• Anonym (Surkärring)

Hans nonchalans gör mig galen

Jag börjar tröttna rejält på min mans nonchalans. Han är på många sätt bra och fin, men han kan absolut inte be om ursäkt. Om han trampar mig på foten, eller råkar nypa mig, är det inga problem. Men när han gör något fel, då finns orden inte i hans vokabulär.

Han har varit bortrest i veckan. Jag har varit ensam med barnen. Vi har suttit hemma utan bil eftersom han haft den och således inte kunnat åka och bada. Idag är sista varma dagen. Han meddelade tidigare att han skulle åka idag på morgonen, så skulle vi åka och bada när han kom hem.

Men, nu fick jag sms om att han vaknat först nu, behövde fixa saker och åker om några timmar. Han kommer alltså inte hem förrän i eftermiddag, istället för lunch som tidigare sagts. Jag förstår att man försover sig, att saker kan hända och att planer inte alltid blir som man tänkt, men jag förväntar mig en ursäkt. Jag förväntar  mig att han lägger sig, säger förlåt och raskar på så gott det går. Men inte. Han lägger fram det som ett konstaterande som jag bara får acceptera och blir dessutom sur när jag uttrycker att jag är irriterad över hans beteende.

Hur fasiken ska jag få honom att fatta hur jäkla nonchalant han är i sådana här fall? Det kanske är jag som är överdrivet nitisk i beteenden, men i min värld ber man om ursäkt när man bryter saker man sagt att man ska göra.

• Svar på tråden Hans nonchalans gör mig galen
  • Vanessa89

Varför lät du honom både resa bort och dessutom ta er bil? Hade han verkligen större behov av bilen än du och barnen? Ska du få åka bort några dagar också, eller är det ett privilegium som endast är förbehållet honom?

• Anonym (Surkärring)
    Vanessa89 skrev 2020-07-19 09:28:07 följande:

Varför lät du honom både resa bort och dessutom ta er bil? Hade han verkligen större behov av bilen än du och barnen? Ska du få åka bort några dagar också, eller är det ett privilegium som endast är förbehållet honom?

Det är coronatider. Därför åker vi inte kollektivt, varken kort eller långt. I vanliga fall åker han tåg och vi kan åka buss för att bada.

Jag har gott om möjlighet till tid för mig själv, det är inte det detta handlar om.
  • Anonym (kaffedraken)

Jag har en syster som är likadan.
    Hon slänger ur sig saker obetänkt och nonchalant, tycker inte själv att hon gör nåt fel.
    Själv tål hon inte att höra nåt.

Det här har gjort att vi inte umgås som förr, eller hörs av lika ofta.
    För dig är det ju värre, som måste dela tak med människan.

• MsFry
    Vanessa89 skrev 2020-07-19 09:28:07 följande:

Men nej! Vaddå lät honom? Är hon hans morsa eller? Frågan du borde ställa är: varför tänkte han att det var en bra idé? Och varför bryr han sig inte mer om sin familj så att han inte ens har vett att be om ursäkt.

Förstår att du blir förbannad ts. Han beter sig illa och blir sen sur när du markerar att hans beteende får negativa konsekvenser för övriga familjen. Klassiskt jättebebis-syndrom. Fortsätt vara sur, skit i att han blir kränkt över det. Fråga honom varför han inte ens kan be om ursäkt.
  • Anonym (Surkärring)
    MsFry skrev 2020-07-19 09:33:45 följande:
    Men nej! Vaddå lät honom? Är hon hans morsa eller? Frågan du borde ställa är: varför tänkte han att det var en bra idé? Och varför bryr han sig inte mer om sin familj så att han inte ens har vett att be om ursäkt.

Förstår att du blir förbannad ts. Han beter sig illa och blir sen sur när du markerar att hans beteende får negativa konsekvenser för övriga familjen. Klassiskt jättebebis-syndrom. Fortsätt vara sur, skit i att han blir kränkt över det. Fråga honom varför han inte ens kan be om ursäkt.
    Min man är perfektionist och jag tror helt enkelt inte att han kan acceptera att han själv gör fel. Jag hade inte tyckt att det gjort så mycket att han blivit sen om han kompenserat det med ursäkt och en förståelse för att det påverkar oss andra negativt. Det är främst nonchalansen jag är trött på.
  • Anonym (Allva)

Vissa är sådana. Min med tillviss del.

