• Anonym (Rådvill?)

Ni som haft Corona?

Ni som haft eller högst troligaste haft Covid-19, hur har ni gått tillväga?

Från första symptom, kontakten med vården, tester, sjukskrivning osv?

Har ni testar er och hur gjorde i då? Beställde ni via nätet eller gick till en vårdcentral (Teststation)?

Vad fick ni för symptom och hur länge behövde ni vara sjukskrivna och hur länge var ni tvungna att stanna hemma symptomfria innan ni började jobba igen?

Om man har har förmodade symptom och träffat sjuka, vad borde man göra först av allt?

• Svar på tråden Ni som haft Corona?
  • Anonym (sjuk)

Jag har corona nu. Jag vart smittad på jobbet. Jag gjorde två tester på vårdcentral genom jobbet som visade negativt. Natten till i måndags vart jag sjuk. Fick magknip och diarré. Jag var otroligt trött så jag beställde ett hemtest via 1177 och fick bekräftat positivt på onsdagen. 

Från mån till ons kväll sov jag mest hela tiden. Jag har och har haft väldigt ont i höften, huvudet och feber som kommit och gått. Jag är inte frisk än. Jag har verkligen noll smak och lukt. Jag antar att det kommer ta tid innan jag blir helt frisk. 

• Anonym (april)

Hela familjen gick igenom det i början av april. Det fanns inga test då, men min man tog senare ett positivt antikroppstest, så vi är rätt säkra på att vi haft det. 
    Vi hade ganska milda symptom, men höll oss hemma allihopa. Barnen var hemma från förskolan och jag och pappan tog sjukdagar varvat med att jobba hemifrån. Det tog ca två veckor innan alla familjemedlemmar var friska (ingen feber och ingen hosta eller andra symptom). Även när vi var helt symptomfria så höll vi oss hemma i två veckor - för att det funkade bra att jobba hemifrån och vi hade inte någon brådska. Dessutom var vi lite trötta även om vi alla hade haft en mild variant. Dottern var den första som insjuknade med resten av familjen inom 2-5 dagar. Vi beställde hem mat och min pappa lämnade av lite grejer vi behövde. Telefonkontakt med sjukvården. 

• Anonym (Mars)

Var hemma i en dryg vecka totalt. Dåligt smak/luktsinne, viss feber och huvudvärk, konstig ömhetskänsla åt lungorna och blev andfådd väldigt snabbt. Har testat mig i efterhand via snabbtest man beställer på nätet men var negativt så kan inte bekräfta säkert att jag haft det. Dock var det redan i mars så kanske antikropparna försvunnit nu, aldrig varit sjuk på det sättet förut iallafall.

• Anonym (Rådvill?)
    Anonym (sjuk) skrev 2020-07-18 13:22:26 följande:

Jag har corona nu. Jag vart smittad på jobbet. Jag gjorde två tester på vårdcentral genom jobbet som visade negativt. Natten till i måndags vart jag sjuk. Fick magknip och diarré. Jag var otroligt trött så jag beställde ett hemtest via 1177 och fick bekräftat positivt på onsdagen. 

Från mån till ons kväll sov jag mest hela tiden. Jag har och har haft väldigt ont i höften, huvudet och feber som kommit och gått. Jag är inte frisk än. Jag har verkligen noll smak och lukt. Jag antar att det kommer ta tid innan jag blir helt frisk. 

Din stackare! Hur beställer man hemtest? Kan man göra det på helgen?

Vad orande att det visade negativt först. Det betyder alltså att man kan ha det trots att det inte syns på tester eller? Måste man då göra om det om symptomen fortsätter och ändå stanna hemma?

Jag har också haft diarreliknande symptom, illamående, huvudvärk, förkylningsnäsa och konstigt halsont samt en sjukdomskänsla i kroppen även lite feber utan att temperaturen stigit märkbart.
  • Anonym (Rådvill?)
    Anonym (Mars) skrev 2020-07-18 13:46:32 följande:

Var hemma i en dryg vecka totalt. Dåligt smak/luktsinne, viss feber och huvudvärk, konstig ömhetskänsla åt lungorna och blev andfådd väldigt snabbt. Har testat mig i efterhand via snabbtest man beställer på nätet men var negativt så kan inte bekräfta säkert att jag haft det. Dock var det redan i mars så kanske antikropparna försvunnit nu, aldrig varit sjuk på det sättet förut iallafall.

