• Anonym (Carro)

Kalas/fest för 10 årig tjej

Min dotter fyller 10 år i början av september och vi tänkte ha kalas/fest här hemma. Vi kommer bjuda alla tjejer i klassen, 12 st med min dotter.

Vet inte hur vi ska lägga upp festen, barnkalas vill hon inte ha iaf.

Vad ska man bjuda på för mat?

Lekar?

Aktiviteter?

Godispåse?

Musik?

Hjälp till med allt, dottern vill ha en fest som passar äldre, men har själv inga förslag på mat och annat.

• Svar på tråden Kalas/fest för 10 årig tjej
  • Anonym (---)

Jag har bara barn på 8 år, så har inte personlig erfarenhet, men kanske någon aktivitet typ "skattjakt för äldre" (som finns på Grapevine online). Jag har inte provat dem, men man kan säkert hitta på något liknande själv.
    Godispåse tänker jag är kul att få, men inte fiskdamm :) Antingen som belöning efter skattjakt eller "leta efter dem i ett rum (med ficklampa?)" eller liknande. Ett annat tips är någon slags femkamp (finns massa idéer om man googlar), om de är ok med ett litet tävlingsmoment (annars se det som fem grenar utan tävling). Tipspromenad?
    Mat kan vara plockmat som de sätter på egna spett (korvbitar, kycklingbitar, grönsaksbitar etc), eller beställ några pizzor att dela på. Kanske ett disko-rum med billig diskolampa och bra musik.
    Ofta gillar de fortfarande lekar som "dansstopp" etc - fråga dottern om hon vill ha någon särskild lek.
    Vill man ha det lite "tristare" kan man ha bio, med popcorn och titta på någon (kortare) film.

• Anonym (J)

När min dotter fyllde nio ville hon gärna ha kalaset på kvällen så vi hade mellan 18-20 och bjöd på pizza till middag till att börja med. Sedan delades barnen in i lag och utförde olika tävlingar ihop, t.ex. vem som kunde äta ett godissnöre snabbast, vem som Först lyckades slå en sexa på tärning, vem som kunde gissa närmast hur många kulor som fanns i en burk osv. Man tävlade i lag så om någon kände sig obekväm med något så behövde den inte göra men var ändå delaktig genom att heja på lagets representant. Vi gjorde även ett quiz. Efter tävlingarna blev det prisutdelning (godispåsar) och sedan dansade de lite innan föräldrarna kom och hämtade. Enligt min dotter var det det bästa kalas hon haft haha.

Svar på tråden Kalas/fest för 10 årig tjej