Tricket är hur man lägger fram det. Att inte attackera och avvakta tills känslostormarna lagt sig. Man tar upp det när man inte är arg och pratar i jag form. -Att det innebar att jag inte kunde ta barnen till stranden nu när vi suttit inne så länge- -fick mig att känna mig som en dålig förälder- -jag förstår att det kom saker emellan, men jag blev ledsen för att jag uppfattade det som en icke grej för dig medan hela min dag var planerad för detta- -snälla tänkbar detta i framtiden, det skulle betyda mycket för mig-

• Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Allva) skrev 2020-07-19 09:43:43 följande:

Vissa är sådana. Min med tillviss del.

Ja, det verkar vara vanligt. De flesta höll med min syster. 
    Mig gör hon mest förbannad med sin nonchalans.
    Och det är inte jag som är överkänslig eller inbillar mig. Vi är fler som känner så.
    Jag är tacksam över att jag slipper leva ihop med såna människor.
    Jag förstår att du blir galen.
  • Anonym (Mia)

Kommer inte budskapet fram ändra på hur du förmedlar det.

Jag tycker det blir lite konstigt om du säger till honom att du förstår att saker kan hända och att man kan försova sig men du förväntar dig ändå en ursäkt. Du har precis sagt att du förstår men ska ändå ha en ursäkt. Ursäkten blir då som en principsak. Jag håller med att han har dålig stil och borde be om ursäkt /rätta till sin tabbe. Det jag reagerar på är sättet du kräver en ursäkt.

Är denna situation något som inte brukar hända, ja då hade jag inte brytt mig om en ursäkt. Då är det som du säger, saker kan hända som ändrar planen. Men brukar det hända att han försover sig eller inte håller tider han lovat, då är det en helt annan diskussion. Han visar då med sitt beteende att han inte respekterar din tid, det kräver en ursäkt och en förbättring.

Så mitt råd, sluta vara förstående. Visa istället vad du känner. En ursäkt betyder noll om det inte medför en handling av förändring/förbättring.

• Vanessa89
    MsFry skrev 2020-07-19 09:33:45 följande:

Ptja, uppenbarligen har han inte den förmågan själv och då krävs det - tyvärr - att den andra parten på ett eller annat sätt lägger in sitt veto. I den perfekta av världar så hade han agerat precis som du nämnde.

Men surkärring verkar ju inte se det som ett problem. Jag förstår helt ärligt inte varför du klagar eftersom - precis som du nämnde - lät honom ta bilen eftersom det är covidtider. Mitt förslag är att du pratar med honom när du kommer hem istället för att beklaga dig här.
  • Anonym (Surkärring)
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-19 10:06:54 följande:

Kommer inte budskapet fram ändra på hur du förmedlar det.

Jag tycker det blir lite konstigt om du säger till honom att du förstår att saker kan hända och att man kan försova sig men du förväntar dig ändå en ursäkt. Du har precis sagt att du förstår men ska ändå ha en ursäkt. Ursäkten blir då som en principsak. Jag håller med att han har dålig stil och borde be om ursäkt /rätta till sin tabbe. Det jag reagerar på är sättet du kräver en ursäkt.

Är denna situation något som inte brukar hända, ja då hade jag inte brytt mig om en ursäkt. Då är det som du säger, saker kan hända som ändrar planen. Men brukar det hända att han försover sig eller inte håller tider han lovat, då är det en helt annan diskussion. Han visar då med sitt beteende att han inte respekterar din tid, det kräver en ursäkt och en förbättring.

Så mitt råd, sluta vara förstående. Visa istället vad du känner. En ursäkt betyder noll om det inte medför en handling av förändring/förbättring.

I min kommunikation med honom visar jag väldigt lite förståelse för att saker går fel. Jag är rätt "grinig" också med det. Inåt är det dock nonchalansen över fel som begåtts, som retar mig mest.
  • Anonym (Surkärring)
    Vanessa89 skrev 2020-07-19 10:08:13 följande:
    Ptja, uppenbarligen har han inte den förmågan själv och då krävs det - tyvärr - att den andra parten på ett eller annat sätt lägger in sitt veto. I den perfekta av världar så hade han agerat precis som du nämnde.

