• r78ks

Efter hur många försök......???????

Hej

Jag och min man ska börja med IVF behandling i april, jag börjar spraya då. Inget fel har hittats på oss så vi faller ju då under rubriken oförklarligt barnlösa. Det jag undrar är hur efter många IVF försök ni lyckades bli gravida. Vilken chans har man?

Kan tilläggas att vi ej orkar stå i vårdkö så vi betalar för detta, också därav våra tankar......

Tacksam för alla tips och svar

• Svar på tråden Efter hur många försök......???????
  • Anne69

Fint att ni kommer igång med behandlingen - det brukar vara en positiv upplevelse! Många blir gravida inom tre färskförsök. Vi blev gravida på andra färskförsöket (ett iVF och ett FET tidigare). Gjorde som ni, ett privat försök medan vi stod i landstingskön. Om ni ännu inte står i kön råder jag er att se till att ni hamnar där. I bästa fall kan ni ju tacka nej till behandling! Lycka till!

• Lilla Hjärtat

Det är svårt att veta innan hur stora ens chanser är. Rent generellt är chansen att bli gravid vid IVF runt 35-40%, att föda ett barn runt 30-35% per försök (p g a missfall så är det fler som testar positivt än som föder barn.)
    Men sen är det ju individuellt också, visar det sig att ni får många och fina ägg, och dessutom är lite yngre, så ökar chanserna.
    Sen så kan det ju bli tvärtom (=ovanligt..) att man upptäcker den ev bakomliggande orsaken till era fertilitetsproblem. Det går ju inte att veta förrän man gjort ett försök.

Men de flesta "oförklarliga" har lika god prognos som andra, och oftast så upptäcker man inte var felet ligger.(I de fall man upptäcker nåt kan det t ex bero på dålig äggkvalitet, att äggen inte blir befruktade, att äggen har för tjocka skal så att spermierna inte kan tränga igenom...)

Vi blev gravida och fick en dotter på andra fulla försöket (fick inga frysägg), denna gång är vi gravida i v 27 på första syskonförsöket, alltså lyckades det 2 ggr av 3 för oss.

Vi har också betalat själva, köpte ett försök i taget och det lönade sig för oss rent ekonomiskt:O)

Ni har antagligen jättegoda chanser, stort lycka till!

Kram LillaHjärtat

• r78ks

tack för svaren, vill gärna ha fler.

vi har ju gjort alla undersökningar som går att göra och inget fel hittas på någon av oss....

• Ludvig

Hej,
    Jag och min man är inne på vårat 3:e försök via landstinget. Än så länge har inget funkat.
    Fick dock reda på att vi till och med har ett ägg fryst, det gjorde mig glad. Det var nämligen första gången. Äggkvaliteten har blivit bättre och bättre för vaje gång så nu håller vi tummarna.

En väninna till mig lyckades på första försöket och har nu fått en dotter.

Vill också önska dit lycka till.

• Midsommarbarn

Vi var oförklarat barnlösa efter sex års försök: fyra års egna försök och två års utredning med bl a tre semineringar.
    Jag blev gravid på andra försöket med fryst ägg - alltså gjorde en äggplockning och satte in ett ägg då, men blev inte gravid. Hade bara fem ägg totalt vid den äggplockningen, men tre frystes in, och efter fyra månader satte de in de två som klarat sig av dessa. Blev gravid och vi fick en dotter. Båda äggen hade börjat växa (det fanns en tom hinnsäck vid första VUL). Nu väntar vi faktiskt syskon av egen kraft, och sånt kan tydligen hända när väl kroppen fattat vad den ska göra.

• pemi

Jag blev gravid försök nr 2 (första ledde inte till ET) men fick ma. Har sen dess gjort ytterligare 3 icsi och 4 FET, är nu gravid i v 10 efter sista FET. Var 7:e gången jag fick tillbaka ägg. Skam den som ger sig.

Kram pemi

• Longhaired

Vi blev gravida efter vårt andra ET men det slutade tyvärr i MA. Efter det gjorde vi ytterligare 3 ET som alla misslyckades MEN vi blev gravida på vårt enda FET-försök!!!!
    Alltså vår 6.e återföring. Nu sitter jag här med vår underbara lilla dotter som föddes den 10.e januari.

Lycka till!

/Longhaired

• pemi

Äsch, kanske skulle skrivit att vi inte är oförklarligt barnlösa utan har "make-problem".

pemi

Svar på tråden Efter hur många försök......???????