• Liso001

    Missfall eller ej?? Hjälp!

    Gravid med första barnet men kan också ha fått ett missfall.

    Hjälp mig att tyda mina tecken och dela med er av era erfarenheter, både positiva och negativa!

    Jag vaknade en natt med blod i sängen. Blödde under dagen som en vanlig mens (jag har ganska kraftig mens i vanliga fall). Det var klarrött och inga klumpar. Inte heller någon smärta. Därefter avstannade det. Inget mer blod men fortfarande gravidsymtom såsom illamående, uppstötningar, molnande värk, ömma bröst etc.

    Har pratat med både gyn och bm men fått svaret att det Kan vara missfall men att de inte kan kontrollera eller göra något åt det. De sa att jag ska leva som om jag är gravid i 3 veckor och sedan ta ett nytt test. Det har nu gått snart en vecka. Jag håller på att tappa det totalt, tror jag börjar bli deprimerad av ovisshet och olycka över troligtvis ett missfall. Har lyssnat på massor av poddar och läst massvis på internet men blir inte klok. Vad tror ni?

    Är i gravidvecka 5-6.

    Hjälp snälla!

  • Svar på tråden Missfall eller ej?? Hjälp!
  • Shishii

    Behöver inte vara missfall...jag hade en del blödningar i början:

    Vecka 6 - Började blöda som en vanlig mens, ingen direkt smärta så jag fick inte åka in för kontroll utan de sa bara att jag skulle ta ett nytt test om ett par veckor och återkomma om jag fick jätteont. Vi var övertygade om att det var missfall. Blödningen varade ca 3 dagar sen hade jag röd/bruna flytningar.

    Vecka 7 (1v efter blödningen) - VUL visar ett tickande hjärta på foster och en normal graviditet. LYCKA!

    Vecka 8 - Störtblödning med klumpar, fick åka in med ambulans pga stor blodförlust. Läkare nr1 ser fostret men hittar inget hjärtslag och tror att fostret inte längre lever. Läkare nr2 hittar hjärtslag och menar att allt ser normalt ut men bedömer det som hotande missfall. Blödningen gick inte att härleda. Jag hade småblödningar i flera veckor efteråt.

    Är nu i vecka 36.

    Du kan ju testa dig med någon dags mellanrum för att se om sträcken blir starkare eller svagare. Håller tummarna <3

  • Liso001
    Shishii skrev 2020-07-20 22:13:04 följande:

    Behöver inte vara missfall...jag hade en del blödningar i början:

    Vecka 6 - Började blöda som en vanlig mens, ingen direkt smärta så jag fick inte åka in för kontroll utan de sa bara att jag skulle ta ett nytt test om ett par veckor och återkomma om jag fick jätteont. Vi var övertygade om att det var missfall. Blödningen varade ca 3 dagar sen hade jag röd/bruna flytningar.

    Vecka 7 (1v efter blödningen) - VUL visar ett tickande hjärta på foster och en normal graviditet. LYCKA!

    Vecka 8 - Störtblödning med klumpar, fick åka in med ambulans pga stor blodförlust. Läkare nr1 ser fostret men hittar inget hjärtslag och tror att fostret inte längre lever. Läkare nr2 hittar hjärtslag och menar att allt ser normalt ut men bedömer det som hotande missfall. Blödningen gick inte att härleda. Jag hade småblödningar i flera veckor efteråt.

    Är nu i vecka 36.

    Du kan ju testa dig med någon dags mellanrum för att se om sträcken blir starkare eller svagare. Håller tummarna <3


    Tack för att du delar med dig av din historia! Den gör mig liite hoppfull! Så härligt att det gick bra för dig!!
  • Dropdead1

    Exakt samma sak hände mig i vecka 7-8. Både jag och sjukvården var övertygade om att det var missfall och sa åt mig att vänta ut det. Jag är dessutom närmre 40 år så risken för missfall var rätt stor.

    När gravtestet fortfarande visade positivt efter två veckor bokade jag tid och fick göra ett vaginalt ultraljud. Därinne var det en sprattlig krabat.

    .

    Nu sitter jag här med en bebis på 7 veckor

    Håller tummarna för dig!

  • Liso001
    Dropdead1 skrev 2020-07-20 23:04:14 följande:

    Exakt samma sak hände mig i vecka 7-8. Både jag och sjukvården var övertygade om att det var missfall och sa åt mig att vänta ut det. Jag är dessutom närmre 40 år så risken för missfall var rätt stor.

    När gravtestet fortfarande visade positivt efter två veckor bokade jag tid och fick göra ett vaginalt ultraljud. Därinne var det en sprattlig krabat.

    .

    Nu sitter jag här med en bebis på 7 veckor

    Håller tummarna för dig!


    Vad fint!! Så himla kul att höra! Tack för att du delade med dig!
  • Liso001

    Jag tog ett nytt test idag som visade 3+

    Förra veckan innan blödningen visade ett likadant test 2-3 veckor. Det borde vara ett positivt tecken eller?

  • Shishii
    Liso001 skrev 2020-07-22 17:47:31 följande:

    Jag tog ett nytt test idag som visade 3+

    Förra veckan innan blödningen visade ett likadant test 2-3 veckor. Det borde vara ett positivt tecken eller?


    Jaaaa!! Känns som ett gott tecken <3
  • Liso001
    Shishii skrev 2020-07-22 21:05:15 följande:

    Jaaaa!! Känns som ett gott tecken <3


    <3

    TackHoppas!!
Svar på tråden Missfall eller ej?? Hjälp!