Det var säkert Corona låter det som . En vecka låter lite. Hade du varit symptomfri några dagar innan du återgick? Lite annorlunda om man kan jobba hemifrån som inte i mitt fall. Jag litar inte på snabbtester, därför förvirrad över hur jag ska gå till väga. Haft sjukdomssymptomen några dagar, men tog lite tid att förstå eftersom det var mycket värk i kroppens muskler mm.
  • Anonym (Rådvill?)
    Anonym (april) skrev 2020-07-18 13:41:37 följande:

Hela familjen gick igenom det i början av april. Det fanns inga test då, men min man tog senare ett positivt antikroppstest, så vi är rätt säkra på att vi haft det. 
    Vi hade ganska milda symptom, men höll oss hemma allihopa. Barnen var hemma från förskolan och jag och pappan tog sjukdagar varvat med att jobba hemifrån. Det tog ca två veckor innan alla familjemedlemmar var friska (ingen feber och ingen hosta eller andra symptom). Även när vi var helt symptomfria så höll vi oss hemma i två veckor - för att det funkade bra att jobba hemifrån och vi hade inte någon brådska. Dessutom var vi lite trötta även om vi alla hade haft en mild variant. Dottern var den första som insjuknade med resten av familjen inom 2-5 dagar. Vi beställde hem mat och min pappa lämnade av lite grejer vi behövde. Telefonkontakt med sjukvården. 

Var det någon av er som blev sämre igen? Man hör ju mycket om att många återinsjuknar igen mycket svårare efter ca 10 dgr. Jag har ingen möjlighet att jobba hemifrån så svårt att veta hur man ska agera och hur länge symptomfri osv?

Vilka symptom fick ni?
  • Anonym (april)
    Anonym (Rådvill?) skrev 2020-07-18 13:55:58 följande:
    Var det någon av er som blev sämre igen? Man hör ju mycket om att många återinsjuknar igen mycket svårare efter ca 10 dgr. Jag har ingen möjlighet att jobba hemifrån så svårt att veta hur man ska agera och hur länge symptomfri osv?

Vilka symptom fick ni?
    Ingen av oss har varit sjuka sedan dess. 
    Alla hade feber, hosta och var trötta. Sonen hade ont i magen och diarré. Vi vuxna kände av muskelvärk. Jag kände att det var tungt att andas. Ett par gånger så kändes det mycket bättre en dag för att sedan komma tillbaka nästa dag. Vi hade symptom 5-10 dagar. Barnen klarade av det hela lite snabbare än vi vuxna.
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (Rådvill?) skrev 2020-07-18 13:49:23 följande:
    Din stackare! Hur beställer man hemtest? Kan man göra det på helgen?

Vad orande att det visade negativt först. Det betyder alltså att man kan ha det trots att det inte syns på tester eller? Måste man då göra om det om symptomen fortsätter och ändå stanna hemma?

Jag har också haft diarreliknande symptom, illamående, huvudvärk, förkylningsnäsa och konstigt halsont samt en sjukdomskänsla i kroppen även lite feber utan att temperaturen stigit märkbart.
    Ja det känns lite skumt med testerna. Samma dag som jag fick brev hem om negativt resultat på ett test fick jag meddelande om positivt på det sista testet. Testen man gör på vårdcentral och hemma skiljer sig åt. På vårdcentralen topsar dom bara näsan. Hemma fick man tre tops. En för halsen, näsan och saliv. 

Jag beställde test genom att logga in med bank-id på 1177. Sen måste man ha ett ombud utan symtom som både hämtar och lämnat testet på ett apotek som har testerna.  

Det låter som att det kan vara corona du har. Jag fick tips av en vän att prova lukta på ättika för att se om man tappat lukt och smak. För mig var det som att lukta på vatten. Det luktade absolut ingenting alls. 
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Rådvill?) skrev 2020-07-18 13:52:51 följande:

Det var säkert Corona låter det som . En vecka låter lite. Hade du varit symptomfri några dagar innan du återgick? Lite annorlunda om man kan jobba hemifrån som inte i mitt fall. Jag litar inte på snabbtester, därför förvirrad över hur jag ska gå till väga. Haft sjukdomssymptomen några dagar, men tog lite tid att förstå eftersom det var mycket värk i kroppens muskler mm.

Ja jag hade varit symptomfri ett par dygn, däremot började jag sannolikt insjukna redan tidigare utan att till en början inse det. Långa dagar där man tänkte det var därför man var trött eller hade ont i huvudet på kvällen. Det var också så pass tidigt där spridningen var väldigt begränsad att corona inte var det första som man kom att tänka på.

Kan du inte ta ett PCR test då, de är väl bäst för pågående infektioner?
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Rådvill?) skrev 2020-07-18 13:55:58 följande:

Vilka symptom fick ni?
    Hur kan det vara otydligt hur man ska agera? Vi har matats med samma information i snart ett halvår. Om du är sjuk, oavsett vad du är sjuk i: Stanna hemma. Du ska ha varit symptomfri i minst två hela dagar innan du återgår till arbete. 
Svar på tråden Ni som haft Corona?