• Lillfilla

    Byta boende

    Jag är införd med att byta min lägenhet i Sthlm närmare jobb och familj. Har delad vårdnad om en 3åring och vi delar tiden 50/50.

    Har flera alternativa byten och min hjärna håller på att explodera av beslutsångest.

    Mitt jobb och barnets förskola ligger på söder, pappa bor söder om söder relativt nära stan.

    Alternativen är:

    1) en 1:a på 46 m2 på söder, 30-tal. Superfin lägenhet med högt i tak. Kanske aningen liten. Hiss, ingen balkong. Stor sannolikhet ett den ombildas till bostadsrätt. Hyrs 5300kr/mån.

    2) 2:a på söder 66 m2 med balkong. 90-tal och kanske inte den ?charmigaste?, dock väldigt funktionell. En liten garderob med fönster som kan göras om till barnrum. Hiss. Hyra 9100kr/mån.

    3) 3:a med gångavstånd till pappan. 77 m2 högt i tak och ganska nyrenoverad. 3 vån och hiss, ingen balkong. 9200kr/mån

    Jag vill gärna bo inne i stan och med alt 1 och 2 har jag gångavstånd både till förskola och jobb. Med alternativ 3 så kan lillen i sinom tid få eget rum och det är gångavstånd till pappan.

    Är det någon som kan ge input på vad ni anser är det ?bästa? bytet. Alla har sina fördelar och nackdelar och jag har så otroligt svårt att avgöra. Har stått i bostadskön i över 17 år för att få den lägenheten jag har idag, så vill förvalta detta byte bra. Tacksam för alla tankar!

    /Villrådig

  • Svar på tråden Byta boende
  • ellen1980

    Jag tänker att i dagsläget är alternativ 1 bäst. Mkt lägre hyra än de andra två och gångavstånd till jobb/fsk vilket underlättar vardagen enormt. Går säkert att ordna ett bra utrymme till en treåring även om lägenheten är liten.

    Alternativ 3 tänker jag är det bästa alternativet på lång sikt när barnet är stort nog att gå mellan föräldrarna själv. Det innebär ju en enklare tillvaro för ert barn, vilket väger tungt. Men det är ju längre fram, inte nu.

    Så vore jag du skulle jag välja alt 1 nu, och ha som plan att om 5+ år flytta till något liknande alt 3.

    (En möjlig bra affär vid ev ombildning till bostadsrätt kan ju vara en bonus, om det skulle bli av.)

    Det var mina tankar :)

  • Lillfilla

    Tack så mycket för dina tankar! Det var ett bra sätt att bena ut det. Det som kanske ?oroar? mig mest med alternativ 1 är att om det inte blir ombildning så kanske det är svårt att få till ett byte senare som motsvarar den jag har chans på nu. Men det är samtidigt inte lönt att tänka så för det beror på så många faktorer vilket byte som klaffar när tid är.

Svar på tråden Byta boende