• Sat 18 Jul 2020 17:19
    1150 visningar
    4 svar
    4
    1150

    Ditt barn och kompisar

    Jag och min sambo har en dotter på 7 år. Vi bor i ett hyreshus där det inte finns barn i hennes ålder eller en gård man kan leka på utanför. Vi flyttade hit för snart 2 år sen så hon var tvungen att byta förskola sista månaderna. Hon verkar ha kompisar i skolan men det tröga är utanför skolan. Vi kan inte låta henne gå ut själv där vi bor så vi måste fortfarande arrangera lekdejter vilket jag tycker tar kraft och energi. Det känns även som om vi är de enda som ringer och frågar efter lekkamrater men ingen ringer tillbaka. De kanske har syskon och grannar att leka med vilket jag förstår om de har bott här länge. Men vad gör vi? Ska vi fortsätta att ringa runt? Känns liiite pinsamt. Vår dotter har heller inga kusiner och vi har inga vänner med barn eftersom vi fick barn efter 40. Skulle bara vara skönt att höra om någon annan känner igen sig eller har tips. Tack <3

  • Svar på tråden Ditt barn och kompisar
  • Sat 18 Jul 2020 17:47
    #1

    Finns något socialt sammanhang som ni kan söka er till?
    Gå med i förening, idrott, barnkör

  • Sat 18 Jul 2020 18:11
    #2

    Jodå, hon har gått på alla möjliga olika aktiviteter genom åren men det tycks inte bli något av det då föräldrar stressar med att lämna barnen där och sen hämtar dem snabbt när aktiviteten är över. Men vi tänkte anmäla henne till dans i höst och möjligtvis simskola. Där kanske det finns barn från området.

    Tack erikaABC :)

  • Tue 18 Aug 2020 10:36
    #3

    Hej! Känner igen mig i stort sett hela din beSkrivning. Var bor ni? Vi bor utanför Skara så det kanske är för långt ifrån er. Tänkte annars att man skulle kunna ses. Vår dotter är 8 år och har det väldigt kämpigt där vi bor med vänner. Det har varit lite till och från sen hon började denna skola från 6 års ålder. När det har sett ljust ut har det nästa vecka kommit bakslag och hon står helt ensam. Inga barn rör sig ute (flickor i hennes ålder)i området trots att vi bor i villasamhälle som är lugnt. Hör av dig hur det har gått för er flicka och om du vill skriva så finns jag här. Hur är det mer er dotter? Gillar hon hästar? Finns ett spel som heter startstable som har hjälpt min dotter att få vänner online i spelet men också ett gemensamt intresse med en annan tjej i klassen. Nu vill hon gärna börja rida och har mycket fokus på det vilket gör att avsaknaden av vänner känns inte riktigt lika påtaglig.

  • Wed 19 Aug 2020 13:26
    #4

    I skolan fixade barnen det där själva genom att rycka i en vid hämtning och fråga om att följa med hem. Då ringde man den andres förälder och kollade om det var ok. Ibland kom det ett sms dagen innan med en fråga om att leka dagen efter. 

    Vi bor också i ett hus utan andra barn och har heller inte kunnat släppa iväg dottern själv i tidig ålder.

Svar på tråden Ditt barn och kompisar