• Anonymsju

    Ge mig era bästa tips på att få barnet blöjfri

    Hej, min son är lite mer än 2,5 år. Vi har av flera anledningar inte börjat pottträna innan. Vi har haft pottan framme länge, pratat om den, han är bekant med den, han har kissat på den några gånger och vi har gett massa berömm då och han har blivit så stolt och glad.

    Imorse kände jag bara att nu slutar vi med blöja på dagarna. Han har kissat på pottan 2 gånger under dagen. Kissat på golvet och på sig flera gånger. Vi påminner, frågar och pratar mycket om han är kissnödig osv.

    Jag skulle helt enkelt vilja ha era bästa tips och råd för hur vi ska gå till väga på bästa sätt. Ska man sätta på kalsonger nu direkt, eller ska han gå omkring naken hemma? När man åker iväg ska vi ha kalsonger under byxorna eller bara byxor? Ska man ha pottan framför tvn i vardagsrummet där han oftast är eftersom hans leksaker är där, eller ska pottan stå i badrummet hela tiden och man går tid så fort det är dags. Ja ni hör ju, många funderingar har jag, och det känns som jag krånglar till det för mycket i mitt huvud kanske, men känner mig lite vilsen vad som är det bästa sättet. Är det dumt att vi tar bort blöjan så hastigt på dagen?

    Så tar gärna emot era tips/råd så skulle vi bli tacksamma!

  • Svar på tråden Ge mig era bästa tips på att få barnet blöjfri
  • Anonymsju

    Han går och småskvätter också, vilket känns helt omöjligt att va med hela tiden och hinna förhindra eller torka upp.

  • viseversa

    kalsonger på. Det blir mer tydligt och obehagligt att man kissar på sig är man har kalsonger på sig. Annars rinner det ju bara ut på golvet. Med kalsonger blir man ju sådär obehagligt blöt liksom. Och vill nog göra sitt bästa för att slippa bli blöt. Pottan där han är och gör ingen stor sak av att han kissar på sig. Men massa beröm när han går på pottan. 

    Ute tgar man med sig mycket ombyten och sätter honom på toa ofta. I bilen kan han sitta på ett vattentätt underlägg så han inte kissar ner hela bilstolen. Samma hemma i soffa och fotöljer. INTE stätta på blöja hut lockande det än må vara. Tar ett tag innan det vänder. 

  • viseversa

    Vi hade med oss pottan ut i början. Under vagnen liksom. Men har sett folk låta sina abrn sityta på pottan inne i affärer och restauranger. Vilket inte är okej. Allmänt hyfs även när man pottränar. Men ha med den ut är bra tycker jag. 

  • Linnea.12

    Det är jobbigt första 1-2 veckorna. Håll ut, det blir bättre! Är som att sluta med napp etc. Det är nog vilket som att gå med eller utan kläder. Jag körde först en vecka utan kläder och sedan var det lite som att börja om igen med kläder på men jag tyckte det var bäst så. Sätt timer 20 min efter att barnet druckit. Efter några dagar blir det mindre skvätt och barnet håller sig längre. Det är kanske först dag 3 eller 4 som det börjar kännas som att det går åt rätt håll.

  • Anonymsju
    viseversa skrev 2020-07-21 13:21:58 följande:

    kalsonger på. Det blir mer tydligt och obehagligt att man kissar på sig är man har kalsonger på sig. Annars rinner det ju bara ut på golvet. Med kalsonger blir man ju sådär obehagligt blöt liksom. Och vill nog göra sitt bästa för att slippa bli blöt. Pottan där han är och gör ingen stor sak av att han kissar på sig. Men massa beröm när han går på pottan. 

    Ute tgar man med sig mycket ombyten och sätter honom på toa ofta. I bilen kan han sitta på ett vattentätt underlägg så han inte kissar ner hela bilstolen. Samma hemma i soffa och fotöljer. INTE stätta på blöja hut lockande det än må vara. Tar ett tag innan det vänder. 


    Tack! Det blir att inhandla kalsonger idag alltså. Men visst vi tar på blöja ikväll innan läggdags, sen imorgon när hsn vaknar så tar man av och sätter honom på pottan direkt? Nu är det bara att köra på alltså, ingen blöja på dagen när man väl börjat?
  • viseversa
    Anonymsju skrev 2020-07-21 14:13:44 följande:
    Tack! Det blir att inhandla kalsonger idag alltså. Men visst vi tar på blöja ikväll innan läggdags, sen imorgon när hsn vaknar så tar man av och sätter honom på pottan direkt? Nu är det bara att köra på alltså, ingen blöja på dagen när man väl börjat?
    ja precis. Nattblöjan kan dom ha kvar längre. Men så fort han vaknar så in på pottan även om blöjan är blöt så sätt honom på pottan så han får in rutinen.När nattblöjan är torr i en vecka i sträck så kan man plocka bort även den. 
  • Jag är bara jag

    Vår äldsta var lite äldre när vi fick honom att gå på pottan frivilligt. Innan bara gallskrek han och sprang i vild panik. Vi satte honom på pottan jätteofta i början. Han sa nämligen inte till. Tog inte länge innan han fattade och började säga till också. Hade kalsonger från början så fort blöjan åkte av. På nån månad var han torr både dag och natt. Fortfarande får vi dock ta upp honom en gång sent på kvällen för annars kissar han oftast ner sig i sömnen. Den yngre började vi med strax före 2. Han ser ju brorsan gå och då vill han med. Ofta stämmer det när han säger att han är kissnödig också.

  • Anonymsju
    Linnea.12 skrev 2020-07-21 13:32:35 följande:

    Det är jobbigt första 1-2 veckorna. Håll ut, det blir bättre! Är som att sluta med napp etc. Det är nog vilket som att gå med eller utan kläder. Jag körde först en vecka utan kläder och sedan var det lite som att börja om igen med kläder på men jag tyckte det var bäst så. Sätt timer 20 min efter att barnet druckit. Efter några dagar blir det mindre skvätt och barnet håller sig längre. Det är kanske först dag 3 eller 4 som det börjar kännas som att det går åt rätt håll.


    Okej tack för svar! Det jag tycker är lite jobbigt är söt min son är så snabb, har tusen tankar på gång hela dagarna. Sitter aldrig still. Känns som vi kommer ha kiss överallt hemma, i soffan, på mattor osv.
  • S23

    Läs blöjfri på tre dagar.

    Det kan vara en fördel att köra naket några dagar så att ni lär er barnets signaler oj då lättare kan påminna om att kissa.

    Att kissa i blöja sitter i muskelminnet för ett barn som haft blöja längre. Sätter ni på kalsonger är det av denna anledning risk att ni faktiskt får fler olyckor.

    Då erat barn är så stort kan det vara idé att faktiskt plocka blöjan på natten på en gång. Iaf om ni väljer att följa blöjfri på tre dagar. De flesta barn blir då torra på natten kort efter att de blivit torra på dagen.

  • Fillibom

    Rekommenderar också att han får gå naken på underkroppen där hemma. Vi körde potta i badrummet, men hade också en hink i vardagsrummet (där han lekte mycket med sina leksaker) så han kunde ställa sig och kissa där i om det blev bråttom. Det funkade jättebra, han tyckte det var så mycket roligare att stå upp och kissa nämligen, kände sig stor då antar jag.

Svar på tråden Ge mig era bästa tips på att få barnet blöjfri