• Anonym (Besviken)

Överraskningsfesten som blir en flopp

Min sambo fyller år, jämna siffror och jag vill överraska med en liten fest.

Från början tänkte jag ha festen i staden där vi bor och jag kunde gissningsvis ha kommit på 18-23 personer att bjuda, födelsedagsbarnets vänner och min närmaste familj. Men i den här staden är det inte lätt att hyra billig lokal och eftersom det är sommar ville jag helst ha grillning på menyn och vid fint väder att festen kunde hållas utomhus. Vi bor i lägenhet så möjligheten att vara ute på vår gård är inte så stor och vid dåligt väder skulle vi inte få plats inne hos oss. Så jag bestämde att jag skulle ordna överraskningsfesten på orten där min familj bor istället, en vacker liten stad. Då minskade gästlistan automatiskt till 10 eftersom det inte finns någon möjlighet till övernattning (allt fullbokat) och orten ligger för långt från vår stad där alla vänner bor så de kan inte vara med. Men det kändes ändå helt okej för min familj skulle vara där. Sen drog sig 4 gäster ur, så jag hamnade på 6 gäster. Idag fick jag veta att ytterligare 2 gäster har fått förhinder så jag landar på fjuttiga 4 gäster, inte tusan kan man väl ordna en överraskningsfest med bara 4 familjemedlemmar som gäster? Jag känner mig totalt misslyckad och sorgsen, vad ska jag göra????

• Svar på tråden Överraskningsfesten som blir en flopp
  • viseversa

det är sånt man får räkna med när gästlistan är liten från start.Ni får ha festen i er stan ändå om ni vill ha en stor gästlista.

• Anonym (Besviken)
    viseversa skrev 2020-07-19 19:59:23 följande:

det är sånt man får räkna med när gästlistan är liten från start.Ni får ha festen i er stan ändå om ni vill ha en stor gästlista.

Jo fast nu är det nog för sent att ändra plats och bjuda in någon för det är bara en vecka kvar.
  • Fjäril kär

Då hade jag ställt in allt och täkt om.

Hitta nån fin park eller friluftsområde och bjud in till grillning där med picknick/knytkalas, kubbspel och annat roligt och kör festen där vid bättre tillfälle när så många som möjligt kan närvara.

• Anonym (Isa)

Jag hade också ställt in och tänkt om. Kör på en hemlig överraskningsresa istället.

Jättetråkigt att folk ställer in, men kan förstå att de gör det om det är väldigt långt mellan där ni bor och där dina föräldrar bor. Hur långt är det mellan dessa städer?

• Tecum
    Fjäril kär skrev 2020-07-19 20:14:38 följande:
    Då hade jag ställt in allt och täkt om.

Hitta nån fin park eller friluftsområde och bjud in till grillning där med picknick/knytkalas, kubbspel och annat roligt och kör festen där vid bättre tillfälle när så många som möjligt kan närvara.
    Precis, en vecka kvar så det är gott om tid att ställa in festen och skjuta fram den. När mer än hälften av gästerna fått förhinder har ni fullt legitima skäl att ställa in.
  • minst

Boka bord på den finaste restaurangen du kan tänka dig och unna er en helkväll, kanske med hotellövernattning och någon härlig massage! Skyll på corona och sommarsemestrar och föreslå att ni gemensamt planerar ett större firande när det är ok för alla att träffas. Hur vill din kille fira sin dag? Vad har han önskat? Vad skulle han bli glad över? Lycka till!

• Anonym (Etta)

Är det inte lite konstigt att ordna fest för sin sambo där DIN familj bor? Är han närmare din familj än sina egna vänner!?

Hade jag varit du hade jag ringt runt och kollat med vilka vänner som kan komma med kort varsel, fixat knytkalas och sen träffats i en park eller på en strand eller liknande. Fixa lite lekar etc. Behöver inte vara stort och mycket nu med tanke på corona.

• Anonym (ööh)

...Corona?? Ska ni ha stor fest kan ni väl vänta till sen? Ha en liten fest med familj så länge.

• Anonym
    Anonym (ööh) skrev 2020-07-20 11:31:10 följande:

...Corona?? Ska ni ha stor fest kan ni väl vänta till sen? Ha en liten fest med familj så länge.

18-23 personer är ingen stor fest.
    Utöver det så är gränsen 50 för allmänna sammankomster och dit räknas inte privata fester.

TS, jag tycker du ska köra på ursprungsplanen och hyra en lokal, alternativt hyra ett partytält. Grilla kan man göra även om det regnar.
  • Anonym (öl)

Men vad är det för fel på er kvinnor och alla jädra överraskningsfester? Bara för att just DU tycker att överraskningar är det bästa som finns innebär det inte att andra gör det. Och när det kommer till män finns det ingen jag vet som gilla dessa överraskningar. Varför ska ni alltid krångla till allt? Samlas släkt o vänner ät och ha det trevligt under enkla former istället.

• Tecum
    Anonym (öl) skrev 2020-07-20 12:19:12 följande:
    Men vad är det för fel på er kvinnor och alla jädra överraskningsfester? Bara för att just DU tycker att överraskningar är det bästa som finns innebär det inte att andra gör det. Och när det kommer till män finns det ingen jag vet som gilla dessa överraskningar. Varför ska ni alltid krångla till allt? Samlas släkt o vänner ät och ha det trevligt under enkla former istället.
    Håller med till 100%!
Svar på tråden Överraskningsfesten som blir en flopp