Anonym (Wilma) skrev 2020-07-21 21:14:01 följande:
De unga människor jag har pratat med har varit mycket besvikna på sin montessoriutbildning för att de var så dåligt förberedda på när de gick över till den vanliga skolan. De hade stora kunskapsgap som var mer uttalade ju senare de gjorde hoppet. Och de talanger och kunskaper som de hade med sig från montessoriskolan värderades inte alltid särskilt högt. Alltså de som gick över till vanlig skola i 2:an eller 3:an hade knappt några problem, men däremot de som började 7:an eller gymnasiet efter att ha gått i montessoriskola fick stora problem med att hänga med.
Frågan är vad det beror på? Beror det på att skolformen inte var anpassningsbar till det enskilda barnet (montessori ska ju annars anses vara extremt individanpassat.)
Alla barn som går montessori är ju inte besvikna eller halkar efter när de börjar gymnasiet, utan kommer istället in på skolor med höga intagningspoäng och pluggar sedan vidare till yrken som ger höga inkomster.
Jag är så förbryllad över den här totala skillnaden (som det verkar vara) med att antingen verkar det gå superbra för barn som har gått montessori eller så blir det fullkomlig katastrof. Det verkar inte heller handla om att montessoripedagogiken enbart är bra för högpresterande barn, utan även för barn som haft det mycket kämpigt i den kommunala skolan och som möter en helt annan och mycket förstående miljö när de väljer montessori efter att ha misslyckats i den kommunala skolan och därför får hjälp att komma ifatt och sedan kommer in på en gymnasieskola (om de sedan upplever problem på gymnasiet, vet jag dock inte.)