• Anonym (Maktlös)

Håller på att gå under, hela livet förstört & har barn, önskar jag bara kunde somna

Barn varannan vecka och är skuldsatt över öronen, känner just nu att hela mitt liv är skit och jag inte kan göra något åt det. Äger ingenting alls av värde förutom mitt företag sedan 10 år som även det går riktigt illa pga Corona som också har skulder, med mig som borgensman.

Går det i konkurs har jag ingenting förutom skulder på över en halv miljon. Känner sådan otrolig ångest över alla usla beslut i mitt liv och funderar på att ta mitt liv.

Äter redan låg dos antidepressiva och har just tagit en lugnande. Har inget kontaktnät alls som kan ställa upp. Alltså inget alls. Har mina barn nu och kan inte lägga in mig själv och blir jag inlagd går företaget definitivt i konkurs, jag är ju en nyckelperson. Jag orkar inte detta längre, känns som jag har ingenting att leva för förutom kommande skuldsanering, skam, ångest, oro och misslyckande.

Finns det någon därute snälla?

• Svar på tråden Håller på att gå under, hela livet förstört & har barn, önskar jag bara kunde somna
  • Anonym (Hej)

Det gör ont att läsa att du mår så dåligt. Du måste skaffa hjälp, att ta sitt liv är inte lösningen. Dina barn behöver dig. Har du inte familj som kan stötta dig?

• Drottningen1970

En halv miljon är inga astronomiska summor.

En skuldsanering är väl heller ingen anledning att upphöra att leva? Efter 5 ynka år där man får leva sparsamt men med helt ok levnadsvillkor så är man nollad och fri från ryggsäcken.

Kasta bort ett helt liv för att man får leva lite sparsamt i några år låter sjukt överdrivet. Finns folk som levet hela livet, på eller under existensminimum. Skulle deras liv inte vara värt att leva? Förbehållsbeloppet under skuldsanering är förövrigt högre än socialbidrag.

Trist läge för dig såklart, men knappast tillräckligt för att inte vilja leva. Perspektiv.

• Anonym (endagtill)

När man väljer att bli förälder väljer man att inte längre vara 1a prioritet i sitt liv. Allt efter man har fått barn måste göras med hänsyn till dem. Att förlora en förälder är förkrossande, du kan inte göra så mot dem. 

Skulder är otroligt tungt men det går att ta sig ur, det finns möjligheter. Det är inte heller slutet av världen om företaget går i konkurs. Du kan hitta andra jobb eller gå på bidrag. Har du sökt andra jobb något? 

Det låter som att det kanske är för tungt för dig just nu att ha dina barn. Har du möjligheten att prata med barnens mamma och kolla om hon kan ha dem i en månad t.ex.? Att du klarar av att leva och finnas där för dina barn är viktigare än något annat så om du måste lägga in dig på psykakuten för att kunna göra det får du svälja det pillret oavsett vilka ekonomiska förluster det kan ge. Tro mig, dina barn vill hellre ha en luspank pappa än en död pappa. 

Ta en dag i taget. Du kan alltid begå självmord imorgon. Tänk alltid en dag till. Begår du självmord finns inga fler dagar, inga fler chanser, inga fler val. Vad gör en dag till? Din utgång finns alltid där imorgon om du behöver den. 

• Anonym (p)

På kvällen och natten finns jourhavande att nå via 112.
    jourhavande präst / jourhavande medmänniska 

• Anonym (,,,)

Låter som du absolut behöver en varaktig samtalskontakt om din livssituation, kurator, terapeut, psykolog el så. Eftersom du redan fått antidepressiva gissar jag att du redan har kontakt med psykiatrin? Om inte husläkaren skrivit ut det då. 

Vet inte om du kanske kan få avlastning av kommunen ifall du mår så dåligt, kan vara värt att kolla upp.

• Anonym (Kram)

Hej ts. Känner med dig. Jag och min man har också skulder på cirka en halv miljon och även om vi är 2 har vi inte mycket att leva på varje månad. Undrar hur fan det blev såhär. Det som kallas lyxfällan antar jag. Nu blir det att leva snålt några år och hoppas jag får bättre kreditvärdighet så jag kan samla en del av lånen. Vi har iaf för längesen bestämt oss för att aldrig låta pengar få oss att må dåligt även om det är en skitsits. Pengarna är inte hela livet och allt är övergående.

• Anonym (Lia)

Alltså en halv miljon är inte jättemycket pengar .. jag har nästan det i studieskulder. Och jag jobbar inte ens med det jag studerat . Sen är räntan låg osv men ändå. Det blir bättre! Det blir det alltid .

• KKarate

Lyssna här och nu. 500tkr är ju piss i nilen. Skulle du jobba 2 år som vanlig knegare någonstans så är ju 500tkr fixat. Visst 2 år senare är du skuldfri. Men handen på hjärtat 2 år går snabbt, riktigt snabbt. Skuldsanering får du inte på 500k.

Nätverk kommer ju inte per automatik, du får det du investerar. Att du inte har nätverk beror nog på att du inte underhållit dina vänskapsrelationer. Vänskap kräver underhåll. Många är så dumma i huvudet att de faktiskt inte underhåller sin vänskap och sedan när de står på ruinens brant så är det helt försent. Man kan lixom inte komma tillbaka till vänner man hade tio år sedan och be om råd och stöd/hjälp. Kvinnor fattar detta. Män i Sverige fattar det inte. Så jag antar att du är man.

Svar på tråden Håller på att gå under, hela livet förstört & har barn, önskar jag bara kunde somna