• Anonym (Kaffedraken)

    Folk som tycker montessoriskolan är extremt dålig - varför?

    De flesta som jag läser om som själva har gått montessoriskola eller har valt montessoriskola till sina barn har argumenterat lyriskt positivt kring skolformen. Ändå kan man också läsa om några som är odelat kritiska, som skriver extremt negativa omdömen kring montessoriskolor, antingen för att de själva har gått i sådan skolform, eller efter att de har tagit sina barn ur skolformen, men jag får aldrig riktigt kläm på VAD som är så negativt.


    Ni som själva har gått, eller har haft barn som har gått på montessoriskolor och tycker att det var uruselt och katastrofalt - vad är det med montessori som ni är kritiska emot?

  • Svar på tråden Folk som tycker montessoriskolan är extremt dålig - varför?
  • Anonym (Kaffedraken)

    De unga människor jag har pratat med har varit mycket besvikna på sin montessoriutbildning för att de var så dåligt förberedda på när de gick över till den vanliga skolan. De hade stora kunskapsgap som var mer uttalade ju senare de gjorde hoppet. Och de talanger och kunskaper som de hade med sig från montessoriskolan värderades inte alltid särskilt högt. Alltså de som gick över till vanlig skola i 2:an eller 3:an hade knappt några problem, men däremot de som började 7:an eller gymnasiet efter att ha gått i montessoriskola fick stora problem med att hänga med. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Wilma) skrev 2020-07-21 21:14:01 följande:

    De unga människor jag har pratat med har varit mycket besvikna på sin montessoriutbildning för att de var så dåligt förberedda på när de gick över till den vanliga skolan. De hade stora kunskapsgap som var mer uttalade ju senare de gjorde hoppet. Och de talanger och kunskaper som de hade med sig från montessoriskolan värderades inte alltid särskilt högt. Alltså de som gick över till vanlig skola i 2:an eller 3:an hade knappt några problem, men däremot de som började 7:an eller gymnasiet efter att ha gått i montessoriskola fick stora problem med att hänga med. 


    Frågan är vad det beror på? Beror det på att skolformen inte var anpassningsbar till det enskilda barnet (montessori ska ju annars anses vara extremt individanpassat.)


    Alla barn som går montessori är ju inte besvikna eller halkar efter när de börjar gymnasiet, utan kommer istället in på skolor med höga intagningspoäng och pluggar sedan vidare till yrken som ger höga inkomster. 


    Jag är så förbryllad över den här totala skillnaden (som det verkar vara) med att antingen verkar det gå superbra för barn som har gått montessori eller så blir det fullkomlig katastrof. Det verkar inte heller handla om att montessoripedagogiken enbart är bra för högpresterande barn, utan även för barn som haft det mycket kämpigt i den kommunala skolan och som möter en helt annan och mycket förstående miljö när de väljer montessori efter att ha misslyckats i den kommunala skolan och därför får hjälp att komma ifatt och sedan kommer in på en gymnasieskola (om de sedan upplever problem på gymnasiet, vet jag dock inte.)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (mamma med barn som eventuellt ska börja på montessori) skrev 2020-07-21 21:35:42 följande:

    Frågan är vad det beror på? Beror det på att skolformen inte var anpassningsbar till det enskilda barnet (montessori ska ju annars anses vara extremt individanpassat.)


    Alla barn som går montessori är ju inte besvikna eller halkar efter när de börjar gymnasiet, utan kommer istället in på skolor med höga intagningspoäng och pluggar sedan vidare till yrken som ger höga inkomster. 


    Jag är så förbryllad över den här totala skillnaden (som det verkar vara) med att antingen verkar det gå superbra för barn som har gått montessori eller så blir det fullkomlig katastrof. Det verkar inte heller handla om att montessoripedagogiken enbart är bra för högpresterande barn, utan även för barn som haft det mycket kämpigt i den kommunala skolan och som möter en helt annan och mycket förstående miljö när de väljer montessori efter att ha misslyckats i den kommunala skolan och därför får hjälp att komma ifatt och sedan kommer in på en gymnasieskola (om de sedan upplever problem på gymnasiet, vet jag dock inte.)


    Det skulle vara intressant att se lite statistik och siffror på hur dessa elever klarar sig mot slutet av sin utbildning jämfört med de som gått i en vanlig skola. Inte för att det är det enda som betyder något - mående här och nu är viktigt! 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (mamma med barn som eventuellt ska börja på montessori) skrev 2020-07-21 21:35:42 följande:

    Frågan är vad det beror på? Beror det på att skolformen inte var anpassningsbar till det enskilda barnet (montessori ska ju annars anses vara extremt individanpassat.)

    Alla barn som går montessori är ju inte besvikna eller halkar efter när de börjar gymnasiet, utan kommer istället in på skolor med höga intagningspoäng och pluggar sedan vidare till yrken som ger höga inkomster. 

    Jag är så förbryllad över den här totala skillnaden (som det verkar vara) med att antingen verkar det gå superbra för barn som har gått montessori eller så blir det fullkomlig katastrof. Det verkar inte heller handla om att montessoripedagogiken enbart är bra för högpresterande barn, utan även för barn som haft det mycket kämpigt i den kommunala skolan och som möter en helt annan och mycket förstående miljö när de väljer montessori efter att ha misslyckats i den kommunala skolan och därför får hjälp att komma ifatt och sedan kommer in på en gymnasieskola (om de sedan upplever problem på gymnasiet, vet jag dock inte.)


    Jag har arbetat i Montessoriverksamhet i mer än 30 år. Jag tycker att verksamheten har mycket att erbjuda. MEN... när det kommer till individanpassning slår det fel trots att avsikten är god. Vanliga förskolor och skolor praktiserar och tillämpar individualism och anpassning om barnet har en diagnos som kräver det. Montessori gör barn en björntjänst genom sitt upplägg. Jag har full förståelse för syftet bakom. Men i vanlig skola finns inte samma möjligheter för barn som är vana att få utrymme eller kan kräva det. Anledningen till att jag fortfarande arbetar inom Montessori är att arbetsmiljön är så himla bra. Det gör att vi orkar ge allt till barnen.
Svar på tråden Folk som tycker montessoriskolan är extremt dålig - varför?