fel faktura. Är det rätt belopp du betalt så är du inte skyldig dom något. Även om det var fel faktura så har du betalat din skuld. Lagen säger att du ska betala dina skulder. Inte att du måste knappa rätt ocr-nummer. Sen att det stökar till administrationen är en annan sak. Dvs får du meddelande från fogden så bestrid och säg att du betalt.

Hatar Telia... är kund hos dom via mitt företag. Enda orsaken är att jag inte orkar ta fighten med min delägarkollega som är av den gamla skolan som alltid har Telia oavsett vad. Tror även han tar med sig en nummerlapp till systemet så att han kan stå och vänta på sin tur. Dusterna jag haft med Telia för tokigheter dom gjort är många, långa och helt onödiga.

• Pierott

Konstigt, när jag betalt fel faktura hos Telia (lätt hänt då dom skickar ut nästa månads betalning denna månad) så har jag fått tillbaka pengarna och ett brev om att det blev fel. Jag betalar rätt och sen är det inte mer med det.

Låter som om det var nått annat som var problemet i detta fallet för dom skickar inte till kronofogden utan att ge chansen att rätta till det som blev fel.

Det är bara att ringa Telia på måndag o förklara läget, förhoppningsvis är det inga problem.

• Friger

Har också fått återbetalningar från Telia... men när jag tänker efter. Råkade faktiskt ut för ungefär motsvarande tidigare i år....

Det var en hel del fakturor från Telia som var betalda men markerade som ej betalda hos Telia. Tog typ ett halvår innan vi började få konstiga påminnelser på fakturor vi bokfört som betalda. De var dessutom betalda enligt enligt vår bank. Satte ekonomitjejen på att lösa det, vilket hon gjorde. Telia hävdar att vi betalt till fel bankgiro. Våra fakturor läses av maskinellt så jag köper inte förklaringen rakt av att maskinen läst av samtliga fakturor från en månad fel medans alla andra månader blir korrekt läst. Dessutom råkar det felaktiga bankgirot som vi satte in pengarna på också tillhöra Telia. Tydligen blev det så hos Telia att vi i ett system hos hade betalt våra räkningar, därför fick vi ingen påminnelse. Enligt andra system hade vi inte betalt vilket gjorde att dom så småningom måste ha gjort någon handpåläggning och skickat ut påminnelser. Men ungefär där blev det för rörigt för min lilla hjärna. Den är inte dimensionerad för att förstå Telia. Dessutom kände jag inte att jag behövde bottna frågan då den var överspelad när jag fick det berättat för mig.

Tror det var december eller november-fakturorna som var problemet. Fakturorna som kom därefter blev betalda på korrekt vis.

Svar på tråden Missat en Telia räkning för ett halvår sen nu har de stängt av mig