• SolrosenH

    Undrar sååå mycket, förstagångsförälder

    Hej! Kom gärna med tips, är i starkt behov innan jag tänker sönder mig själv. Min dotter är nu 7 månader. Vi har bra rutiner, hon går upp ca kl.6 varje dag, vaken ca 2 timmar, somnar om. Äter igen när hon vaknat, aktiv till ca 12 och då äter hon igen. Sen sover hon igen i ca 2 timmar(ibland 1). Sen är hon vaken tills kvällen vid 6, då brukar hon somna men ibland gör hon inte det och vi får det kämpigt under resten av kvällen tills hon tvärslocknar vid 8 av att vi vaggat henne i vagnen. Annars om allt är som vanligt så sover hon vid 9. Utan att det är kämpigt. Men vi får alltid stå med vagnen....

    Till exempel funderar jag över ..

    1: Hur får jag mitt barn att somna i sängen i stället för i vagnen, nästan omöjligt.

    Hur gjorde ni?

    2: Är det viktigt att jag får i mitt barn välling? Hon vägrar ta det.

    3: När kan hon börja äta ägg?

  • Svar på tråden Undrar sååå mycket, förstagångsförälder
  • S23

    2. Nej barnet behöver inte välling. Var glad att slippa.

    3. Nu? Testa ägg på huden först för att kolla allergi om du är orolig

  • Jag är bara jag

    Din lilla är fortfarande liten och det är ofta svårt få in sovrutiner så tidigt. Samsover ni eller har hon egen säng? Går det lyfta över henne dit sen hon somnat i vagnen? Våra barn har somnat av amning i stort sett i famnen och sen har vi lagt ner dom i sängen. Ersättning kan ju funka också, Söva i tex soffa, lägga över sen. Eller försöka ligga eller sitta bredvid när hon ligger i sängen, tyst, hålla handen kanske, stryka över huvet. Mörkt. Men som sagt 7 månader är litet och somna själv då är ovanligt.

    Välling är total överkurs. Amning eller ersättning och vanlig mat fram tills ett. Eller ännu längre.

    Ägg kan du absolut ge redan nu. Jättenyttig mat. Koka och mosa.

  • HeidiHR

    Vill bebisen inte sova själv, propsa inte på det. Låt henne somna i soffan med dig eller gå och lägg dig med henne! Jag samsover med båda mina barn då de vägrat att ligga ensamma i spjälsäng. Vi liksom kapitulerade för deras behov och innebär det att jag måste gå och lägga mig kl 20 så gör jag det. Det går ju över förr eller senare, när äldsta var runt 14 månader började vi kunna natta och gå ut från sovrummet utan att han vaknade.

    Yngsta är också sju månader och det ser ut ungefär som hos er. Vissa kvällar somnar hon snabbt på soffan med mig men de flesta kvällar är hon vaken, pigg och social till 21. Hon är ganska morgontrött till skillnad från storebror som är morgonpigg.

    Har ni testat sele? Det har varit en livräddare hos oss med första barnet.

    Välling behövs öht inte. Testa gröt om du tror att hon är hungrig på kvällen! Jag kombinerar lite mat med amning till dottern. Hon får äta lite av det vi äter sen ammar jag fritt.

  • Räkan77

    Om hon somnar i vagnen kanske du kan ta en kvällspromenad när hon börjat bli trött? Funkar bäst om du kan rulla in vagnen efteråt utan att behöva ta upp barnet. Mitt tips är att njuta av härliga sommarkvällar, utomhus eller inomhus, och låt barnet somna där ni är. Snart är ni fast i kvällsrutiner vare sig ni vill eller inte, men nu har ni möjlighet att vara fria!

  • Fröken W

    Hej!

    För det första, gör det som funkar för er. Det ni känner er bekväma med så länge bebis växer och mår bra.

    För det andra så är min erfarenhet från mina två barn att de vid 7-8 månader sovit oroligt på kvällarna och nätterna. Men ett tips är att testa sömnschemat på rullavagn.nu Där får du skriva in ålder på barnet och vilken tid ni brukar vakna på morgnarna så får du sedan förslag på när det är dags för dagens sovstunder. För hur det ser ut nu (7 månader och vaknar kl 6) så rekommenderar dem sovstund kl. 8, 12, 15.30 och sedan läggning 18.30.

    Sömnschemat har funkat toppen för mina barn.

    Och nej, barnet behöver inte äta välling. Men något form av kvällsmål innan läggning är bra. Gröt, amning, ersättning. Vårt första barn drack inte välling så hon fick gröt. Vi trodde inte att andra barnet gillade välling heller men vi provade flera kvällar och värmde olika mycket, och nu äter hon välling vid läggning. Hon föredrar fesljummen välling ;)

  • Fröken W

    För oss har det funkat bäst att söva i vår säng och låta bebisen ligga kvar där eftersom de gärna vill känna igen sig när de vaknar. Som de somnar vill de också vakna. Så somnar de i famnen och sedan vaknar själva i sängen så blir de lätt oroliga och vaknar till mer än nödvändigt.

    Och angående ägg så är det bara att testa. Perfekt mellanmål. Antingen mosat men det funkar också att ge i bitar eftersom det är så mjukt och därför lätt för bebisen att få i sig. Låt henne gärna plocka själv. En bra sak att tänka på när man börjar ge bitar är att undvika att ge runda slantar som, om de fastnar, täpper till hela luftstrupen. Ge hellre avlånga bitar.

  • SolrosenH

    Tack snälla ni för alla tips!! Verkligen tack!

    Jag känner mig lugnare.

    Vi har gett gröt varje frukost och ibland till kvällsmål. Så mätt är hon. Bara att jag har tänk mycket på om det är bra att hon vänjer sig vid att somna i vagnen och inte i sängen..

    Ska pröva ägg imorgon då.

    Tack snälla åter igen!

  • S23
    SolrosenH skrev 2020-07-20 22:24:05 följande:

    Tack snälla ni för alla tips!! Verkligen tack!

    Jag känner mig lugnare.

    Vi har gett gröt varje frukost och ibland till kvällsmål. Så mätt är hon. Bara att jag har tänk mycket på om det är bra att hon vänjer sig vid att somna i vagnen och inte i sängen..

    Ska pröva ägg imorgon då.

    Tack snälla åter igen!


    Du fick ju tips om att ägg inte behöver mosas men vill komma med ett tips till. Äggröra. Ett bra alternativ till gröt om man känner att man inte vill ge det varje mål.

    Blir du orolig för järnet så köp blodpaltsbröd och mortla och häll i.

    Vi har kört hela bitar från start (blw) ich ser verkligen stora fördelar med det. Så vill verkligen tipsa dig om att våga ge barnet även omosad mat
  • Jag är bara jag
    SolrosenH skrev 2020-07-20 22:24:05 följande:
    Tack snälla ni för alla tips!! Verkligen tack!

    Jag känner mig lugnare.
    Vi har gett gröt varje frukost och ibland till kvällsmål. Så mätt är hon. Bara att jag har tänk mycket på om det är bra att hon vänjer sig vid att somna i vagnen och inte i sängen..

    Ska pröva ägg imorgon då.
    Tack snälla åter igen!
    Tänk så här... När hon är 15 lär hon inte somna i vagnen längre. Tungan ute  Tids nog får de rutiner på sömn, mat och allt annat. Glad Ingen idé stressa fram det. Man gör det som funkar för en. När det absolut inte funkar längre byter man taktik.
Svar på tråden Undrar sååå mycket, förstagångsförälder