• optimisten

    Är det ok att ny katt fräser och morrar åt vår katt?

    Vi har sedan tidigare en hankatt och för några dagar sedan skaffat en jämnårig honkatt ( 1 år)

    Honkatten fräser, morrar så fort vår hankatt kommer nära henne. Då springer han iväg men kommer sedan tillbaka. De är nyfikna på varandra och har full koll hela tiden vart den andra är.

    Vi är i närheten hela tiden eftersom vi hört att katter inte kan lösa konflikter själva och inte ska lämnas själva. Gör vi rätt?

    Vi har köpt Feliway som vi har i uttaget.

    Honan är nyligen kastrerad och det kanske gör att hon fortfarande har hormoner kvar som också kan påverka hennes beteende mot vår hankatt? Hon löpte när hon blev kastrerad. Vår hane är kastrerad för flera månader sedan.

  • Svar på tråden Är det ok att ny katt fräser och morrar åt vår katt?
  • Lillmajsan

    Ni måste låta de göra upp själva. Honan är en inkräktare på hannens revir (i katternas ögon) och de måste få lösa rangfrågan själva. Enda gången ni ska gå emellan är om ni ser blod. Ge det några veckor. Det kommer bli fräs, morrande, viftande svansar och garanterat ett och annan slagsmål. Men som sagt; blanda er inte i om ni inte ser blod! De kommer att lösa det sins i mellan.

    Har haft katt i många år. Just nu har jag ett syskonpar men när de kom så hade jag en katt sedan innan. Det tog några veckor sedan fick vi en fantastisk kattgrupp som fungerade bra tillsammans. Nu kan dock hannen få storhetsvansinne ibland och ge sig på hornan för att i nästa minut ligga ihopslingrade i en pälshög. Då brukar jag gå emellan då det inte är ok att han ge sig på henne "bara för skoj skull" De vet sin plats mot varandra så det är bara han som få för sig att han kan "mobba" henne. Sedan är hon ingen lite ängel heller med de vet att mobbing inte är ok i detta hus. 
    Han blir lite för ivrig iblandObestämd  
    (båda är kastrerade?

  • optimisten

    Ja båda är kastrerade????Det är bara nya katten( honan) som fräser och morrar åt hanen , ibland helt utan anledning. Svårt att inte lägga sig i men får försöka låta bli. Men har läst på flera ställen att man inte ska låta katterna själva ska lösa det?

  • Physalis

    Som sagt tar det ett tag innan de vant sig med situationen. Just nu är honan en inkräktare i hanens ögon och honab känner sig nog väldigt hotad på en helt ny plats där det redan finns en katt som etablerat revir.

    När vi skaffade en till katt så var de ovänner i ett par veckor sedan började de tolerera varandra. Nu är de vänner för det mesta men ryker ihop ibland, speciellt om det kommer in något nytt i lägenheten som de ska bestämma äganderätt över.

    I efterhand har jag läst på mer om katter och förstått att det bästa är att hålla den nya katten i ett stängt rum så att de först får vänja sig med lukt och ljud från varandra utan konfrontation. Då hinner den nya katten också lära känna människorna och börja bygga upp någon typ av trygghet kring platsen. Sedan efter några dagar kan man öppna upp och låta de se varandra. Då ska det gå bättre och det låter logiskt för mig.

    Nu är det kanske lite sent för det i ert fall men jag tror nog att det ska gå bra ändå. Fräsandet och morrande är varningar och eftersom det inte verkar blivit något slagsmål så innebär detta att båda kommunicerar och respekterar när den andre säger ifrån och det är en väldigt bra början.

    Vad jag förstår så brukar honor ställa sig högst i rang också vilket kan innebära lite extra bråk eftersom honan kommer utmana hanen om den platsen.


    Korrekturläser som en kratta
  • Dexter dot com

    Sära på dom med en nätdörr. Då har båda sitt utrymme men kan bekanta sig genom nätet i sin egen takt utan att kunna ryka ihop. Har jobbat på katthem där nya katter väldigt ofta skulle presenteras för dom andra katterna och med nätdörr gick det väldigt smidigt.

  • Sjusovaren
    optimisten skrev 2020-07-20 13:47:10 följande:

    Vi har sedan tidigare en hankatt och för några dagar sedan skaffat en jämnårig honkatt ( 1 år)

    Honkatten fräser, morrar så fort vår hankatt kommer nära henne. Då springer han iväg men kommer sedan tillbaka. De är nyfikna på varandra och har full koll hela tiden vart den andra är.

    Vi är i närheten hela tiden eftersom vi hört att katter inte kan lösa konflikter själva och inte ska lämnas själva. Gör vi rätt?

    Vi har köpt Feliway som vi har i uttaget.

    Honan är nyligen kastrerad och det kanske gör att hon fortfarande har hormoner kvar som också kan påverka hennes beteende mot vår hankatt? Hon löpte när hon blev kastrerad. Vår hane är kastrerad för flera månader sedan.


    Hur har det gått?
    KattHjärtaKatt
Svar på tråden Är det ok att ny katt fräser och morrar åt vår katt?