• Kit83

    Skadestånd vid förtal

    Hej,

    Är det någon som fått skadestånd vid förtal?

    Handlar om spridning av dom och beteende, vissa sanna vissa inte, i det samhälle man bor i. Spridningen startades i en Hemköps butik där offret handlar, flera bor i samhället. Nedlåtande blickar och otrevligt bemötande även ovilja att ha kontakt. Vittne har trätt fram.

    Vad kan man yrka på i ersättning?

    Jag kommer även fråga brottsoffermyndigheten, tänkte om nån fått i liknande förtal och isåfall hur mycket.

  • Svar på tråden Skadestånd vid förtal
  • Fjäril kär

    Du kan begära vad du tycker är rimligt för "sveda och värk" men det är osannolikt att du får igenom det överhuvudtaget.

    Det är mycket sällan någon får skadestånd för förtal. Det krävs rätt grova saker då och som kräver bevisning och inte bara att nån i tredje hand har sagt något i en affär.

    De fall jag känner till har tre blivit utan skadestånd helt, begäran avslogs. En fick nån tusenlapp som nån ersättning för betald kuratorstöd, min gissning är att hen fick tillbaka patientavgiften.

  • Kit83

    Än sålänge bara polisanmäld.

    Vittnet är första hands vittne, alltså hört det som sagt direkt från den anmälda

  • Kit83

    Den anmälda jobbar i denna butik och visat artiklar och tydligt förklarat vem det skrivs om. Namn finns inte med i artikeln.

    Alltså är det på ont uppsåt han har ?berättat? om det och hittat på saker för att de ska tycka illa om den förtalade, något de även visar, och tycka synd om den anmälda.

  • Fjäril kär
    Kit83 skrev 2020-07-21 13:16:26 följande:

    Den anmälda jobbar i denna butik och visat artiklar och tydligt förklarat vem det skrivs om. Namn finns inte med i artikeln.

    Alltså är det på ont uppsåt han har ?berättat? om det och hittat på saker för att de ska tycka illa om den förtalade, något de även visar, och tycka synd om den anmälda.


    Alltså i första hand är det ju polisen som avgör om det ens blir något ärende för domstol. Läggs anmälan ner så händer ingenting.

    Vilka bevis du än tycker finns är det polisen som tar beslut om det ska gå vidare.

    Avvakta polisanmälan och se vad som händer.
Svar på tråden Skadestånd vid förtal