• norrlandsMamma2020

    HELLP-syndrom - fler än jag?

    Hej allihopa,

    Några som haft HELLP-syndrom? Hur gick era förlossningar till? Har ni skaffat fler barn? Vill höra andras berättelser:)

    För mig började det 40+3 med illamående och leversmärtor (som jag misstog för magkatarr). Vi åkte in till förlossningen pga extremt ont i levern och allt såg bra ut, blodtryck och urin... blev hemskickad. Började få förvärkar de kommande dagarna men förlossningen drog aldrig igång. 40+5 ringde vi in på kvällen då jag haft en blödning hela dagen. Väl på förlossningen blev förvärkarna regelbundna och vi blev inlagda. Mitt blodtryck var då normalt. 2 h senare tog de blodtrycket igen och det var då i riskzonen. De skickade iväg blodprover för att se huruvida jag kunde få epidural. Hade ej sovit på två dygn och ej ätit på 24 h så såg fram emot att ta smärtlindring.

    Blodproven visade på HELLP-syndrom och jag fick förklarat för mig att jag inte skulle få ta någon bedövning ?vi kan inte sticka dig med nål?... ångest. Jag fick heller inte duscha eller bada.

    Efter mycket om och men blev jag 10 cm öppen. Dock hade jag krystvärkar från 7 cm. Från dess att jag var helt öppen höll vi på i 3.5 h med att försöka få ner huvudet för att kunna krysta. Barnmorskan tryckte med handen vid huvudet under värkarna etc. Vi försökte allllllllt. DET GICK INTE. Vi fick bryta för kejsarsnitt och det visade sig att bebben låg i vidöppen hjässbjudning med tiltat huvud.... lite snopet att bryta vid 10 cm efter 20 h värkarbete.

    Känner någon annan igen sig?

Svar på tråden HELLP-syndrom - fler än jag?