• Jajsneieke

    Hjälp angående företrädesemission

    Hej!

    Har hållt på med aktier ett litet tag och läst en del om teckningsoption. Just nu pågår en företrädesemission och övertilldelningsemission i chemotech. Det är vissa saker som jag inte riktigt har greppat som jag gärna vill att ngn hjälper mig med. Börjar med att kopiera hela texten angående emissionen så ni hänger med.

    Scandinavian ChemoTech AB (publ) (?Bolaget?) har genomfört en företrädesemission och en övertilldelningsemission av units som avslutades den 8 maj respektive den 14 maj 2020 (gemensamt ?Emissionerna?). Emissionerna har registrerats vid Bolagsverket och sista dag för handel med betalda tecknade units (?BTU?) är onsdagen den 10 juni 2020. Avstämningsdag är fredagen den 12 juni 2020, varefter BTU omvandlas till B-aktier och teckningsoptioner per tisdagen den 16 juni. Teckningsoptionerna av serie TO1 kommer att tas upp till handel på Nasdaq First North Growth Market den 16 juni 2020. Teckningsoptionerna av serie TO2 kommer inte att upptas till handel.

    Efter registrering av Emissionerna uppgår aktiekapitalet i Bolaget till 3 022 500 SEK fördelat på 750 000 aktier av serie A och 5 295 000 aktier av serie B. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO1 och TO2 kommer Bolagets aktiekapital att öka med ytterligare högst 1 320 000 SEK genom utgivande av högst 300 000 aktier av serie A och 2 340 000 aktier av serie B.

    Villkor för teckningsoptioner av serie TO1 i sammandrag

    Teckningsoptioner av serie TO1 ger rätt att teckna en (1) ny aktie av serie B i Bolaget. Teckning av aktier i Bolaget med stöd av teckningsoptioner ska ske under perioden den 18 januari 2021 till och med den 29 januari 2021 till en teckningskurs motsvarande 5,25 kronor per aktie av serie B.

    Det som jag först och främst inte förstår är att på vilkoren står det att teckningsoptioner ska ske under perioden 18 januari till 29 januari 2021! Det är idag 21 juli och jag kan redan nu teckna optioner för 3 kronor. Om jag har förstått det rätt så är det den perioden som gäller när man ska lösa in sina teckningsoptioner, alltså omvandla dom till aktier. Som jag sa står den på 3 kronor nu för att köpa teckningsoption och om jag ska omvandla dom senare till riktiga aktier så ska jag även köpa dom för 5.25 kronor? Så om jag har köpt 300 teckningsoptioner motsvarar det 300×3 + 300 ×5.25=2475 sen säger vi att aktiekursen ligger på 11 kronor vid den perioden. Då kan jag få dom sålt för 300×11=3300. Tänker jag rätt nu? För jag har ju köpt 300 teckningsoptioner för att ge mig rätten att kunna få köpa 300 riktiga aktier för 5.25?

    Nästa fråga då.

    Om det är så att jag vill sälja mina teckningsoptioner och inte göra om dom till riktiga aktier. Hur ska jag tänka då? Vill jag då att priset på teckningsoptionen som pågår just nu ska öka så jag kan sälja mina teckningsoptioner dyrt? Köpte dom för 2.60 står just nu på 3. Eller hur tänker man då? Jättejättejättetacksam för svar. Alla tips mottages gladeligen. Sorry för långa inlägget vill bara förstå detta på riktigt så jag anser detta väldigt intressant.

    Mvh

    C

Svar på tråden Hjälp angående företrädesemission