• Anonym (Plugghästen)

    Får man ta tjänstledigt för att studera mer än en gång?

    Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) får en arbetsgivare inte neka en att ta tjänstledigt för studier om man bara ansöker tillräckligt lång tid i förväg och kursen uppfyller formkraven.

    Men hur många gånger får man lov att ta tjänstledigt för studier hos en och samma arbetsgivare om man är fast anställd? Jag hittar ingen info om detta någonstans.

    Sen undrar jag också vad som händer om man tar tjänstledigt för studier men sen inte klarar tentorna. Får man ändå ta tjänstledigt nån mer gång för andra studier?

  • Svar på tråden Får man ta tjänstledigt för att studera mer än en gång?
  • Anonym (Plugghästen)

    Undrar en sak till. Om man ansöker om tjänstledigt ett halvår i förväg så vet man ju ännu inte om man ens kommit in på kursen. Man kanske har anmält sig till fem olika kurser man är intresserad av. Hur gör man då när man ansöker om tjänstledigt, måste man söka för varje kurs då? Söker man för en kanske man inte kommer in på den men på en annan som man då vill gå istället, vad händer då?

  • Anonym (Plugghästen)

    Finns det verkligen ingen som kan arbetsrätt här?

  • Anonym (Anonym)

    Du får vara ledig så mycket och så ofta och så länge som du behöver. När du söker tjänstledigt söker du för "studier", inte för kurs x eller y. AG har inte att göra med om du klarar tentorna eller inte. Och du söker ledigt för den tid som behövs, om du sökt en kurs som går på halvfart borde du be om nedsatt arbetstid istället.

  • Anonym (Plugghästen)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-22 09:11:47 följande:

    Du får vara ledig så mycket och så ofta och så länge som du behöver. När du söker tjänstledigt söker du för "studier", inte för kurs x eller y. AG har inte att göra med om du klarar tentorna eller inte. Och du söker ledigt för den tid som behövs, om du sökt en kurs som går på halvfart borde du be om nedsatt arbetstid istället.


    Är det sant? Jag vet inte om jag tror på detta fullt ut, en kompis var tvungen att visa upp kursplan på det han ville plugga för sin arbetsgivare innan det blev godkänt. Frågan är om det verkligen är tillåtet att vara tjänstledig för studier hur många gånger som helst, det låter inte rimligt....?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Plugghästen) skrev 2020-07-22 10:18:12 följande:
    Är det sant? Jag vet inte om jag tror på detta fullt ut, en kompis var tvungen att visa upp kursplan på det han ville plugga för sin arbetsgivare innan det blev godkänt. Frågan är om det verkligen är tillåtet att vara tjänstledig för studier hur många gånger som helst, det låter inte rimligt....?
    Lagen säger att du har rätt att vara ledig pga studier, AG har inte att göra med vad du ska studera, hur länge eller hur ofta. Anledningen att din kompis behövde visa upp kursplanen var för att hen inte skulle kunna ljuga om att den faktiskt skulle studera och inte bara sitta på röven hemma.
  • Anonym (Plugghästen)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-22 10:26:28 följande:

    Lagen säger att du har rätt att vara ledig pga studier, AG har inte att göra med vad du ska studera, hur länge eller hur ofta. Anledningen att din kompis behövde visa upp kursplanen var för att hen inte skulle kunna ljuga om att den faktiskt skulle studera och inte bara sitta på röven hemma.


    Det är väl det jag inte får ihop riktigt, om man ska ansöka i väldigt god tid vet man ju inte ens om man kommer in på kursen, så då kan man ju visa upp vilken kursplan som helst på kurs som ska gå i framtiden. Vem kollar att man verkligen blivit antagen så man inte bara sitter på röven hemma istället?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Plugghästen) skrev 2020-07-22 10:37:36 följande:
    Det är väl det jag inte får ihop riktigt, om man ska ansöka i väldigt god tid vet man ju inte ens om man kommer in på kursen, så då kan man ju visa upp vilken kursplan som helst på kurs som ska gå i framtiden. Vem kollar att man verkligen blivit antagen så man inte bara sitter på röven hemma istället?
    Jag tror inte de kollar särskilt noga när man väl fått ledighet. Studieplanen är också till för att visa att det rör sig om "riktiga" studier och inte bara nån kvällskurs hos ABF, typ.

    En annan sak som är surt är att AG har rätt att skjuta på studierna upp till ett halvår, kan vara bra att veta. Det är därför man ska ansöka "i god tid" helst och inte vänta tills man blivit antagen.

    Här har du förresten bra info: https://www.finansliv.se/artikel/tjanstledigt-for-studier-sa-gor-du/
Svar på tråden Får man ta tjänstledigt för att studera mer än en gång?