• Orkiden123

    Överproduktion av sköldkörtelhormon

    Hej, jag är gravid i vecka 15 och var på inskrivning för ca 5 veckor sedan där jag fick ta blodprover, efter 2 veckor fick jag ett brev hem om att jag har hypertyreos och att jag skulle ta nya prover igen om 2 veckor, alltså den 14/7 för att se vad det beror på. Det har jag gjort nu men jag fick inte någon info om vsd det innebär och vad det finns för risker. När jag frågade BM så sa hon bara att det inte är något att oroa sig för så jag fick inget riktigt svar. Jag loggade in på 1177 för att se om det stod något i journalen. Det enda som står är T4-fritt:27 TSH:0,008. Jag har ingen aning om detta är för lågt/högt värde. Ärdet någon som har eller har haft hypertyreos under graviditeten? Hur har det gått för er? Jag väntar på mina provsvar om vad jag behöver göras. Är så orolig för barnet

  • Svar på tråden Överproduktion av sköldkörtelhormon
  • emmy87

    Hej!

    År i samma sits som du är i v.12 och mitt tsh låg på 0.001 och mitt t4 låg på 23 vid inskrivningen fick göra nya prover även trak-prov som visade normala värden på tsh och trak men såg en anteckning att min bm skickat en remiss till en endokrinläkare som jag ska till nästa vecka för att mitt t4 fritt var för högt vid inskrivningen. Men håller med dig man får ingen information alls och googlar man så blir man ju skit rädd för att det ska vara någon fara med barnet.

    Ska idag iväg och ta en massa nya prover inför läkarbesöket så jag hoppas att jag får en förklaring iaf från läkaren. Men du är inte skickad till någon läkare?

  • Orkiden123

    Ja det är verkligen jobbigt att söka sig på nätet då alla skriver olika. Vet du vad normala värden ska ligga på tsh och t4? Flr jag har ingen aning. Nej jag är inte skickad till läkare utan tog bara nya prover förra veckan och ska troligtvis få svar denna vecka. Jättejobbig känsla och väntan. Hoppas att det går bra för dig hos läkaren

  • norrlandsMamma2020

    Hej! Jag hade samma under min graviditet.

    TSH: 0.005 vid inskrivning och T4-fritt: 14.

    Referensintervall är:

    TSH: 0.0003-0.0042

    T4: 12-22

    Jag fick äta levaxin under graviditeten och ha regelbundna prover tills v 26. Min son mår prima idag:) 5 månader!

  • Anonym (Värde tsh)
    norrlandsMamma2020 skrev 2020-07-20 15:19:14 följande:

    Hej! Jag hade samma under min graviditet.

    TSH: 0.005 vid inskrivning och T4-fritt: 14.

    Referensintervall är:

    TSH: 0.0003-0.0042

    T4: 12-22

    Jag fick äta levaxin under graviditeten och ha regelbundna prover tills v 26. Min son mår prima idag:) 5 månader!


    Referensintervall är väl 0,3-4 på tsh? Eller är det annorlunda referensvärde om man har överproduktion?
  • norrlandsMamma2020
    Anonym (Värde tsh) skrev 2020-07-20 21:28:09 följande:

    Referensintervall är väl 0,3-4 på tsh? Eller är det annorlunda referensvärde om man har överproduktion?


    Ja, men enheten är i milliE / L. Så multiplicera med 10^-3! :) så står det på 1177 för mig iaf;)
Svar på tråden Överproduktion av sköldkörtelhormon