• Anonym

Måla eller tapetsera väggarna?

Vi ska leja en hantverkare att renovera ett rum , vilket är dyrast ; tapetsera eller måla väggarna?
    Vilket är bäst , tapet eller färg?

• Svar på tråden Måla eller tapetsera väggarna?
  • Anonym (J)

Gissar att tapetsera är dyrare. Men det blir oftast så mycket snyggare anser jag. Men varför leja bort det om det bara är ett rum? Är ju inte direkt svårt att göra det själv?

• Barbro45

Beror helt på hur mycket underarbete som måste göras. Om det är en mörk vägg nu och man vill ha en ljusare tapet så krävs grundmålning för att det mörka inte ska slå igenom. En tapet är mer förlåtande om det finns spikhål och skruvskallar, om man missat en skada så är det svårt att rätta till.

Om man målar krävs ett perfekt underlag, grundfärg och två lager färg, målning kräver en hel del maskeringsarbete. Man kan få till exakt den färgton man vill, om man upptäcker en skada man missat så är det lättare att åtgärda och sedan måla igen. Om man sedan får en fläck så är det lättare att måla över.

Kostnaden beror helt på hur mycket underarbete som krävs, 75 % av tiden bör läggas på underarbetet för att det ska bli ett bra resultat. Kan man göra det själv så får man ner kostnaden. 

• Anonym (J)
    Barbro45 skrev 2020-07-21 05:14:22 följande:

Beror helt på hur mycket underarbete som måste göras. Om det är en mörk vägg nu och man vill ha en ljusare tapet så krävs grundmålning för att det mörka inte ska slå igenom. En tapet är mer förlåtande om det finns spikhål och skruvskallar, om man missat en skada så är det svårt att rätta till.

Om man målar krävs ett perfekt underlag, grundfärg och två lager färg, målning kräver en hel del maskeringsarbete. Man kan få till exakt den färgton man vill, om man upptäcker en skada man missat så är det lättare att åtgärda och sedan måla igen. Om man sedan får en fläck så är det lättare att måla över.

Kostnaden beror helt på hur mycket underarbete som krävs, 75 % av tiden bör läggas på underarbetet för att det ska bli ett bra resultat. Kan man göra det själv så får man ner kostnaden. 

Tapetserar ofta ljus tapet på riktigt mörka väggar och dagens tapeter klarar det utmärkt utan underarbete.
  • Anonym (Handywoman)

Fast de flesta tapeter idag är väl spaltbara. Dvs man drar bort det yttersta lagret (och då spelar det ingen roll vilken färg tapeten har.

Sen är det jobbigt om man ångrar sig och vill tapetsera en målad vägg.

Tapeter ser enligt mig bättre och mer rejält ut också.

• Barbro45
    Anonym (J) skrev 2020-07-21 10:05:26 följande:

Tapetserar ofta ljus tapet på riktigt mörka väggar och dagens tapeter klarar det utmärkt utan underarbete.

Du väljer alltså tapeter av god kvalitet. Jag har sett en del missar där, oftast när det är ett mönster i den mörka tapeten.
  • Anonym (Gecko)

Jag föredrar alltid målat just för att det är så enkelt att göra om. Men då är jag rätt händig och fixar sånt själv. 

Tror precis som skrivits att det beror på hur mycket fix det är med underlaget. Det är där kostnaden kan dra iväg. 

• Helium

Målat är en favorit, men det är svårt att mönsterpassa nått man gillar i tapetväg när man målar.

Tapet kan kännas "billigare" än målat enligt mig.

Men man gör det man känner bäst för!

Svar på tråden Måla eller tapetsera väggarna?