Men surkärring verkar ju inte se det som ett problem. Jag förstår helt ärligt inte varför du klagar eftersom - precis som du nämnde - lät honom ta bilen eftersom det är covidtider. Mitt förslag är att du pratar med honom när du kommer hem istället för att beklaga dig här.
    Fast då har du nog inte förstått min tråd. Min man reser bort ibland. I det här fallet för att göra något som i slutändan gynnar oss båda. Jag har generellt inga problem med att han åker bort. Problemet är han gör fel, men försöker att inte låtsas om det. Som om det ska gå under radarn och jag inte ens ska märka att han kommer hem flera timmar senare än sagt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Surkärring) skrev 2020-07-19 10:08:59 följande:

I min kommunikation med honom visar jag väldigt lite förståelse för att saker går fel. Jag är rätt "grinig" också med det. Inåt är det dock nonchalansen över fel som begåtts, som retar mig mest.

Om jag var du så skulle jag nog fråga mig själv varför jag vill ha en ursäkt. Det handrar inte om rätt och fel (gör det det så borde du tänka om) utan att du upplever att han inte respekterar dig. Som nu. Du har planerat din dag utefter att han kommer vid lunch. Nu har han klantat sig, det är du som påverkas negativt men han gör inget för att "rätta" sin tabbe. Utan hans ärenden är viktigare och verkar inte vilja stressa så att det inte tar lika lång tid. Det är du som blir lidande för hans tabbe och det är respektlöst när han vet att du/ni har planer för dagen.

Jag vet inte hur du förmedlar ditt budskap, men oavsett har det inte gett önskat resultat. Hitta ett annat sätt att kommunicera på. Detta är en ypperlig anledning för att gå i parterapi för.
  • Tow2Mater

Händer det igen hyr en bil och ge honom räkningen. Genom att ha en alternativ plan och tvinga honom betala eventuell merkostnad av att han inte håller sin del av det som lovats kanske han ser det annorlunda. Om han inte ser det, påverkar det iallafall dig och barnen mindre.

• Anonym (F)

Varför åkte han iväg en vecka? Var det jobbresa eller en golfresa med grabbarna liksom?

• Anonym (Surkärring)
    Anonym (F) skrev 2020-07-19 17:39:14 följande:

Varför åkte han iväg en vecka? Var det jobbresa eller en golfresa med grabbarna liksom?

Ingetdera. Det var en privat resa som gynnade oss båda.
    Tow2Mater skrev 2020-07-19 17:22:11 följande:

Händer det igen hyr en bil och ge honom räkningen. Genom att ha en alternativ plan och tvinga honom betala eventuell merkostnad av att han inte håller sin del av det som lovats kanske han ser det annorlunda. Om han inte ser det, påverkar det iallafall dig och barnen mindre.

Problemet är egentligen inte att han kom hem senare än avtalat. Oftast gör han som han säger. Men, när han inte gör det, ska jag bara finna mig i det. Det var samma sak när jag en gång väntade hem honom för  att vi skulle iväg och äta gemensam lunch och han, fem minuter innan vi skulle gå, meddelade att han inte skulle hinna. Då hade han ändå en timmes restid till mötesplatsen. Eller när han glömt att köpa mjölk fastän jag bett och han låtsas som att det ABSOLUT INTE GÖR NÅT ALLS.

Det är nonchalansen i det bemötandet jag stör mig på.

• Anonym (Surkärring)
    Anonym (Mia) skrev 2020-07-19 10:42:29 följande:
    Om jag var du så skulle jag nog fråga mig själv varför jag vill ha en ursäkt. Det handrar inte om rätt och fel (gör det det så borde du tänka om) utan att du upplever att han inte respekterar dig. Som nu. Du har planerat din dag utefter att han kommer vid lunch. Nu har han klantat sig, det är du som påverkas negativt men han gör inget för att "rätta" sin tabbe. Utan hans ärenden är viktigare och verkar inte vilja stressa så att det inte tar lika lång tid. Det är du som blir lidande för hans tabbe och det är respektlöst när han vet att du/ni har planer för dagen.

Jag vet inte hur du förmedlar ditt budskap, men oavsett har det inte gett önskat resultat. Hitta ett annat sätt att kommunicera på. Detta är en ypperlig anledning för att gå i parterapi för.
    Upplevelsen att inte respekteras förstärks av den totala nonchalansen inför de egna tillkortakommandena. Jag har också blivit sen, missat tiden, glömt hans solglasögon hemma när han bett mig ta med dem, etc., men jag ber om ursäkt, frågar om jag kan lösa det på nåt vis eller lägger mig i alla fall platt och konstaterar att jag gjort fel.
Svar på tråden Hans nonchalans gör mig galen